18 juli 2007, 12:46
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijgevochten
Vrij Vlaanderen is een partij die als voornaamste doel de onafhankelijkheid van Vlaanderen heeft.
In de eerste allinea kom ik deze tekst tegen. Dat zegt al genoeg. Dit is het voornaamste doel. Dus in weze is "vrij vlaanderen", niet veel anders dan wat NV-A wilt. Zij staan ook open voor allochtonen en dergelijke meer. Zij willen ook politiek van bij de burger en in zekere zin zijn ze ook voor referenda.
Wat de Vlaamse "beweging" volgens mij nu dringender zou moeten doen is terug die "ontvoogdingsbeweging" worden. We zijn op een punt gekomen waar we op nieuwe kruispunten staan. Geef toe, de vooral zich richtende op het economische EU, de VS - superstaat en het ongebreidelde neoliberale kapitalisme zijn nu een grotere bedreiging voor onze identiteit dan wat belgië nog is. Alles voordurend herleiden tot een Vlaams - Waalse tegenstelling getuigd van een zekere kortzichtigheid. Waarmee ik de vrijheid van volkeren niet als opeens onbelangrijk zie hoor.
Maar elk probleem dat zich stelt en dat voor flaminganten als bedreiging wordt aanzien wordt steevast terug geplaatst op walen/islamieten. Zij zijn de grote schuldigen.
Maar waarom reageert de Vlaamse Beweging zo weinig tegen veramerikanisering of verengelsing of worden leden die zich daar wel tegen verzetten gemarginaliseerd?
In eerste instantie omdat Vlaanderen, bij de vijf rijkste regio's hoort, kijk naar Baskenland of Bretange, daar bevinden zich alle nationalisten/regionalisten in het linkse verzetskamp tegen het centralisme en tegen hun neoliberale staten waarvan ze "deel" uitmaken.
In tweede instantie omdat een groot deel van de vlaamse economici achter vlaamse zelfstandigheid staat, puur om economische redenen en een groep ziet zelfs in Groot - Britannie en de VS de eerste staten die Vlaanderen zullen erkennen, eens het onafhankelijk is.
Daarom zeggen die zelfde moet de Vlaamse Beweging vooral gaan recruteren in economische kringen. Voila en zo bevestigt men weerom het cliché dat het Vlaanderen louter en alleen te doen is om het economische. Dat de Nederlandse taal intussen verengelst, dat onze cultuur dreigt om te slaan in een mtv - tmf - vtm - "on" cultuur, daar zwijgt de Vlaamse beweging in alle talen over. Juist kan men zich nog eens roeren (nauwelijks) bij een uitzending van RTBF, want dan gaat het weer om Walen en deze zijn toch nog steeds "vijand numero uno".
Als we in een Europa een grotere stem zullen krijgen, zal samenwerken met Wallonië er ook bij zijn!
De Vlaamse beweging en al de groepuscules die er hun levenslicht binnen zien moeten zich eens gaan bezinnen.....
Want we staan voor nieuwe uitdagingen, we moeten onze Vlaamse idealen gaan in zetten in de wereld, want er is een nieuwe ontvoogdingsstrijd nodig, we zitten terug in een Daens - tijdperk op internationaal vlak, overal worden relatief kleine volkeren door grote geldmastodonte staten en centraal gezag de mond gesnoerd, er is meer dan ooit nood aan een tegenbeweging die een andersglobale wereldorde voor staat.
Laat ons dat louter "ik - denken" van ons afvallen en laat ons vanuit een eigen Vlaamse identiteit een onderdeel zijn van een Europa waar regio's een stem krijgen en samen van betekenis te zijn voor een vreedzamere wereld.
|
Ik geef je volledig gelijk in je kritiek op de Vlaamse beweging. Maar waarom zou Vlaanderen moeten herleid worden tot louter "een regiootje" binnen Europa?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 18 juli 2007 om 12:46.
|
|
|