Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 13:25   #121
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Waarmee ik maar wil zeggen: als 't u niet aanstaat, bakt uw frieten dan zelve.
² zeker maar dat laat niet weg dat men kritiek mag hebben op de toch wel rare praktijken in sommige frietkoten...

Ga bij de dichtstbijzijnde boer koop u 25 kilo bientjes hij gaat u in de zak zetten dat weet ge nu al maar het gaat om zo marginale bedragen dat ge het zelf niet zult voelen. Tegen 5€ heb je die pak... Frietketels kosten minder en minder. En prijsvechters zoals colruyt stellen u goedkope olie/vet voor... Zelf gemaakt zal je bakje friet je een halve € kosten ongeveer en je saus kan je ook wel verkrijgen voor minder dan 20 cent de portie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:26   #122
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Zijn de frieten dan ZO duur,ik vind dat nog mee vallen
het gaat hem niet daarom ... Het gaat hem om de ongelooflijke daling in aardappelprijzen van vorig jaar naar dit jaar (meer dan gehalveerd) en het niet veranderen van prijzen voor frieten.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 21 mei 2008, 13:28   #123
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
het gaat hem niet daarom ... Het gaat hem om de ongelooflijke daling in aardappelprijzen van vorig jaar naar dit jaar (meer dan gehalveerd) en het niet veranderen van prijzen voor frieten.
Wat is nu de grootste kostprijs van dat zakje friet volgens U?
Mss eens aan Electrabel vragen ....
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:31   #124
nun
Gouverneur

Standaard

Eerder in deze topic las ik ook ergens dat frietkoten hun aardappels zelf niet meer mogen schillen tenzij aan strenge voorwaarden. Ze moeten voorgeschilde aardappels kopen, dat kan mss ook prijsverhogend werken.

In plaats van ons af te vragen waarom frieten nu zo duur zijn, vragen we ons beter af waarom frieten vroeger zoveel goedkoper waren. Lieten frituurs toen winstpotentieel liggen?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:52   #125
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Is eten dan in het algemeen niet veel duurder geworden?
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:32   #126
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zeer interessante case-study.

Zelfstandigen hebben het recht om de consument te bestelen. Dat is hun beroep.

Maar er zijn grenzen, en die mogen af en toe wel eens onderzocht worden.

De betaalbare friet is per slot van rekening het symbool van het Algemeen Belang, par excellence.

Natuurlijk zijn er grenzen. In een vrije markteconomie moet de vrije markt kunnen spelen. Als er prijsafspraken zijn, heb je geen vrije markt, maar eerder een geleide economie zoals de communisten willen. Aangezien de zelfstandige ondernemer het even goed met u voorheeft als de staat, leidt dat tot een ongunstige situatie voor de consument en dat kan niet.

En wat betreft het "even goed voorhebben": zowel staat als ondernemers haten ons niet, ze houden gewoon van zichzelf en de consument laat ze koud als die maar betaalt.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:49   #127
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

bwa duur. Er is een verschil tussen aardappelen gaan kopen in de winkel, of frieten gaan kopen in een frituur.
Das appelen met peren gelijk.
in een frituur bereid de frituurman jou gerecht klaar, dus er zit ook een zekere service in de prijs. als je patatjes gaat eten in de lunch garden ofzo, betaal je ook meer dan gewoon ne zak patatten.

als je het toch te duur vindt, kan je beter patatten kopen, en ze thuis zelf bereiden. Heeft buiten kostprijs ook nog andere voordelen.
Zo is het veel gezonder, aangezien je thuis (niet altijd) in puur vet dient te bakken. Thuis eet je er ook vaker een stukje biefsteak bij, wat veel voedzamer is dan zo een mexicano of mamoet of dergelijke..
Oud 21 mei 2008, 18:09   #128
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Heel de voedingscircuit, het is allemaal maffia!
Maar ik vind het niet erg dat de friet zoveel blijft kosten. Want dat is de straf op luiheid. Te lui om je eigen voedsel te maken. Want ik maak zelf mijn frieten klaar en die zijn van zelfgekweekte patatten. En ze smaken veel beter. Je moet goed gek zijn om naar een frietkot te gaan om frieten te kopen.
Oud 22 mei 2008, 09:12   #129
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wat is nu de grootste kostprijs van dat zakje friet volgens U?
Mss eens aan Electrabel vragen ....
Electrabel dat zijn toch dedie die ook onder de mom van vrije markt schandeprijzen aanrekenen hé? Dedie die zelf gesubsidieerde co2 taksen aanrekenen aan hun klanten hé?

