Los bericht bekijken
Oud 9 december 2007, 23:22   #4
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Benieuwd wie er zoal dan in de gevangenis zit in de states & vooral het kostenplaatje.

Ik geef toe dat zulk een veiligheidsbeleid een pak zal kosten, maar eigenlijk 'heeft veiligheid geen prijs'. Bovendien, door onze steden veiliger te maken, gaan we ook onrechtstreeks heel wat inkomsten verwerven. Zo zal een veiliger stad op een beter imago kunnen rekenen, wat zal kunnen leiden tot bijvoorbeeld meer toerisme en ook meer bedrijven die zich omwille 'van de goede naam' in die steden willen vestigen. Dus meer geld.

Wie zit er in die gevangenissen? Wel, het is evident dat men de straatcriminelen opsluit, tiens ! En niet zoals bij ons na een aantal uren in voorlopige hechtenis meestal weer de straat opstuurt. Kinderen en jongeren worden, naast een degelijke begeleiding uiteraard, indien het nodig is naar jeugdgevangenissen of gesloten inrichtingen gebracht. Niet zoals bij ons, waar ik onlangs nog heb vernomen dat stelende zigeurnerkinderen, een echte georganiseerde dievenbende in dat geval, gewoon weer werden vrijgelaten omdat onze arm der wet niet wist wat men met hun moest aanvangen ! Ik zou zo redeneren: preventie en een tolerantiebeleid krijgt bij ons al meer dan dertig jaar een kans, laten we nu maar eens met repressie proberen. Wedden dat het beter lukt ? We moeten hier alleen de durf en het geduld hebben om tot zulke aanpakswitch over te gaan en ons niet te laten intimideren door allerhande 'geitenwollensokkenorganisaties' die de rechten van de daders gaan verdedigen en niet van de slachtoffers. Mijn vrees is dat bijvoorbeeld de politie, bij een repressiebeleid, een pak klachten gaat krijgen van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, ingediend door buitenlanders die hun afkomst als excuus zullen inroepen. Dat zou natuurlijk de werking van onze wetsdragers en politiemensen bemoeilijken. Maar ze mogen zich hier niet door laten intimideren.

Nog over New York: Je moet ook een onderscheid maken tussen de States als geheel en alleen de stad New York. Het zero-tolerance beleid wordt wel degelijk op stedelijk niveau uitgezet en niet op een federaal niveau. Elke stad in de USA bepaalt in feite zelf of ze tot zo een streng beleid willen / kunnen overgaan. Het is wel al bewezen dat steden die de stap gezet hebben, met steeds minder straatcriminaliteit te maken krijgen. In bijvoorbeeld Detroit, waar men de stap (nog) niet gezet heeft, ligt het doodslagcijfer hoger dan in Rio de Janeiro ! Op federaal niveau zijn er op het veiligheidsbeleid van de USa heel wat zaken waar ik wel kritiek op heb, zoals bijvoorbeeld de doodstraf of bepaalde paranoïde maatregelen die echt wel overbodig zijn. Maar dat zou een andere discussie zijn, in deze post gaat het over New York en de eventuele toepassing van hun beleid in onze steden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden