Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos
En het voortplantingsgegeven? Of is dat samenhangend?
|
Het is toch nogal logisch dat wanneer je een rem op seksbeleving instelt, je moeilijk kan voorbijgaan aan het gegeven dat er nu eenmaal seksuele handelingen van node zijn om aan kinderen te raken en het voortbestaan van de soort te garanderen.
Daarom lijkt het me heel plausibel die rem rechtstreeks aan het voortplantingsgegeven te koppelen: immers, je kan alle seksualiteit afremmen, behalve wanneer zij voortplanting beoogt. Of anders gezegd: je mag alleen seks hebben met een partner met wie je kinderen wil.
Of nog anders gezegd: je mag alleen seks hebben met een partner waarmee je gehuwd bent, omdat de (in het christendom onverbreekbare) band van dat huwelijk veel beter een goede opvoeding van die kinderen garandeert, dan wanneer zij opgevoed mochten worden door (steeds) wisselende ouders, of door slechts één enkele ouder.
Daaruit volgt uiteraard ook dat alle buitenhuwelijkse seks uit den boze is. Homoseksualiteit is "zondig", enkel en alleen omdat zij zich per definitie buiten het huwelijk afspeelt, en minder omdat zij zich toevallig manifesteert tussen twee individuen van hetzelfde geslacht.
Om dezelfde reden zijn bvb. ook driehoeksverhoudingen "zondig", of seks op te jonge leeftijd enz...
Vanuit de in onze cultuur blijkbaar enigszins ingebouwde rem lijkt me de doorgetrokken redenering tot het enkel gedogen van seks binnen het huwelijk niet zo onlogisch. Dat betekent geenszins dat ik akkoord ga met het zomaar iedereen met de vinger wijzen die zich niet aan die (inderdaad strenge) regel kan of wil houden. Ook aan hén geeft het christendom een plaats, want hoe "zondig" hun gedrag ook moge zijn, zij kunnen hiervoor vergiffenis krijgen op eenvoudige voorwaarde dat zij hun gedrag betreuren.
En persoonlijk - en véle gelovigen met mij - durf ik die vergeving zelfs uitbreiden naar allen voor wie gelovigen bidden, ook al geloven betrokkenen zelf totaal niét, of laten ze zich niets gelegen aan de strenge regel.
Jammer dat dit luik van de christelijke leer vaak onderbelicht blijft bij niet-gelovigen. Vandaar dat ik het eventjes onder de aandacht breng.