En trouwens de meerkost zit hem niet in energie (die is al bij al nog te doen) die zit hem in de btw en andere accijnzen...

Maar soit, dit bewijst wel dat de staat toch een rol moet spelen in onze economie maar ook zij zou efficiënter moeten gaan werken èn kostenbesparend.
Citaat:
Oud 22 mei 2008, 09:22   #130
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
bwa duur. Er is een verschil tussen aardappelen gaan kopen in de winkel, of frieten gaan kopen in een frituur.
Das appelen met peren gelijk.
in een frituur bereid de frituurman jou gerecht klaar, dus er zit ook een zekere service in de prijs. als je patatjes gaat eten in de lunch garden ofzo, betaal je ook meer dan gewoon ne zak patatten.
dat zijn helemaal geen appels met peren... Frieten zijn gefrituurde aardappelen dat wil zeggen dat de prijs van de aardappel een factor zou moeten zijn in de prijs van de friet (logisch). Net als -zoals je zo heel bedacht geanalyseerd hebt- de personeelskost van de frituurman een factor is in die prijs.

Kijk bvb. pakje friet kost vorig jaar 2€ deze prijs komt tot stand door vb.;
energiekost+belastingen en accijnzen+personeelskost+prijs van de friet
in cijferkes kan dat zijn vorig jaar; 0,5+0,5+0,5+0,5
nu gebeurd iets heel raar de prijs voor aardappelen daalt tot de helft (dus 0,25€ in ons voorbeeld quod non let op); de prijs in het frietkot moet dan toch ook dalen met 25 cent? Of het moet zijn dat ergens 25cent is bijgekomen plots. Bij de personeelskost misschien? Dan is dat goed verdient vind ik een stijging van 50% op jaarbasis op mijn salaris, yes please ik begin direct aan de frieten...
Citaat:
Oud 22 mei 2008, 09:25   #131
Anna List
Banneling

Standaard

het lijkt mij tamelijk evident dat de aardappelkost slechts een marginaal element is in de frietprijs ... de energieprijs en de loonkost lijken mij veel doorslaggevender.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 09:33   #132
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het lijkt mij tamelijk evident dat de aardappelkost slechts een marginaal element is in de frietprijs ... de energieprijs en de loonkost lijken mij veel doorslaggevender.
Daar geloof ik niks van maar dan nog zelf een marginale verlaging hebben we nergens gezien... Trouwens ik ga naar de frietuur voor een pakje friet en niet om de frietuurman zijn familie en zijn zaak te onderhouden.
Citaat:
Oud 22 mei 2008, 10:48   #133
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dat zijn helemaal geen appels met peren... Frieten zijn gefrituurde aardappelen dat wil zeggen dat de prijs van de aardappel een factor zou moeten zijn in de prijs van de friet (logisch). Net als -zoals je zo heel bedacht geanalyseerd hebt- de personeelskost van de frituurman een factor is in die prijs.

Kijk bvb. pakje friet kost vorig jaar 2€ deze prijs komt tot stand door vb.;
energiekost+belastingen en accijnzen+personeelskost+prijs van de friet
in cijferkes kan dat zijn vorig jaar; 0,5+0,5+0,5+0,5
nu gebeurd iets heel raar de prijs voor aardappelen daalt tot de helft (dus 0,25€ in ons voorbeeld quod non let op); de prijs in het frietkot moet dan toch ook dalen met 25 cent? Of het moet zijn dat ergens 25cent is bijgekomen plots. Bij de personeelskost misschien? Dan is dat goed verdient vind ik een stijging van 50% op jaarbasis op mijn salaris, yes please ik begin direct aan de frieten...
Waarom zou de frituurbaas 25 cent van zijn prijs afdoen?
Toch niet omdat de prijs van de aardappelen dalen zeker?
Uitbater mag ook eens sjanse hebben dat zijn producten wat goedkoper worden e
Oud 22 mei 2008, 10:59   #134
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Die energieprijs is slechts een conversiekost, dat weegt a priori al minder zwaar door dan de directe kost van de inputmiddelen. Ik ga akkoord dat die stijgende kost een deel verklaart van de stijging van de prijzen van frieten, maar het rechtvaardigt bijlange niet de gehele prijsstijging.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 10:59   #135
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Waarom zou de frituurbaas 25 cent van zijn prijs afdoen?
Toch niet omdat de prijs van de aardappelen dalen zeker?
Uitbater mag ook eens sjanse hebben dat zijn producten wat goedkoper worden e
je lijkt mij een beetje gebrek te hebben aan economische kennis ... logischerwijs zou bij daling van de kosten ook de verkoopprijs moeten dalen. Frituur a zou dan zijn friet verkopen aan 2€ en frituur B zou dit zien en dalen tot 1,99€ enzovoort. Uiteindelijk zouden ze tot een competitieve prijs komen van 1,75€ (in ons voorbeeld) namelijk de nieuwe 'best price'. Dit is niet het geval en ik heb een vermoeden dat we hier kunnen spreken van een marktfaling en een bewijs dat onze staat toch een kleine controle moet houden op de markt. Dit riekt naar prijsafspraken wat tegen de wet is ook...
Citaat:
Oud 22 mei 2008, 11:01   #136
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die energieprijs is slechts een conversiekost, dat weegt a priori al minder zwaar door dan de directe kost van de inputmiddelen. Ik ga akkoord dat die stijgende kost een deel verklaart van de stijging van de prijzen van frieten, maar het rechtvaardigt bijlange niet de gehele prijsstijging.

kan iemand mij een link geven waar we de stijging van electriciteitsprijzen van vorig naar dit jaar kunnen zien?
Okey voor de gas of mazout om zijn kot te verwarmen maar ik geloof niet dat dat zoveel is in een frietkot... Ik kan mij vergissen.

Personeelskosten zijn gestegen maar ook dat is maar een kleine 5% maximum op jaarbasis...
Citaat:
Oud 22 mei 2008, 15:10   #137
bk232214
Gouverneur

Standaard opgelost

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
bak nu zelf je frieten eens is dat nu zo moeilijk altijd met die zever dat is met het brood ook bak zelf is veel goed koper een grof brood kost 2 euro voor 800gr zelf gebakken kost het zelfde brood 79 cent
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 16:29   #138
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Natuurlijk zijn er grenzen. In een vrije markteconomie moet de vrije markt kunnen spelen. Als er prijsafspraken zijn, heb je geen vrije markt, maar eerder een geleide economie zoals de communisten willen. Aangezien de zelfstandige ondernemer het even goed met u voorheeft als de staat, leidt dat tot een ongunstige situatie voor de consument en dat kan niet.

En wat betreft het "even goed voorhebben": zowel staat als ondernemers haten ons niet, ze houden gewoon van zichzelf en de consument laat ze koud als die maar betaalt.
Wat voor rare uitleggen zijn dat nu weer?
Ik zie niet in waarom onderlinge vrijwillige prijsafspraken ook maar enig probleem vormen? De uiteindelijke soevereniteit ligt bij de consument die kiest om een product te kopen of niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 18:44   #139
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat voor rare uitleggen zijn dat nu weer ? Ik zie niet in waarom onderlinge vrijwillige prijsafspraken ook maar enig probleem vormen? De uiteindelijke soevereniteit ligt bij de consument die kiest om een product te kopen of niet.
België is inderdaad in verval, binnenkort eten we alleen nog Chinees. De friet zal ook verdwijnen en met stokjes zullen we de kruimels van de grond kunnen oppikken. Laat ons hopen dat de Chinezen vredelievend en vergevingsgezind of ze laten de prijzen stijgen wanneer zij dat willen. Met alle Chinezen maar niet met den dezen ... je kent dat wel.

Adrian, weet je nu al waar dat standaardformulier om geld bij te drukken te vinden is ? Of heb je andere complexiteiten in gedachten die iets met economie zouden te maken hebben ? Wel mooi gezegd ... 'de soeverniteit van de klant' ... moet nu toch wel even een traan wegpinken, bedankt voor dit ontroerende moment. En dan kunnen we nu verder slapen, geniet van de friet die in alle soeveriniteit gekocht werd. Gelukkig dat ze in Darfour geen internet hebben hé.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 23:09   #140
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
bak nu zelf je frieten eens is dat nu zo moeilijk altijd met die zever dat is met het brood ook bak zelf is veel goed koper een grof brood kost 2 euro voor 800gr zelf gebakken kost het zelfde brood 79 cent
Een brood zelf bakken kost heel wat meer dan 79 cent. Ik moet immers eerst zo'n machine kopen om brood te bakken en vervolgens moet ook de energiekosten betalen van die machine. Om van de opportuniteitskosten nog maar te zwijgen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be