Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2007, 18:12   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard criminaliteit in New York daalt: een mooi voorbeeld voor onze beleidsmensen?

Artikel HLN:

http://www.hln.be/hln/nl/1/home/arti...veiliger.dhtml

Met speciale aandacht voor:

''Het terugvallen van de zware criminaliteit in New York begon onder de voorganger van Bloomberg, Rudy Giuliani, die zijn politie de opdracht gaf ongenadig op te treden tegen druggebruik en anti-sociaal gedrag.''

Een voorbeeld voor onze Belgische 'grootsteden'? Als dit in New York lukt, dan moet dit toch ook in verhouding kleine stadjes als Brussel, Luik, Charleroi, Antwerpen en Gent lukken? Helaas wordt hier dergelijke zero-tolerantie politiek, want dat is het in se, hier steeds afgeschilderd als een product van extreem-rechts en dan met name het Vlaams Belang. Helaas dwepen zij hier inderdaad ook mee, maar het wil niet zeggen dat men op stedelijk niveau een zero-tolerantie beleid voorstelt, men per se racistisch of extreem-militaristisch moet denken. De zogenaamde linkerzijde, in vele opzichten even dogmatisch als het VB, probeert echter mensen die zulke ideeën opperen te stigmatiseren en hen voor - u raadde het ongetwijfeld al - fascist uit te maken.

De cijfers bewijzen dat zulke aanpak helpt ! Ook in andere (Amerikaanse) steden met soortgelijk beleid, daalde de straatcriminaliteit spectaculair. En hoewel andere criminele vormen ook schade kunnen toebrengen (fraude, oplichting, verdoken maffiapraktijken, ...) liggen de meeste burgers er van wakker hoe et gesteld is met de straatcriminaliteit, deze is immers het meest zichtbaar en het meest rechtstreeks bedreigend voor de 'gewone man'. Onze politici en ons rechtssysteem wil hier helaas niets van weten, volgens hen is het idd extreemrechts gedachtengoed (Giuliani of huidig burgemeester van NYC Bloomberg kan je echter bezwaarlijk een racist noemen). Onze beleidsmensen sluiten helaas de ogen, zij hebben op alle misplaatste ogenblikken de mond vol over tolerantie, interculturaliteit en samenleven. Waarom zouden deze drie begrippen niet kunnen / mogen samengaan met zerotolerantie? New York is een schoolvoobeeld van hoe je een interculturele samenleving kunt verzoenen met een streng anti-criminaliteitsbeleid. Onze bekrompen politici blijven echter met hun eigen zogenaamde 'verdraagzame' dogma's worstelen, ondertussen steelt en overvalt men rustig verder. Vele stemmen van ontevreden burgers gedurende meer dan twinitg jaar voor VB, tal van opduikende 'samenlevingsproblemen' en een exploderende onveiligheid (of gevoel volgens de politiek correct denkenden onder ons) hebben de oogplekken van deze beleidsmensen nog steeds niet kunnen afnemen ...

Laatst gewijzigd door freespirit : 9 december 2007 om 18:18.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 20:32   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Benieuwd wie er zoal dan in de gevangenis zit in de states & vooral het kostenplaatje.

Oud 9 december 2007, 20:33   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

veiligheid is de eerste zorg van de overheid.
Als er dan nog geld beschikbaar is, kan er eventueel nog iets extra gedaan worden.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 23:22   #4
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Benieuwd wie er zoal dan in de gevangenis zit in de states & vooral het kostenplaatje.

Ik geef toe dat zulk een veiligheidsbeleid een pak zal kosten, maar eigenlijk 'heeft veiligheid geen prijs'. Bovendien, door onze steden veiliger te maken, gaan we ook onrechtstreeks heel wat inkomsten verwerven. Zo zal een veiliger stad op een beter imago kunnen rekenen, wat zal kunnen leiden tot bijvoorbeeld meer toerisme en ook meer bedrijven die zich omwille 'van de goede naam' in die steden willen vestigen. Dus meer geld.

Wie zit er in die gevangenissen? Wel, het is evident dat men de straatcriminelen opsluit, tiens ! En niet zoals bij ons na een aantal uren in voorlopige hechtenis meestal weer de straat opstuurt. Kinderen en jongeren worden, naast een degelijke begeleiding uiteraard, indien het nodig is naar jeugdgevangenissen of gesloten inrichtingen gebracht. Niet zoals bij ons, waar ik onlangs nog heb vernomen dat stelende zigeurnerkinderen, een echte georganiseerde dievenbende in dat geval, gewoon weer werden vrijgelaten omdat onze arm der wet niet wist wat men met hun moest aanvangen ! Ik zou zo redeneren: preventie en een tolerantiebeleid krijgt bij ons al meer dan dertig jaar een kans, laten we nu maar eens met repressie proberen. Wedden dat het beter lukt ? We moeten hier alleen de durf en het geduld hebben om tot zulke aanpakswitch over te gaan en ons niet te laten intimideren door allerhande 'geitenwollensokkenorganisaties' die de rechten van de daders gaan verdedigen en niet van de slachtoffers. Mijn vrees is dat bijvoorbeeld de politie, bij een repressiebeleid, een pak klachten gaat krijgen van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, ingediend door buitenlanders die hun afkomst als excuus zullen inroepen. Dat zou natuurlijk de werking van onze wetsdragers en politiemensen bemoeilijken. Maar ze mogen zich hier niet door laten intimideren.

Nog over New York: Je moet ook een onderscheid maken tussen de States als geheel en alleen de stad New York. Het zero-tolerance beleid wordt wel degelijk op stedelijk niveau uitgezet en niet op een federaal niveau. Elke stad in de USA bepaalt in feite zelf of ze tot zo een streng beleid willen / kunnen overgaan. Het is wel al bewezen dat steden die de stap gezet hebben, met steeds minder straatcriminaliteit te maken krijgen. In bijvoorbeeld Detroit, waar men de stap (nog) niet gezet heeft, ligt het doodslagcijfer hoger dan in Rio de Janeiro ! Op federaal niveau zijn er op het veiligheidsbeleid van de USa heel wat zaken waar ik wel kritiek op heb, zoals bijvoorbeeld de doodstraf of bepaalde paranoïde maatregelen die echt wel overbodig zijn. Maar dat zou een andere discussie zijn, in deze post gaat het over New York en de eventuele toepassing van hun beleid in onze steden.
Oud 9 december 2007, 23:32   #5
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wie zit er in die gevangenissen? Wel, het is evident dat men de straatcriminelen opsluit, tiens !
Waneer de reguliere economie, niet tegemoed komt aan een bepaalde groep, dan ontwikkeld deze en alternatieve economie.* => drug-handel => diefstal => ectra...

Het lijkt me veel intresanter, om deze mensen terug in het normale circuit te krijgen in plaats van jaren nodeloos te laten rotten, voor en akkefietje.

Maar bon, ik erken wel dat soms de strafmaat consequent moet zijn afgestemt, aan de gedane feiten.

Dit uit respect voor de slachtoffers.

*Dit wijst ook de dualiteit aan.

Laatst gewijzigd door pinbag : 9 december 2007 om 23:34.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 23:37   #6
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat zulk een veiligheidsbeleid een pak zal kosten, maar eigenlijk 'heeft veiligheid geen prijs'...

...buiten je vrijheid.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 23:51   #7
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waneer de reguliere economie, niet tegemoed komt aan een bepaalde groep, dan ontwikkeld deze en alternatieve economie.* => drug-handel => diefstal => ectra...

Het lijkt me veel intresanter, om deze mensen terug in het normale circuit te krijgen in plaats van jaren nodeloos te laten rotten, voor en akkefietje.

Maar bon, ik erken wel dat soms de strafmaat consequent moet zijn afgestemt, aan de gedane feiten.

Als men die criminelen niet lang genoeg opsluit, ontstaat er een gevoel van straffeloosheid. Dan zal het crimineel gedrag zich blijven herhalen. Wat je een akkefietje noemt, is nog maar de vraag. Als er bijvoorbeeld een zogenaamd kleine crimineel is, die een handtas van een oud dametje afrukt en dit dametje slaagt tegen de grond, breekt haar heup en moet daardoor op termijn naar een tehuis, omdat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen, noem ik grote gevolgen voor deze zognenaamde kleine criminaliteit. Het zijn deze vormen van criminaliteit waar de meeste mensen enorm bevreesd voor zijn. In New York heeft men dat begrepen, bij ons helaas nog niet, dit om allerhande redenen.

Over die economie: ik snap niet goed waar je naartoe wil met je uitleg? Probeer je armoede nu als excuus in te roepen voor die criminaliteit? Je weet het of je weet het niet maar de Staten aan de Noordoostkust van de USA hebben vaak een even goed of zelfs nog beter sociaal welzijnsstelsel dan de Belgen. Hiervan hebben vele Europeanen een fout beeld, als zouden arme Amerikanen nergens een beroep kunnen doen op sociale zekerheid. Dit is voor een aantal staten zo, maar zeker niet voor de meesten van het (relatief) progressieve en liberale Noordoosten. Ook New York kent een relatief goed uitgebouwd openbaar ondersteuningsnet.. Helaas is er daar net als bij ons ook nog heel wat (georganiseerde) onwil om zich in dat systeem tijdelijk in te passen en gaan bepaalde individuen uit gemakzucht,, groepsdruk en geldgewin over tot straatcriminaliteit.

