![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dus, spijts dat die jongeren in een even sterk geseculariseerde samenleving opgegroeid zijn als jij (en ik), en aan even veel (of even weinig) "religieuze prikkels" hebben blootgestaan, kiezen zij als jongvolwassene toch voor wat jij als een relict uit de prehistorie schijnt te bestempelen. Die jongeren vormen precies het bewijs dat, zelfs al bannen we religie uit onze huisgezinnen en uit onze scholen, er steeds opnieuw opgroeiende jongeren en jongvolwassenen zullen zijn die de religieuze dimensie in hun wezen en hun leven willen uitdiepen. En wie ben jij om hen dit recht te ontzeggen door te stellen dat er voor religie geen plaats meer hoeft te wezen? O ja, de wetenschap heeft nog lang geen antwoorden op de Drie Levensvragen. Ze heeft er zelfs nog geen begin aan gemaakt: ze heeft bij elk antwoord alleen maar nieuwe vragen blootgelegd. Maar als jij die definitieve antwoorden weet, dan ben ik héél benieuwd. En als je die wetenschappelijk kan verklaren - en dat hoeft echt niet met zoveel woorden - dan hang ik mijn kruisje onmiddellijk aan de haak en word ik atheïst. En wat Bach betreft: inderdaad, niemand is verplicht die te beluisteren. Voel jij je verplicht om naar de pastoor te luisteren, 's zondags in zijn kerk? Heb je er problemen mee dat ik dat wél doe, misschien? Over de koranscholen lijken we het toch min of meer eens, dacht ik... of ik zou me moeten vergissen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2007 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus kunnen we besluiten dat de rol van godsdienst in onze samenleving is teruggedrongen tot proporties waarbij nagenoeg iedereen zich goed voelt - een paar azijnzeikers daargelaten. Maar dat is iets gans anders dan Esperanzas stelling dat religie volledig moet worden weggebannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||
|
![]() Citaat:
Wat zo zo iemand doen in zijn leven had die nooit van god gehoord? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Religie kan men niet van vandaag op morgen doen verdwijnen, daar heb je gelijk in, ik heb er ook geen probleem mee dat er kerken en moskeeën bestaan, ik heb echter wel een probleem met indoctrinatie, zowel door scholen als ouders, religie zou de keuze van het individu moeten zijn, en niet iets dat ze door hun strot geramt krijgen van thuis uit.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat doen de meeste niet-gelovige ouders ook. Alleen, het is een indoctrinatie zonder god. Iedereen wordt geïndoctrineerd, gebrainwashed van het ogenblik af dat hij geboren wordt. Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2007 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() De doop, eerste communie & plechtige communie, om drie voorbeelden te geven. (Al heb je van het eerste niet echt last, het feit blijft dat ik geen keuze had in de zaak). Enig idee hoe moeilijk het is als kind om thuis uit te leggen dat je uw plechtige communie niet wilt doen?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik (en velen met mij) trouwens voorstander van het dopen op latere leeftijd. Het dopen van kinderen zie ik als een uiting van bijgeloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Onze ganse westerse maatschappij is geïndoctrineerd door de 'Christelijke godsdienst'.
Vanaf de geboorte worden we ingelijfd in een kombuis die ons doen en laten zal kadreren.
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, daar u eerder stelde dat "er evengoed moderne missen in het Latijn (zijn), die dus niets van de Tridentijnse liturgie bewaard hebben". "Niets" is wel een heel groot woord. Deze "moderne" (sic) missen mogen dan wel die van Paulus VI zijn, stellen dat ze "niets" met de Tridentijnse liturgie te maken hebben is ook weer niet zo heel correct.
