Los bericht bekijken
Oud 12 september 2007, 19:50   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
HAMC, er zijn 2 soorten zelfsmerende kunststoffen.
De enkelvoudige, zoals PTFE (teflon) of HDPE; deze zijn zelfsmerend van zichzelf, maar hebben een beperkte mechanische sterkte.
De gevulde kunststoffen. Eigenlijk composietmaterialen die door toevoegingen een smerende functie bijkrijgen.

Voor luchtdruk wapens zijn de eerste soort bijna niet bruikbaar daar ze gewoon niet sterk genoeg zijn op zichzelf. En de 2de soort geeft meestal een beetje olie af, waardoor ze zichzelf wel smeren, maar ook uitdrogen. En dus ook een diesel-effect kunnen veroorzaken.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat het lichte gas in de veer het wapen niet verlaat. Tenzij de acceleratiebooster gebruikt word om de mondingssnelheid op te drijven, dan heb je minstens een verlies van 2 loopvolumes.

Mambo lijkt hier meer te denken aan een paintball gun.
Wat ook kan, zoek maar eens op via Google. Dynamite gun of Zalinski gun. USS Vesuvius is ook een goed startpunt.

Wat me ertoe brengt. In mijn hobby, robot wars, draait het ,als we pneumatica gebruiken, rond flow en druk.
En daar zijn de moderne Spud Guns een treffend voorbeeld in. Desondanks de zwakke materialen in gebruik, is het perfect mogelijk om een bierblik een heel eind ver te krijgen. Voer zo'n spudgun uit in modern materiaal met hoge sterkte, en je kan een redelijk accuraat, licht kanon bouwen. Zonder dat je enigzins in kontakt komt met spullen die de interesse van de lokale politie, of zelfs politici trekt.
Ik denk niet zo meteen aan een paintbal gun, die zijn volgens ik vernomen heb ook op gas trouwens of op perslucht.
Ik heb het meer op het pure mechanische gedeelte omdat ik vind dat een geweer overal moet toepasbaar zijn en niet afhankelijk van enig drukvatje.
Daarom zou ik het verkiezen deze mechanisch te kunnen tunen.
En persoonlijk zie ik daar een veel grotere markt in ook moest daar meer kunnen in gedaan worden dan nu het geval is.
Het lijkt me dat daar vraag naar is.