Laatst gewijzigd door freespirit : 9 december 2007 om 23:54.
Oud 10 december 2007, 10:19   #8
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de politie hier te lande wel goed werk levert, maar het is vooral het het gerecht en gevangeniswezen dat faalt. Politie-agenten zeggen het vaak: "welke zin heeft het dat wij dieven oppakken, twee uur laten lopen zij alweer vrij rond". Het gerecht moet dus strenger optreden en er moeten gevangenissen bijkomen. D�*�*r knelt het schoentje.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 12:12   #9
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Criminelen misschien?
Ik weet het, in Belgie laat men ze meestal vrij maar gelukkig is dit overal zo.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 12:14   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je bedoelt hiermee dat weer automatisch anderen de schuld hebben aan het maken van criminelen?
Oud 10 december 2007, 14:03   #11
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Het is een leuk verhaal, echter de misdaad in New York daalde al voordat Gulliani kwam met zijn zero tolerance beleid.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 14:09   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het lijkt me veel intresanter, om deze mensen terug in het normale circuit te krijgen
of de alternatieve economie te reguleren
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 15:08   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Het is een leuk verhaal, echter de misdaad in New York daalde al voordat Gulliani kwam met zijn zero tolerance beleid.
Bron?
Oud 10 december 2007, 16:49   #14
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Bron?
Citaat:
There was also a public perception that crime was increasing, although in fact the crime rate in most categories had decreased during the Dinkins administration; for example, the per-capita murder rate had peaked and then begun to decline under Dinkins, and rapes decreased in each year of his term.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Giuliani

(Klik)

De misdaad in New York was op z'n hoogst in 1990. Onder de toemalige burgemeester Dinkins begon de misdaad te dalen, een trent die je destijds in meer amerikaanse steden zag. Niemand weet echt hoe het precies zit maar zeker is dat deze trend niet onder Giuliani begon.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 10 december 2007 om 16:55.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 23:12   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Nussbaum, ik trek je cijfers uiteraard niet in twijfel, maar ze bewijzen goed dat de criminaliteit en het doodslagcijfer over Giuliani nog feller daalde dan daarvoor. Die hoge criminaliteitscijfers rond 1990 hebben te maken met een gigantische 'crackepidemie' die toen in vele Amerikaanse grootstedelijke (armere) wijken overheerste. Toch is het een feit dat insteden waar men geen zero-tolerance invoerde, zoals Baltimore en Detroit, het doodslagcijfer nog steeds rond de 35 �* 40 per 100.000 inwoners per jaar schommelt, dit is ook ca. het cijfer (of zelfs nog hoger !) dat steden als New York en Chicago kenden rond het 'gevaarlijke' jaar 1990.

Deze cijfers ontkrachten mijn posts niet, maar ik zie ze eerder als een bevestiging. Dank u, Nussbaum !

Laatst gewijzigd door freespirit : 10 december 2007 om 23:12.
Oud 10 december 2007, 23:58   #16
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Nussbaum, ik trek je cijfers uiteraard niet in twijfel, maar ze bewijzen goed dat de criminaliteit en het doodslagcijfer over Giuliani nog feller daalde dan daarvoor. Die hoge criminaliteitscijfers rond 1990 hebben te maken met een gigantische 'crackepidemie' die toen in vele Amerikaanse grootstedelijke (armere) wijken overheerste. Toch is het een feit dat insteden waar men geen zero-tolerance invoerde, zoals Baltimore en Detroit, het doodslagcijfer nog steeds rond de 35 �* 40 per 100.000 inwoners per jaar schommelt, dit is ook ca. het cijfer (of zelfs nog hoger !) dat steden als New York en Chicago kenden rond het 'gevaarlijke' jaar 1990.

Deze cijfers ontkrachten mijn posts niet, maar ik zie ze eerder als een bevestiging. Dank u, Nussbaum !
bwa, je kan ook interpreteren dat de daling van criminaliteit gestagneerd is sinds Gooliani
Oud 11 december 2007, 00:08   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Criminelen misschien?
Ik weet het, in Belgie laat men ze meestal vrij maar gelukkig is dit overal zo.
Gelukkig maar
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 00:09   #18
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
...buiten je vrijheid.
Criminaliteit is ook niet echt bevorderlijk voor de vrijheid van de slachtoffers ervan.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 00:18   #19
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Criminaliteit is ook niet echt bevorderlijk voor de vrijheid van de slachtoffers ervan.
inderdaad, maar een hoop maatregelen die worden getroffen, vaak buiten proportie, zijn evengoed gewoonweg crimineel en daar is iedereen slachtoffer van. Dus, ja, je hebt gelijk.
Oud 11 december 2007, 00:20   #20
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
inderdaad, maar een hoop maatregelen die worden getroffen, vaak buiten proportie, zijn evengoed gewoonweg crimineel en daar is iedereen slachtoffer van. Dus, ja, je hebt gelijk.
Mooie kringredenering. Over welke maatregelen heb je het specifiek?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be