Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Klopt, zeer hoopgevend. Maar de aanhef van de petitie getuigt van een ongehoorde pretentie. Vlaams is links. Links is als maatschappelijke en politieke factor nooit Vlaams geweest, een paar gelukkige uitzonderingen als de "Meervoud-beweging" niet te na gesproken. Er staan ongetwijfeld behartigenswaardige opmerkingen in hun manifest, maar nu het alleenrecht claimen op Vlaamse geloofwaardigheid vind ik op zijn minst gezegd schandalig en ongeloofwaardig. In de lijst van de ondertekenaars zijn verschillende namen vermeld van rechtse en uiterst-rechtse signatuur. Ze doen maar.
Vermoedelijk te goeder trouw steunen ze een petitie die ik absoluut als onbetrouwbaar bestempel. Onbegrijpelijk.
|
robert, ik denk dat je dit verkeerd opvat.
Ik veronderstel dat men bedoelt;
'de Vlaamse strijd is een sociale strijd'
en in die zin is het logisch dat links de Vlaamse strijd een linkse strijd noemt.
Ik denk ook niet dat ze het alleenrecht opeisen.
Vergeten we even de onzalige belgische toestanden:
Een linkse strijd is een strijd van de verdrukte tegen het bestel dat hen miskent. In die zin is de
Vlaamse strijd een linkse strijd.
Dat belgisch links dikwijls (niet altijd!)onverschillig en zelfs vijandig stond tov de vlaamse beweging is jammer genoeg juist.
Het Manifest wil daar gelukkig iets aan doen.
Ik heb het manifest ondertekend, zonder te denken aan de tegenstelling links-rechts. Ik voel mij trouwens helemaal niet 'uiterstrechts', een terminologie die werd ingevoerd door verhofstadt en co om flaminganten te treffen en in hetzelfde kamp te duwen van wereldwijde politieke onevenwichtigen.
Eric Defoort is een betrouwbaar man die eerlijk de eenheid van alle Vlamingen nastreeft in onze strijd voorzelfbestuur. Daarover kan geen twijfel bestaan.