Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2007, 16:58   #1
sn00py
Banneling

Standaard angst overheerst in het Verdipark

uit het Algemeen Dagblad, 28-09-07:
Citaat:
De angst overheerst in het Verdipark

Door GUDO TIENHOOVEN

NAALDWIJK - Zodra de schemering inzet, gaan in het Naaldwijkse Verdipark alle deuren op slot. Klachten over jongeren die de wijk met 46 aanleunwoningen terroriseren, zijn er al jaren.
FOTO RICHARD HOGEVEEN

Volgens de vooral oudere bewoners was de situatie echter nooit zo hopeloos als nu. Angst voert er de boventoon.

Toeval of niet, twee weken terug ontvingen alle bewoners van het Verdipark een formulier waarop ze hun tevredenheid over de leefomgeving konden aangeven. Of het gebrek daaraan. Na een zomer van herhaaldelijk brandstichten (twee auto’s, een fiets, bomen, bellen en deurposten), maar ook geluidsoverlast en pesterijen lijkt er nauwelijks meer ruimte voor tevredenheid.

„Ik heb alles negatief ingevuld. Het is vreselijk hier, ik wil nog liever vandaag dan morgen weg.’’ Mevrouw Beek (83) woont op de eerste verdieping van de eerste rij woningen, die een pad en een parkje verwijderd ligt van verzorgingshuis Pijletuinenhof. De deur naar de galerij is afgesloten, maar dat belet jongeren volgens Beek niet een weg naar boven te zoeken. „Vanuit mijn keuken zie ik regelmatig ’s avonds iemand op de galerij staan. Dan klimmen ze gewoon via de bliksemafleider naar boven. Overal liggen wietzakjes en volgeplaste blikjes bier. Laatst hebben ze het over mijn deur gegoten. Twee keer heb ik ze in het trapgat betrapt op seks.’’

Mevrouw Beek woont er nu acht jaar. Constant tuurt ze nerveus naar buiten. „Ik ben de hele dag zenuwachtig. Vanwege mijn slechte gezondheid ben ik dicht bij mijn dochter gaan wonen. Die woont hier twee minuten lopen vandaan, maar ik durf er niet meer heen. En dit duurt al jaren. Ze hebben vorig jaar ingebroken en mijn goud meegenomen. Ook gooien ze soms met eieren of lopen ze ‘s nachts over het dak. Je wordt er helemaal gek van.’’

Er zijn twee plaatsen waar de jongeren zich lijken op te houden. Het eerste parkje ligt voor Pijletuinenhof, tegenover het busstation van de Verdilaan. Even verderop ligt een groter grasveld met banken: een ingesloten gebied met weinig belichting en uit het zicht van de Verdilaan.

Aan dit parkje woont een mevrouw die uit angst haar naam niet noemt. „Ik woon hier net vijf weken, maar ik heb zo’n spijt van die beslissing. Ze bonken vaak keihard op de ramen. Vanochtend om half zes nog. Ze hebben twee weken terug de deurbellen van dit hele rijtje in brand gestoken en de deurposten waren helemaal zwart. Dat hebben ze vanmorgen pas vervangen. Vorige maand stonden twee auto’s in de fik. Je mag het niet zeggen, maar het zijn niet onze Nederlandse jongens.’’

Veel steun heeft ze aan haar buren. „We zijn één blok en dat geeft wel moed. Maar ik ga voor geen goud de deur uit. Het is niet leuk meer,’’ vertelt ze in tranen. „Ik ben zo vreselijk bang. Ik slik pillen om in slaap te komen. En dan schijnt het nog erger te zijn geweest.’’

Op woensdag 3 oktober houdt de Stichting Careyn, verantwoordelijk voor de aanleunwoningen en Pijletuinenhof, een inspraakbijeenkomst waarop met bewoners over de problematiek wordt gesproken. De situatie is volgens locatiemanager Petra van Dijk ’hopeloos’. „Het neemt zorgelijke vormen aan en het is tijd dat we de krachten gaan bundelen. Gelukkig loopt de politie momenteel extra rondjes en is er een buurtpreventieteam actief.’’

De signalen dat de stichting en de politie de zaak serieus nemen, bekijkt mevrouw Beek met argusogen. „Dat hoor ik wel vaker. Deze ellende duurt al jaren en ik doe altijd aangifte. Waarom zou het ditmaal dan wel opgelost gaan worden?’’
Madamkes van 83 terroriseren durven ze wel (als ze met genoeg zijn). WRAAKROEPEND!!!!!!!!
Ik hoop dat er ne keer ne buurtbewoner begint te flippen en een paar van die terroristen afknalt. De klootzakken verdienen niet beter.
En dan maar verwonderd zijn dat rechts veld wint

Maar ja, wat gaat hier NU het antwoord zijn? Madamke heeft geprovoceerd? Ze moet maar verhuizen? Dat is nu eenmaal de samenleving van vandaag?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden