Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2007, 13:09   #42
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Hoezo, niet op ingegaan???!! Je hebt kennelijk over mijn vraag heengelezen waar die jonge monikken die Latijnse gebeden geleerd hebben, als ze ze niet van huize uit hebben meegekregen.

Dus, spijts dat die jongeren in een even sterk geseculariseerde samenleving opgegroeid zijn als jij (en ik), en aan even veel (of even weinig) "religieuze prikkels" hebben blootgestaan, kiezen zij als jongvolwassene toch voor wat jij als een relict uit de prehistorie schijnt te bestempelen.

Die jongeren vormen precies het bewijs dat, zelfs al bannen we religie uit onze huisgezinnen en uit onze scholen, er steeds opnieuw opgroeiende jongeren en jongvolwassenen zullen zijn die de religieuze dimensie in hun wezen en hun leven willen uitdiepen. En wie ben jij om hen dit recht te ontzeggen door te stellen dat er voor religie geen plaats meer hoeft te wezen?

O ja, de wetenschap heeft nog lang geen antwoorden op de Drie Levensvragen. Ze heeft er zelfs nog geen begin aan gemaakt: ze heeft bij elk antwoord alleen maar nieuwe vragen blootgelegd. Maar als jij die definitieve antwoorden weet, dan ben ik héél benieuwd. En als je die wetenschappelijk kan verklaren - en dat hoeft echt niet met zoveel woorden - dan hang ik mijn kruisje onmiddellijk aan de haak en word ik atheïst.

En wat Bach betreft: inderdaad, niemand is verplicht die te beluisteren. Voel jij je verplicht om naar de pastoor te luisteren, 's zondags in zijn kerk? Heb je er problemen mee dat ik dat wél doe, misschien?

Over de koranscholen lijken we het toch min of meer eens, dacht ik... of ik zou me moeten vergissen.[/quote]
Koranscholen kan men goed vergelijken met de catechismuslessen en godsdienstlessen vroeger. Niet zoveel verschil.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2007 om 13:11.
system is offline   Met citaat antwoorden