Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2007, 10:15   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Hoeveel verschil maakt het of ik mij Belg, Vlaming of Limburger voel, als ik op het eind van de dag toch mijn elektriciteitsrekening zie stijgen? Om maar een eenvoudig voorbeeld te noemen.
En complex, historisch sterk beladen probleem als de Vlaamse positie in België herleiden tot zulk een "eenvoudig voorbeeld", dat zouden sommigen pas populisme noemen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 10:28   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En complex, historisch sterk beladen probleem als de Vlaamse positie in België herleiden tot zulk een "eenvoudig voorbeeld", dat zouden sommigen pas populisme noemen.
mss, maar zeggen dat alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid is evenzeer populisme.
Oud 17 juli 2007, 10:38   #83
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mss, maar zeggen dat alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid is evenzeer populisme.
Interessante opmerking, Vlijmscherp.

Enkele vragen en opmerkingen:

1. Wie zegt er dat "alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid"? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gelezen. Het lijkt me hyperpopulisme te doen alsof voorstanders van onafhankelijkheid beweren dat alle problemen daarmee opgelost zouden zijn. BUB-methodes, zoiets.

2. Zelf ben ik er in elk geval niet van overtuigd dat "alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid". Integendeel, ik meen dat Vlaamse onafhankelijkheid onvoldoende is om de problemen die op Vlaanderen afkomen aan te pakken. Dat kan alleen een Nederlandse staat.

3. Opname van Vlaanderen in een Nederlandse staat zal evenmin "alle problemen oplossen", maar het biedt op zijn minst een minimale structuur die ons de middelen bezorgt om de problemen ernstig aan te pakken.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 juli 2007 om 10:39.
Oud 17 juli 2007, 15:25   #84
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Interessante opmerking, Vlijmscherp.

Enkele vragen en opmerkingen:

1. Wie zegt er dat "alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid"? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gelezen. Het lijkt me hyperpopulisme te doen alsof voorstanders van onafhankelijkheid beweren dat alle problemen daarmee opgelost zouden zijn. BUB-methodes, zoiets.

2. Zelf ben ik er in elk geval niet van overtuigd dat "alles zal verbeteren met de Vlaamse onafhankelijkheid". Integendeel, ik meen dat Vlaamse onafhankelijkheid onvoldoende is om de problemen die op Vlaanderen afkomen aan te pakken. Dat kan alleen een Nederlandse staat.

3. Opname van Vlaanderen in een Nederlandse staat zal evenmin "alle problemen oplossen", maar het biedt op zijn minst een minimale structuur die ons de middelen bezorgt om de problemen ernstig aan te pakken.
Zeker, zoals je het hier stelt. 'Alle problemen' oplossen kan ook niet, problemen zullen er altijd zijn. Maar 'opname in de Nederlandse Staat' vind ik wel een wat ongelukkige verwoording. Is Vlaanderen enkel uit op het oplossen van haar eigen problemen of dient samenwerking met Nederland ook nog andere doelen? Bovendien vind ik 'hereniging' een betere omschrijving. Maar deze kan enkele jaren duren, denk niet dat Vlaanderen van de ene op de andere dag uit Belgie naar hereniging met Noord-Nederland kan gaan.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 15:29   #85
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Zeker, zoals je het hier stelt. 'Alle problemen' oplossen kan ook niet, problemen zullen er altijd zijn. Maar 'opname in de Nederlandse Staat' vind ik wel een wat ongelukkige verwoording. Is Vlaanderen enkel uit op het oplossen van haar eigen problemen of dient samenwerking met Nederland ook nog andere doelen? Bovendien vind ik 'hereniging' een betere omschrijving. Maar deze kan enkele jaren duren, denk niet dat Vlaanderen van de ene op de andere dag uit Belgie naar hereniging met Noord-Nederland kan gaan.
We hebben jouw inbreng nodig in de Baarle-werkgroep. Heb je de 10 uitgangspunten al gelezen?

Als je wil meedoen, stuur dan een PB naar mij of naar Hertog van Gelre.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 juli 2007 om 15:30.
Oud 17 juli 2007, 16:42   #86
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
V-SB heeft alleszins meer mogelijkheden dan een partij die vlees noch vis is. Rechtse flaminganten stemmen op VB of N-VA, Vrij Vlaanderen gaat daar al geen stemmen van inpikken. Blijft dus enkel de linksen over, en de linkse flaminganten, sorry om het zo te zeggen, maar die ken ik beter dan jij.
Vanaf de eerste dag dat V-SB bijeenkwam waren er vertegenwoordigers van de georganiseerde links-Vlaamse beweging, en ik weet met vrij grote zekerheid dat die er niet waren/ zijn bij Vrij Vlaanderen, want dat zou ik dan wel weten. EN zonder die georganiseerde beweging komt een partij die op geen mediaaandacht zal kunnen rekenen niet van de grond.
Mijn geld zet ik dus in op V-SB, niet op Vrij Vlaanderen.
Hiermee geef ik Pelgrim volledig gelijk, V-SB kan steunen op 2 organisaties die het klappen van de politieke zweep kennen namelijk Meervoud en SFL. We mogen natuurlijk niet te hoog van de toren roepen, de evolutie van beweging naar partij zal nog wel wat voeten in de aarde steken.

Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:47   #87
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Hiermee geef ik Pelgrim volledig gelijk, V-SB kan steunen op 2 organisaties die het klappen van de politieke zweep kennen namelijk Meervoud en SFL. We mogen natuurlijk niet te hoog van de toren roepen, de evolutie van beweging naar partij zal nog wel wat voeten in de aarde steken.
? Politieke zweep? Hebben ze ooit meegedaan aan verkiezingen of geprobeerd?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:49   #88
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Mooi dat idee van vrij vlaanderen, maar ze gaan de toer op die die andere vlaams-nationale partijen, Vlaams Belang en NV-A hebben ingeslagen.
Vlaanderen onafhankelijk! Het enigste doel? Ontvoogding van hetg Vlaamse volk?
Ondertussen laten ze amerikaanse bedrijven en andere buitenlandse investeerders zo onze cultuur imperialiseren! Ondertussen alle hens aan dek tegen de verfransing maar tegen de verengelsing hoor je ze nauwelijks, we moeten vriendjes blijven met de VS en de GB ....want daar ligt de "erkenning" van Vlaanderen! Grote mastodonten opvrijen ...bezetters avant la lettre die het natuurlijk "nauw" nemen met inheemse bevolking van de VS of met de volksgemeenschappen binnen groot-brittanie (gb) kijk naar het verengelste Wales waar ze nauwelijks hun eigen "welsh" mogen spreken.....

De Vlaamse beweging moet terug een emancipatorische beweging worden....
In plaats van een gezever over facisme.....

Verder bedreigt ook de milieuverontreiniging Vlaanderen (en gans de wereld), worden dorpen afgebroken met medeweten van onze eigenste Vlaamse overheid....geen haan die er naar kraait (op enkele uitzonderingen na).
De burger moet terug het woord krijgen, binnen deze beweging als buiten!

Streven naar een staat zou ondergeschikt moeten zijn aan het streven naar het bestaansrecht van culturen en talen, gemeenschapsvorming en identiteit, want het is juist het centralisme dat deze zaken onderdrukt. Voorbeelden a volonte.
Trouwens de staten boeten in aan belang binnen de Europese eenheidsworst, al kan deze socialer, het heeft ook positieve kanten. De regio's (zoals schotland, vlaanderen, catalonie,Lombardije,..) zijn in opmars...Europa moet steeds meer met hen rekening houden.
We kunnen beter werken vanuit een integraal-federalisme dan uit separatisme!
Vrijgevochten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:50   #89
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijgevochten Bekijk bericht
Mooi dat idee van vrij vlaanderen, maar ze gaan de toer op die die andere vlaams-nationale partijen, Vlaams Belang en NV-A hebben ingeslagen.
Vlaanderen onafhankelijk! Het enigste doel? Ontvoogding van hetg Vlaamse volk?
Ondertussen laten ze amerikaanse bedrijven en andere buitenlandse investeerders zo onze cultuur imperialiseren! Ondertussen alle hens aan dek tegen de verfransing maar tegen de verengelsing hoor je ze nauwelijks, we moeten vriendjes blijven met de VS en de GB ....want daar ligt de "erkenning" van Vlaanderen! Grote mastodonten opvrijen ...bezetters avant la lettre die het natuurlijk "nauw" nemen met inheemse bevolking van de VS of met de volksgemeenschappen binnen groot-brittanie (gb) kijk naar het verengelste Wales waar ze nauwelijks hun eigen "welsh" mogen spreken.....

De Vlaamse beweging moet terug een emancipatorische beweging worden....
In plaats van een gezever over facisme.....

Verder bedreigt ook de milieuverontreiniging Vlaanderen (en gans de wereld), worden dorpen afgebroken met medeweten van onze eigenste Vlaamse overheid....geen haan die er naar kraait (op enkele uitzonderingen na).
De burger moet terug het woord krijgen, binnen deze beweging als buiten!

Streven naar een staat zou ondergeschikt moeten zijn aan het streven naar het bestaansrecht van culturen en talen, gemeenschapsvorming en identiteit, want het is juist het centralisme dat deze zaken onderdrukt. Voorbeelden a volonte.
Trouwens de staten boeten in aan belang binnen de Europese eenheidsworst, al kan deze socialer, het heeft ook positieve kanten. De regio's (zoals schotland, vlaanderen, catalonie,Lombardije,..) zijn in opmars...Europa moet steeds meer met hen rekening houden.
We kunnen beter werken vanuit een integraal-federalisme dan uit separatisme!
Heb jij onze site gelezen? HELEMAAL!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:52   #90
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
? Politieke zweep? Hebben ze ooit meegedaan aan verkiezingen of geprobeerd?
Neen, maar het zijn wel twee politieke organisaties die ideologisch dicht bij V-SB staan + Meervoud heeft vrij veel leden en 15 jaar ervaring in het links-flamingantische milieu en SFL heeft op 3 jaar toch ook al een behoorlijk ledenaantal, samen zijn we sterk(er).

Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 17:11   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Neen, maar het zijn wel twee politieke organisaties die ideologisch dicht bij V-SB staan + Meervoud heeft vrij veel leden en 15 jaar ervaring in het links-flamingantische milieu en SFL heeft op 3 jaar toch ook al een behoorlijk ledenaantal, samen zijn we sterk(er).
Vreemd... Ik dacht dat geen van beiden ledenorganisaties waren...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 juli 2007 om 17:13.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:29   #92
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vreemd... Ik dacht dat geen van beiden ledenorganisaties waren...
Jaani, jij weet zoiets beter dan ik, maar toch moet je rekening houden met het adressenbestand he. Het zijn niet onmiddelijk leden in de ware betekenis van het woord, maar op zijn minst een deel ervan zijn stemmers...
Ik wens trouwens V-SB veel succes toe. Hopelijk halen ze zetels in de volgende verkiezingen. Al delen we niet alle standpunten, veel evan toch wel, dus een vlaamse zetel is beter dan een Belgische, nietwaar?
Trouwens , onze doelgroep ligt elders. Voor diegenen die goed kunnen lezen staat dat duidelijk op de webstek

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:33   #93
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Tja, dat is eerder een veralgemening, omdat wel een deel van de problemen er zijn doordat we met twee verschillende volkeren zitten op dit kleine stukje land, en waarvan het kleinste stuk elke dag bedreigd wordt ingenomen te worden door de kleinere bevolking met meer land...
vele dingen zouden we kunnen realiseren als we echt onze eigen politiek kunnen bepalen. De lijst is lang. Wallonie is een rem voor ons, en wij misschien ook voor hen. Scheiden is de beste oplossing opdat beiden tot volle ontplooiing kunnen komen.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 20:06   #94
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkeerslichten gaan alles ook niet verbeteren. Waarom schaffen we die ook niet af?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 22:18   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
DE hamvraag is dan wel : WAT kom je hier in DEZE draad -VV bashing - dan doen? Mag ik je wijzen op je eerste posting hier?
Pelgrim, ge zij nen toffe, maar nu ben je niet serieus.
ik vraag het gewoon uit interesse, en nu weet ik nog steeds niet wie precies het electorale doelpubliek vormt. 'iedereen' is een veel te gemakkelijk antwoord.

