Los bericht bekijken
Oud 3 november 2007, 00:07   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ben voorstander. Maar er is iets waarin je niet naïef mag zijn: het zullen altijd de (verbaal) sterksten zijn die regeren, ook in een ultieme democratie. En dat zijn niet altijd degenen die het meeste nood hebben aan bescherming door de overheid. Die bescherming zal er wel sowieso komen, want iedereen beschermt zijn eigen hachje eerst uiteraard.
Daarom vrees ik een beetje voor 'de medeburgers met argumenten te overtuigen'. De meest welbespraakte en beredeneerde burger heeft het niet noodzakelijk altijd bij het rechte eind. Nochtans is dat wel een eis die een democratie aan de mens stelt. Het is volgens mij dan ook meteen haar zwakste punt.
Alexis de Tocqueville waarschuwde al voor 'la tyrannie de la majorité', en velen voor en na hem... Het volk moet uit haar rangen een elite kiezen waaraan intellectuele, morele en ideologische suprioriteit wordt toegeschreven. Dat is de beste garantie tegen egoïsme, irrationalisme, kortetermijndenken, middelmatigheid en het brute geweld van meerderheid tegen minderheid.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden