Los bericht bekijken
Oud 19 november 2007, 13:42   #40
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
  • De Vlaamse rand rond Brussel verfranst. Brussel zelf was ooit een Nederlandstalige stad, en is voor ons taalgebied grotendeels verloren gegaan. Ook vandaag maken vele franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen, niet de keuze Nederlands te leren, met dalend belang van het Nederlands tot gevolg. Ikzelf vind het onethisch dat de ene taalgemeenschap de andere verdringt. Van immigranten verwachten wij ook dat zij de taal leren als zij zich in Vlaanderen vestigen. Waarom zou een Waal die zich hier vestigt, een voorkeursbehandeling moeten krijgen op pakweg een Turk? Omdat zijn taalgebied toevallig naast het onze ligt? Als ikzelf ooit naar een ander taalgebied zou verhuizen, dan zou ik de plaatselijke taal leren, in plaats van te verwachten dat iedereen in mijn omgeving mijn taal kent.
En u denkt dat rijke franstaligen niet meer in de rand zullen komen wonen en dat de franstalige arrogantie stopt na een splitsing?
Beter een dialoog dan een explosie denk ik want als de boel ontploft hebben we meer te verliezen dan te winnen in de brusselse regio.
barteke is offline   Met citaat antwoorden