Ik heb geen idee wat mijn eerste post hier was, ik ben te lui om te gaan kijken.
Oud 18 juli 2007, 06:53   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten
Vindt u het een goed idee om een overkoepelende partij op te richten met slechts één programmapunt: de onafhankelijkheid van Vlaanderen?

Een partij met slechts één programma-punt die verder niet ideologisch gebonden is, kan dat volgens u? En is dat eerder een soort basisdemocratie of eerder een interessante vorm van fascisme?
Vivant had twee programmapunten, waarvan ze er één (het BROV) opgaf toen ze aansloot bij de VLD. Blijft over: één programmapunt.
Waarom halen degenen die tegen een onafhankelijk Vlaanderen zijn het zelfs niet in hun hoofd Vivant omwille van dat ene programmapunt fascistisch te noemen?
Oud 18 juli 2007, 11:11   #97
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Heb jij onze site gelezen? HELEMAAL!
Vrij Vlaanderen is een partij die als voornaamste doel de onafhankelijkheid van Vlaanderen heeft.

In de eerste allinea kom ik deze tekst tegen. Dat zegt al genoeg. Dit is het voornaamste doel. Dus in weze is "vrij vlaanderen", niet veel anders dan wat NV-A wilt. Zij staan ook open voor allochtonen en dergelijke meer. Zij willen ook politiek van bij de burger en in zekere zin zijn ze ook voor referenda.

Wat de Vlaamse "beweging" volgens mij nu dringender zou moeten doen is terug die "ontvoogdingsbeweging" worden. We zijn op een punt gekomen waar we op nieuwe kruispunten staan. Geef toe, de vooral zich richtende op het economische EU, de VS - superstaat en het ongebreidelde neoliberale kapitalisme zijn nu een grotere bedreiging voor onze identiteit dan wat belgië nog is. Alles voordurend herleiden tot een Vlaams - Waalse tegenstelling getuigd van een zekere kortzichtigheid. Waarmee ik de vrijheid van volkeren niet als opeens onbelangrijk zie hoor.

Maar elk probleem dat zich stelt en dat voor flaminganten als bedreiging wordt aanzien wordt steevast terug geplaatst op walen/islamieten. Zij zijn de grote schuldigen.
Maar waarom reageert de Vlaamse Beweging zo weinig tegen veramerikanisering of verengelsing of worden leden die zich daar wel tegen verzetten gemarginaliseerd?
In eerste instantie omdat Vlaanderen, bij de vijf rijkste regio's hoort, kijk naar Baskenland of Bretange, daar bevinden zich alle nationalisten/regionalisten in het linkse verzetskamp tegen het centralisme en tegen hun neoliberale staten waarvan ze "deel" uitmaken.
In tweede instantie omdat een groot deel van de vlaamse economici achter vlaamse zelfstandigheid staat, puur om economische redenen en een groep ziet zelfs in Groot - Britannie en de VS de eerste staten die Vlaanderen zullen erkennen, eens het onafhankelijk is.
Daarom zeggen die zelfde moet de Vlaamse Beweging vooral gaan recruteren in economische kringen. Voila en zo bevestigt men weerom het cliché dat het Vlaanderen louter en alleen te doen is om het economische. Dat de Nederlandse taal intussen verengelst, dat onze cultuur dreigt om te slaan in een mtv - tmf - vtm - "on" cultuur, daar zwijgt de Vlaamse beweging in alle talen over. Juist kan men zich nog eens roeren (nauwelijks) bij een uitzending van RTBF, want dan gaat het weer om Walen en deze zijn toch nog steeds "vijand numero uno".

Als we in een Europa een grotere stem zullen krijgen, zal samenwerken met Wallonië er ook bij zijn!

De Vlaamse beweging en al de groepuscules die er hun levenslicht binnen zien moeten zich eens gaan bezinnen.....

Want we staan voor nieuwe uitdagingen, we moeten onze Vlaamse idealen gaan in zetten in de wereld, want er is een nieuwe ontvoogdingsstrijd nodig, we zitten terug in een Daens - tijdperk op internationaal vlak, overal worden relatief kleine volkeren door grote geldmastodonte staten en centraal gezag de mond gesnoerd, er is meer dan ooit nood aan een tegenbeweging die een andersglobale wereldorde voor staat.

Laat ons dat louter "ik - denken" van ons afvallen en laat ons vanuit een eigen Vlaamse identiteit een onderdeel zijn van een Europa waar regio's een stem krijgen en samen van betekenis te zijn voor een vreedzamere wereld.
Oud 18 juli 2007, 11:55   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik zou net het omgekeerde zeggen. Laat ons eindelijk van die eurozever af stappen en weer naar nationale soevereiniteit gaan, de enige garantie op een werkelijk democratische politiek.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 12:43   #99
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Misschien leest u het niet voldoende tussen de lijnen door, maar ik ben euroscepticus wat betreft een te grote economische ingesteldheid. Deze primeert inderdaad de dag van vandaag. Ik als sympathisant van Vrijbuiter! (die geen lijn oplegt maar de 'leden' zelf laat denken) zeg dat als men vraagt wie als het eerste uit de NAVO, de EU en dergelijke wil stappen ik als eerste men vinger opsteek.
Echter probeer ik ook wat realistisch te blijven en met de huidige context rekening te houden.
Als je zit dat ergens Europa 50% van alle wetgeving in de lidstaten "beheerst" dan kan dit op een positieve manier bekenen worden, dan hebben federale staten eigenlijk weinig of geen zin meer, ziet u?
Als je dan ziet dat Vlaanderen, Catalonië,Lombardije, binnen Europa aan belang stijgen binnen Europa.Moeten we dan ongelukkig zijn? Ja zullen bepaalden zeggen, we zijn dan nog steeds geen "staat"? Wat primeert er nu eigenlijk, op een aanvaardbare manier geborgenheid en verregaand zelfbestuur hebben of nog meer centralistische zever creëeren waar net dat de reden is van imperialisme.
Ik kies wel voor een Europa in zekere zin, een Europa opgebouwd uit de regio's, regio's die met elkaar samenwerken en bepaalde zaken samen uitvoeren. Dit moet niet ten kostte gaan van de soevereiniteit.
Trouwens regio's hebben nu een soevereiniteit binnen Europa.
Als er een Europese wetgeving dient goedgekeurd te worden en een lidstaat bevind zich in een federaal systeem, en één der deelparlementen zou het nieuwe decreet niet goedkeuren dan zit het federale bestel met een probleem, zij moeten dan zorgen dat de gehele staat conform blijft met Europa.
Hierin spelen de regio's een rol als spelt in de hooiberg. Maar dit gebeurd te weinig.
Maar regio's en lidstaten, groot verschil is er niet altijd, neem Vlaanderen en Letland? Wie is er krachtdadiger?
Vlaanderen beslist mee over Europese wetgeving, Letland (als staat) moet inbinden..want 50% van hun "soevereiniteit" moeten ze in leveren!

Volkssoevereiniteit is mooi en Europa moet anders, het mag geen fort zijn en ik geeft toe, zoals ik eigenlijk ook schreef, zijn ze te fel economisch gericht en daardoor vergeten ze soms volledig het sociale aspect!

Maar ik zie meer graten in "regionalisme" dan in "nationalisme".
Omdat nationalisme telkemale aan zichzelf denkt en uiteindelijk uitmondt in centralisme en ongezond patriotisme.
Bij nationalisme komt het er op neer dat men zichzelf als volk gaat verheffen. Zichzelf is dan de staat, het centrale gezag wordt dan het middelpunt van het geheel, en de bevolking moet maar volgen.
Als regionalist wil ik juist dat die bevolking vanuit de verschillende "kringen" die er zijn (wijk, stad, regio,..) kunnen inspraak hebben in het beleid dat dan pas echt op maat van de "burger" kan zijn.

