Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry
Nooit??? Ik ben 60j en toen ik 12 was leerde we op school dat het technisch wel mogelijk was om naar de maan te vliegen maar dat we dat nooit zouden kunnen omdat op de aarde geen geschikte brandstof was om heen en weer naar daar te vliegen.
|
Neem even de tijd om je te laten inlichten over de tweede wet van de thermodyncamica, zijnde de enthropiewet. Die stelt dat wanorde altijd toeneemt. Ik kan met een motor een dynamo aandrijven. Die motor verbruikt 500 Watt, de dynamo zal 100 Watt leveren omdat het rendement nooit boven of gelijk aan 100 procent is.
Met genoeg energie en kennis kan ik misschien ooit het helaal rondom mij laten bewegen en sneller vliegen dan de lichtsnelheid, maar dan nog kan ik de wet op de enthropie niet breken. Dat is de chaoswet. En die kan je helaas, en ik meen het echt helaas, niet breken. Het is de wet die stelt dat je iets dat in een bepaalde orde is kan opbreken naar meer chaos maar nooit het omgekeerde tenzij je energie toevoegt en energie kan je enkel krijgen door orde op te breken naar chaos.
Je auto is een mooi voorbeeld. Over een paar miljoen jaar is vegetatie samengedrukt in de aardkorst door de zwaartekracht tot olie. Die pompen we op en raffineren die. We verzuipen dat in onze wagens en dat is de wet op de enthropie in zijn geheel... we verstoken pure energie naar een lagere restenergie (zijnde warmte - waarmee de verwarming in je auto nog even werkt) en daarna hou je niks meer over. Je motor heeft die pure energie verstookt naar CO2, roet en warmte afgestaan aan de lucht (je warme motorkap)... die energie gaat in de lucht verloren en puf... weg is die. Wat ooit een super energie-houder was (benzine of diesel) is nu weg aan voortbeweging en warmte via motorkap of electriciteit om je autoradio aan te drijven. Die warmte, die radiomuziek, die voortdrijving kan je niet meer comprimeren in een een nieuwe energiebron zo sterk als de brandstof waarop je wagen heeft gereden tenzijn je er weer extra energie in steekt, energie waarvoor je weer chaos moet maken uit geordende bronnen.
Je kan niet rond die wet. Mocht je dat kunnen, dan ben je morgen de rijkste mens ter wereld.