Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
bwa duur. Er is een verschil tussen aardappelen gaan kopen in de winkel, of frieten gaan kopen in een frituur.
Das appelen met peren gelijk.
in een frituur bereid de frituurman jou gerecht klaar, dus er zit ook een zekere service in de prijs. als je patatjes gaat eten in de lunch garden ofzo, betaal je ook meer dan gewoon ne zak patatten.
|
dat zijn helemaal geen appels met peren... Frieten zijn gefrituurde aardappelen dat wil zeggen dat de prijs van de aardappel een factor zou moeten zijn in de prijs van de friet (logisch). Net als -zoals je zo heel bedacht geanalyseerd hebt- de personeelskost van de frituurman een factor is in die prijs.
Kijk bvb. pakje friet kost vorig jaar 2€ deze prijs komt tot stand door vb.;
energiekost+belastingen en accijnzen+personeelskost+prijs van de friet
in cijferkes kan dat zijn vorig jaar; 0,5+0,5+0,5+0,5
nu gebeurd iets heel raar de prijs voor aardappelen daalt tot de helft (dus 0,25€ in ons voorbeeld quod non let op); de prijs in het frietkot moet dan toch ook dalen met 25 cent? Of het moet zijn dat ergens 25cent is bijgekomen plots. Bij de personeelskost misschien? Dan is dat goed verdient vind ik een stijging van 50% op jaarbasis op mijn salaris, yes please ik begin direct aan de frieten...