Laatst gewijzigd door Vrijgevochten : 18 juli 2007 om 12:48.
Oud 18 juli 2007, 12:46   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijgevochten Bekijk bericht
Vrij Vlaanderen is een partij die als voornaamste doel de onafhankelijkheid van Vlaanderen heeft.

In de eerste allinea kom ik deze tekst tegen. Dat zegt al genoeg. Dit is het voornaamste doel. Dus in weze is "vrij vlaanderen", niet veel anders dan wat NV-A wilt. Zij staan ook open voor allochtonen en dergelijke meer. Zij willen ook politiek van bij de burger en in zekere zin zijn ze ook voor referenda.

Wat de Vlaamse "beweging" volgens mij nu dringender zou moeten doen is terug die "ontvoogdingsbeweging" worden. We zijn op een punt gekomen waar we op nieuwe kruispunten staan. Geef toe, de vooral zich richtende op het economische EU, de VS - superstaat en het ongebreidelde neoliberale kapitalisme zijn nu een grotere bedreiging voor onze identiteit dan wat belgië nog is. Alles voordurend herleiden tot een Vlaams - Waalse tegenstelling getuigd van een zekere kortzichtigheid. Waarmee ik de vrijheid van volkeren niet als opeens onbelangrijk zie hoor.

Maar elk probleem dat zich stelt en dat voor flaminganten als bedreiging wordt aanzien wordt steevast terug geplaatst op walen/islamieten. Zij zijn de grote schuldigen.
Maar waarom reageert de Vlaamse Beweging zo weinig tegen veramerikanisering of verengelsing of worden leden die zich daar wel tegen verzetten gemarginaliseerd?
In eerste instantie omdat Vlaanderen, bij de vijf rijkste regio's hoort, kijk naar Baskenland of Bretange, daar bevinden zich alle nationalisten/regionalisten in het linkse verzetskamp tegen het centralisme en tegen hun neoliberale staten waarvan ze "deel" uitmaken.
In tweede instantie omdat een groot deel van de vlaamse economici achter vlaamse zelfstandigheid staat, puur om economische redenen en een groep ziet zelfs in Groot - Britannie en de VS de eerste staten die Vlaanderen zullen erkennen, eens het onafhankelijk is.
Daarom zeggen die zelfde moet de Vlaamse Beweging vooral gaan recruteren in economische kringen. Voila en zo bevestigt men weerom het cliché dat het Vlaanderen louter en alleen te doen is om het economische. Dat de Nederlandse taal intussen verengelst, dat onze cultuur dreigt om te slaan in een mtv - tmf - vtm - "on" cultuur, daar zwijgt de Vlaamse beweging in alle talen over. Juist kan men zich nog eens roeren (nauwelijks) bij een uitzending van RTBF, want dan gaat het weer om Walen en deze zijn toch nog steeds "vijand numero uno".

Als we in een Europa een grotere stem zullen krijgen, zal samenwerken met Wallonië er ook bij zijn!

De Vlaamse beweging en al de groepuscules die er hun levenslicht binnen zien moeten zich eens gaan bezinnen.....

Want we staan voor nieuwe uitdagingen, we moeten onze Vlaamse idealen gaan in zetten in de wereld, want er is een nieuwe ontvoogdingsstrijd nodig, we zitten terug in een Daens - tijdperk op internationaal vlak, overal worden relatief kleine volkeren door grote geldmastodonte staten en centraal gezag de mond gesnoerd, er is meer dan ooit nood aan een tegenbeweging die een andersglobale wereldorde voor staat.

Laat ons dat louter "ik - denken" van ons afvallen en laat ons vanuit een eigen Vlaamse identiteit een onderdeel zijn van een Europa waar regio's een stem krijgen en samen van betekenis te zijn voor een vreedzamere wereld.
Ik geef je volledig gelijk in je kritiek op de Vlaamse beweging. Maar waarom zou Vlaanderen moeten herleid worden tot louter "een regiootje" binnen Europa?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 18 juli 2007 om 12:46.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be