Huis kwart duurder in enkele weken tijd
Jan Roegiers vraagt maatregelen voor betaalbare woningen
GENT - Een huis op het Edward Anseeleplein dat het OCMW voor 305.000euro verkocht, staat enkele weken later te koop voor 400.000euro. 'Wraakroepend als zoveel jonge gezinnen op zoek zijn naar een betaalbare woning', zegt Jan Roegiers (Spirit).
Eind juni werd een woning aan het Anseeleplein17 openbaar verkocht. Het pand was eigendom van het OCMW en bood tot voor kort onderdak aan de Belangenverdediging van Gescheiden Mannen en hun Minderjarige Kinderen. De instelprijs voor de verkoop was 160.000euro. Het huis ging uiteindelijk voor 305.000euro van de hand. Enkele weken later al werd het te koop aangeboden op de website Immoweb. Vraagprijs: 400.000euro oftewel bijna een kwart meer dan de oorspronkelijke verkoopprijs.
Vlaams parlemenslid Jan Roegiers kan er niet om lachen. 'Wettelijk is daar niets verkeerd aan, maar jonge gezinnen die op zoek zijn naar een betaalbaar huis, worden op die manier uit de markt geprijsd. Makelaars willen op korte termijn zoveel mogelijk winst maken. In deze tijden van hoge woningnood vind ik dat behoorlijk pervers.'
Het huis op het Anseeleplein is geen alleenstaand geval. 'Ik heb ook weet van een huis in de Notarisstraat dat verkocht werd voor 130.000euro. Een week later bood een vastgoedmaatschappij het aan voor 240.000euro. Jonge mensen hebben zo nooit genoeg geld om een eigen huis te kopen. Voor een sociale woning komen zij veelal niet in aanmerking omdat zij daarvoor net te veel verdienen.'
Studies tonen aan dat steeds minder mensen nog in staat zijn om een eigendom te verwerven. 'De gemiddelde prijs voor een kleine of middelgrote woning is in Vlaanderen gestegen naar 225.000euro', zegt Jan Roegiers. 'Dat is dubbel zoveel als in 1998 en vijf keer zoveel als in 1984.' Banken gaan ervan uit dat je maximum eenderde van je loon mag besteden aan de afbetaling van je hypotheeklening. In Gent was in 2000 nog 42,8procent van de huishoudens daartoe in staat. Twee jaar later nog 36,2procent en nog eens twee jaar later nog maar 24,9procent.
'De overheid moet ingrijpen voor het te laat is. Ik werk aan een resolutie waarin ik de Vlaamse regering vraag om maatregelen te nemen om kleine en middelgrote woningen betaalbaar te houden voor modale huishoudens. Er is nauwelijks controle op de makelaars.'
Dieter Herregodts

Het blauwe huis op het Edward Anseeleplein dat werd verkocht voor 305.000euro, staat enkele weken later al te koop voor 400.000euro.
Frederiek Vande Velde© Frederiek Vande Velde