Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Er wordt wel een haat-sfeer gecreëerd die erg ongezond is en doet denken aan de jaren '30, vandaag hoorde ik op de trein enkele zatte jongeren scanderen "Vuile profiterende Walen oprotten, een stamp in hun kont kunnen ze krijgen". Enkele medereizigers waren zwaar gechoqueerd en verlieten het rijtuig, zowel aanwezige franstaligen als Vlamingen. Werkelijk walgelijk, dat is de sfeer die door Dewever en consoorten gecreëerd wordt.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Gewoon op basis van dagelijkse gesprekken met mensen kom ik tot een heel andere conclusie. Daarnet op de trein nog, een gesprek tussen mensen. De Franstaligen hebben elk gesprek onmogelijk gemaakt en het zou zoveel oplossen als we nu gewoon eens België splitsten. En dan ben ik zelf niet eens tussengekomen, ik kon daar nog een boel argumenten extra tegenaan gooien om hun Vlaamsgezindheid nog wat te voeden.
|
Inderdaad.
Citaat:
Er wordt wel een haat-sfeer gecreëerd die erg ongezond is en doet denken aan de jaren '30
|
En aan de basis daarvan ligt meer het VB met zijn eeuwig opbod dan NVA dat maar imitatiegedrag vertoont.
Verder bevestigen die posts mijn idee dat het
schijnbaar onschuldig forenzen
mee aan de basis ligt van zowel VL-Waalse tegenstellingen als van het racisme: het volledig scheiden van woon en arbeidsgebied, waarbij men
-onderweg mede"slachtoffers" ontmoet,
-tijd heeft om in korte simpele krantenkoppen en zorgvuldig door de redacties gekozen lezersbrieven in de krant bevestiging te vinden van vooroordelen...
-scherp het contrast ervaart tussen landelijke gemeente of provinciestadje en
de stad,
-die stad waar men werkt en het traject erheen minstens als onaangenaam ervaart (combinatie werk+andere taal+vreemdelingen+irritatie van treinvertragingen) Eén opgehoopt pak vooroordelen en frustraties dus dat zo over de jaren wordt opgebouwd bij tienduizenden (honderdduizenden?)
Die behoefte naar hun vertrouwde kerktorenomgeving die mensen gebonden houdt aan hun geboorteplaats...en die forenzentrein.
Ik herinner me dat ik lang geleden het beeld ophing van de Vlaming die elke werkdag Brussel binnenkomt aan de "Nord", als een sheriff uit een cowboyfilm, op het defensief, klaar om figuurlijk te schieten op wie een Frans woord op hem zou afvuren.
Dat was 20 of 30 jaar geleden en ik vrees dat er nog atijd een grond van waarheid inzit...
Nu wordt hij niet enkel met het Frans geconfronteerd maar ook met duidelijk herkenbare vreemdelingen in de metro.