Los bericht bekijken
Oud 31 augustus 2007, 16:45   #2
Spliff
Staatssecretaris

Spliff's schermafbeelding

Standaard

Over de relatie tussen vader en zoon Krajicek is al veel gezegd en geschreven. Richard moest en zou een toptennisser worden en daartoe gaf z’n vader Petr hem een Spartaanse opvoeding. ,,Mijn vader had een droom voor mij en sprong daar niet altijd even pedagogisch mee om. Hij was bezeten van het idee dat ik de beste tennisser van Nederland moest worden en liefst nog van de hele wereld …Toen ik mijn enkelbanden had gescheurd, stuurde mijn vader mij met gipsen poot en al naar de training. Ik hoefde niet te lopen, maar ik kon toch zeker wel uit stand volleren? Nou dan. Achteraf bezien vind ik het niet zo gek dat sommigen van de andere tennisouders ons regelmatig met de kinderbescherming hebben gedreigd, maar als kind voel je een enorme loyaliteit ten opzichte van je ouders. In ons gezin heerste een wij-tegen-de-wereld-mentaliteit.’’

uit: Harde ballen. Twaalf intrigerende tennissers – Richard Krajicek. Tirion Uitgevers, 2005, 220 pagina’s, 16,95 euro, ISBN 90 4390 619 0

Zo'n gemakkelijk mens en loyaal Nederlander was vader Krajicek zelf niet, niet van wakker liggen dus.