![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ga bij de dichtstbijzijnde boer koop u 25 kilo bientjes hij gaat u in de zak zetten dat weet ge nu al maar het gaat om zo marginale bedragen dat ge het zelf niet zult voelen. Tegen 5€ heb je die pak... Frietketels kosten minder en minder. En prijsvechters zoals colruyt stellen u goedkope olie/vet voor... Zelf gemaakt zal je bakje friet je een halve € kosten ongeveer en je saus kan je ook wel verkrijgen voor minder dan 20 cent de portie...
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mss eens aan Electrabel vragen .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Gouverneur
|
![]() Eerder in deze topic las ik ook ergens dat frietkoten hun aardappels zelf niet meer mogen schillen tenzij aan strenge voorwaarden. Ze moeten voorgeschilde aardappels kopen, dat kan mss ook prijsverhogend werken.
In plaats van ons af te vragen waarom frieten nu zo duur zijn, vragen we ons beter af waarom frieten vroeger zoveel goedkoper waren. Lieten frituurs toen winstpotentieel liggen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is eten dan in het algemeen niet veel duurder geworden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er grenzen. In een vrije markteconomie moet de vrije markt kunnen spelen. Als er prijsafspraken zijn, heb je geen vrije markt, maar eerder een geleide economie zoals de communisten willen. Aangezien de zelfstandige ondernemer het even goed met u voorheeft als de staat, leidt dat tot een ongunstige situatie voor de consument en dat kan niet. En wat betreft het "even goed voorhebben": zowel staat als ondernemers haten ons niet, ze houden gewoon van zichzelf en de consument laat ze koud als die maar betaalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() bwa duur. Er is een verschil tussen aardappelen gaan kopen in de winkel, of frieten gaan kopen in een frituur.
Das appelen met peren gelijk. in een frituur bereid de frituurman jou gerecht klaar, dus er zit ook een zekere service in de prijs. als je patatjes gaat eten in de lunch garden ofzo, betaal je ook meer dan gewoon ne zak patatten. als je het toch te duur vindt, kan je beter patatten kopen, en ze thuis zelf bereiden. Heeft buiten kostprijs ook nog andere voordelen. Zo is het veel gezonder, aangezien je thuis (niet altijd) in puur vet dient te bakken. Thuis eet je er ook vaker een stukje biefsteak bij, wat veel voedzamer is dan zo een mexicano of mamoet of dergelijke..
![]() |
#128 |
Schepen
|
![]() Heel de voedingscircuit, het is allemaal maffia!
Maar ik vind het niet erg dat de friet zoveel blijft kosten. Want dat is de straf op luiheid. Te lui om je eigen voedsel te maken. Want ik maak zelf mijn frieten klaar en die zijn van zelfgekweekte patatten. En ze smaken veel beter. Je moet goed gek zijn om naar een frietkot te gaan om frieten te kopen.
![]() |
#129 | ||
|
![]() Citaat:
En trouwens de meerkost zit hem niet in energie (die is al bij al nog te doen) die zit hem in de btw en andere accijnzen... Maar soit, dit bewijst wel dat de staat toch een rol moet spelen in onze economie maar ook zij zou efficiënter moeten gaan werken èn kostenbesparend.
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
|
![]() Citaat:
Kijk bvb. pakje friet kost vorig jaar 2€ deze prijs komt tot stand door vb.; energiekost+belastingen en accijnzen+personeelskost+prijs van de friet in cijferkes kan dat zijn vorig jaar; 0,5+0,5+0,5+0,5 nu gebeurd iets heel raar de prijs voor aardappelen daalt tot de helft (dus 0,25€ in ons voorbeeld quod non let op); de prijs in het frietkot moet dan toch ook dalen met 25 cent? Of het moet zijn dat ergens 25cent is bijgekomen plots. Bij de personeelskost misschien? Dan is dat goed verdient vind ik een stijging van 50% op jaarbasis op mijn salaris, yes please ik begin direct aan de frieten... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Banneling
|
![]() het lijkt mij tamelijk evident dat de aardappelkost slechts een marginaal element is in de frietprijs ... de energieprijs en de loonkost lijken mij veel doorslaggevender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Daar geloof ik niks van maar dan nog zelf een marginale verlaging hebben we nergens gezien... Trouwens ik ga naar de frietuur voor een pakje friet en niet om de frietuurman zijn familie en zijn zaak te onderhouden.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Toch niet omdat de prijs van de aardappelen dalen zeker? ![]() Uitbater mag ook eens sjanse hebben dat zijn producten wat goedkoper worden e
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die energieprijs is slechts een conversiekost, dat weegt a priori al minder zwaar door dan de directe kost van de inputmiddelen. Ik ga akkoord dat die stijgende kost een deel verklaart van de stijging van de prijzen van frieten, maar het rechtvaardigt bijlange niet de gehele prijsstijging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
![]() Citaat:
kan iemand mij een link geven waar we de stijging van electriciteitsprijzen van vorig naar dit jaar kunnen zien? Okey voor de gas of mazout om zijn kot te verwarmen maar ik geloof niet dat dat zoveel is in een frietkot... Ik kan mij vergissen. Personeelskosten zijn gestegen maar ook dat is maar een kleine 5% maximum op jaarbasis...
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom onderlinge vrijwillige prijsafspraken ook maar enig probleem vormen? De uiteindelijke soevereniteit ligt bij de consument die kiest om een product te kopen of niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Adrian, weet je nu al waar dat standaardformulier om geld bij te drukken te vinden is ? Of heb je andere complexiteiten in gedachten die iets met economie zouden te maken hebben ? Wel mooi gezegd ... 'de soeverniteit van de klant' ... moet nu toch wel even een traan wegpinken, bedankt voor dit ontroerende moment. En dan kunnen we nu verder slapen, geniet van de friet die in alle soeveriniteit gekocht werd. Gelukkig dat ze in Darfour geen internet hebben hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een brood zelf bakken kost heel wat meer dan 79 cent. Ik moet immers eerst zo'n machine kopen om brood te bakken en vervolgens moet ook de energiekosten betalen van die machine. Om van de opportuniteitskosten nog maar te zwijgen.
|
![]() |
![]() |