Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2007, 19:35   #106
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Waren hard nodig voor de overwinning maar had niets met ideologie te maken... Na de oorlog zouden ze gewoon allemaal afgeslacht worden net zoals de joden tijdens de oorlog! Mooie ideologie...
Eventjes nuanceren.

Dat katholieke bisschoppen en protestantse leiders in Duitsland zich bijzonder laks opstelden gedurende de opmars van de nazi's neemt niet de talloze ondubbelzinnige protesten weg vanwege talrijke christelijke hoogwaardigheidsbekleders elders.

Hoewel antisemitisme in die dagen ook buiten Duitsland opgeld maakte, was het nergens zo alomvattend als in Duitsland, waar de nazi's er een ronduit dodelijke vorm van implementeerden. Zo dodelijk zelfs dat alle menselijke rede zoek was.

Ook bij de Duitse christelijke hoogwaardigheidsbekleders was elk gezond verstand nagenoeg verdwenen - in tegenstelling tot wat bij niet Duitse christenen het geval was.

En niet in het laatst bij de nazi's zélf die zonder ook maar de minste aarzeling miljoenen joden recht de dood indreven, terwijl deze als gezonde arbeidskrachten eigenlijk broodnodig waren om de oorlogseconomie draaiende te houden - waarmee de nazi's de facto zichzelf nillens willens ten gronde richtten.

Kortom: de nazitijd was een nauwelijks te begrijpen, bijzonder betreurenswaardige doch gelukkig kortstondige diepe terugval in menselijkheid en waardigheid, waaraan gelovige noch niet-gelovige wist te ontkomen.

Niet-gelovigen die dit in de schoenen van gelovigen willen schuiven gaan er voetstoots vanuit dat niet-gelovigen minder verantwoordelijkheid zouden dragen inzake het op menselijke, waardige wijze omgaan met mekaar. Dat niet-gelovigen me hier corrigeren, mocht ik dit verkeerd zien, maar het is toch mijn stellige indruk.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden