Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2008, 16:12   #35
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Dat is net dwangarbeid. En het is toch de maatschappij die hen opsluiten wil, dan moet die ook maar opdraaien voor de kosten.
Dat heet schadevergoeding en wordt op andere manier verwerkt. Natuurlijk mag een gevange ervoor opteren om die te betalen met een loon dat hij mogelijks met arbeid in de gevangenis opbouwt.
Maar de celstraf is een ander luik van een veroordeling, lijkt mij, nl. het beroven van de vrijheid als straf (en bescherming van de maatschappij tegen de veroordeelde.) Het verplicht arbeiden komt daar niet bij kijken.Dat kan je hen niet verplichten, lijkt mij. Misschien doen ze liever iets anders tijdens hun verblijf (studeren, cultuur opdoen, sporten, rebelleren, ...)
Dat wil ik nog wel eens zien.Nogmaals, het is de maatschappij die meent iemands vrijheid te mogen beroven, dan moet ze er ook maar voor opdraaien.
Dus, als de maatschappij een gevaarlijke moordenaar in de cel gooit... is het de schuld van die maatschappij, ze moest die kerel maar laten lopen... en dus moet ze maar opdraaien voor de kosten?
Vooral niets eisen van die moordenaar!
En ja, stel je voor: in vrijheid moorden en stelen enz, en eenmaal opgesloten willen ze "studeren, cultuur opdoen, sporten ...
Dus kunnen we ze toch maar beter opsluiten en niet met onze voeten laten rammelen door gespuis.
andev is offline   Met citaat antwoorden