Daarenboven worden er hier en daar wat mengvormen gecelebreerd, waarbij een priester de Tridentijnse liturgie celebreert maar met het lectionarium van Paulus VI. Ik heb zelfs als een Tridentijnse liturgie meegevierd die grotendeels in het Nederlands doorging... Ik denk trouwens niet dat veel niet-ingewijden zomaar verschillen zouden opmerken tussen een Paulus VI-mis in het Latijn (volgens de officiële rubrieken wel te verstaan!!!) en een Tridentijnse mis in het Latijn. Voor veel niet-ingewijden zal er nauwelijks verschil zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, daar in een koranschool het louter en alleen draait om het uit het hoofd leren van de koran. In een catechismusles was dit niet het hoofddoel al moesten de antwoorden natuurlijk ook gestudeerd worden. Er werd toelichting, uitleg, duiding bij vraag en antwoord gegeven. Daartoe bestonden er trouwens meerdere boeken, zowel voor de instructor als voor de gelovige die zich nog wat verder wenste te verdiepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2007 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() Dit lijkt me inderdaad de hamvraag, Visjnu.
Een voetbalgekke vader die zijn zoontje naar de voetbaltraining stuurt? Is dit ook indoctrinatie? Wanneer dat zoontje nu niet zo voetbalgek blijkt, zijn we geneigd dit inderdaad als indoctrinatie te beschouwen. Maar wat als dat zoontje wél graag voetbalt? Is dat dan óók indoctrinatie? Elk kind heeft, me dunkt, het recht om zeker op elk van zijn sterke punten alle kansen te krijgen. Kinderen die voetbalgek zijn, verdienen het naar de training gestuurd te worden en op alle mogelijke manieren gestimuleerd en gemotiveerd te worden, dit ongeacht de interesse van de ouders. Hoe kunnen we anders nog een nationaal team op poten zetten, die naam waardig? En muzikaal begaafde kinderen verdienen het om naar de muziekschool en het conservatorium te gaan, zelfs al is geen van beide ouders muzikaal. Waar halen we anders onze musici? Mensen met spirituele trekjes verdienen het om op die weg verder te gaan, ongeacht de overtuiging van de ouders. Alleen... hoe kan je te weten komen of jouw zoon, jouw dochter muzikaal begaafd is, of sportief, of spiritueel? Door ze ermee kennis te laten maken, dunkt me. En dan merk je wel vanzelf of je kinds interesse gewekt is. Zoniet, dan is zo'n kennismaking allerminst tijdverlies. Zo ja, des te beter. Waarom zouden we onze kinderen geen kennis laten maken met religie? Waarom zouden we ouders moeten verbieden om hun eigen geloofsbeleving door te geven? Ik kom uit een nest van vijf, en ik ben de enige bij wie mijn ouders' geloofsgetuigenis heeft aangeslagen. Bij de vier anderen lukte dat niet. Maar niemand van ons die het ons vader of ons moeder kwalijk genomen heeft dat zij met ons over hun geloof praatten, en het ons voorleefden, met hun sterke kanten en hun diepmenselijke beperkingen. Niemand van die vier die mij, nummer vijf, scheef bekijken omdat ik nog wél wekelijks naar de mis ga en in de parochie geëngageerd ben. Mijn broer bekijkt me tenslotte ook niet scheef omdat ik zijn interesse voor sport - vooral voetbal - minder deel; het volstaat me dat hij mijn broer is en ik ga voor hem door een vuur - hij zou hetzelfde doen voor mij! (En voor mijn zussen geldt uiteraard hetzelfde.) Ik vind indoctrinatie hoedanook een zwaar woord. Zo kan je elk opvoedingspatroon wel als indoctrinatie beschouwen. Indoctrinatie komt er alleen bij kijken wanneer kinderen bepaalde zaken worden opgedrongen, waarvan reeds gebleken is dat ze er niets van moeten weten. Kinderen die dus tegen hun wil blootgesteld worden aan religie. Maar evengoed kinderen die tegen hun wil naar de pianoles of naar de voetbaltraining moeten. Niet de voetbaltraining, noch de pianoles, noch de religie heeft daar schuld aan; wél diegenen die dit hun kinderen willen opdringen. Of anders gezegd: abstracte begrippen als religie, voetbal of muziek op zich houden geen indoctrinatie in. Indoctrinatie is immers in de eerste plaats het werk van concrete mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Who cares?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=1 (dan kan je 't nog eens leren) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |