Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2008, 19:09   #168
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent wel hardleers. Mijn punt is dat wanneer men geen katholiek is of christen, dat men dan ongevraagd de bijbel onder zijn neus geschoven krijgt. En dat men tegen de niet-christenen zegt: en voor u hetzelfde.

Dat is mijn punt!
Je blijft hardleers. Als in mijn parochie de processie uitgaat op Sacramentsdag, en jij bekijkt de hele bedoening toevallig vanuit je raam, dan krijg je ook een geloofsuiting onder je neus geschoven.

De hele discussie hier draait om de vraag in hoeverre confrontatie mag worden gelijkgesteld met opdringen. Het is me intussen allang duidelijk dat het korte lontje vanwege sommigen hier zelfs een simpele confrontatie met een geloofssymbool als een opdringen van geloof doet beschouwen.

Een hotelbaas blijft vrij in de inrichting van zijn kamers. In tegenstelling tot het gemeentehuis is een hotel géén openbare ruimte. Waar je in de openbaarheid eventueel kan aanvoeren dat binnen de daar geldende neutraliteit elk geloofssymbool uit den boze is, geldt dit zeker niet voor een hotelkamer, die privéterrein is. Hangt die hotelbaas daar dus een kruisje aan de wand, dan heb je daartegen niet te protesteren, of moet je niet liggen janken omdat hij jou zijn geloofsovertuiging "opdringt". Het enige wat je kan doen is dat kruisje van de muur wegnemen en het in een lade leggen.

Als je écht zo'n kort lontje hebt, tja... hotels genoeg zou ik zo zeggen. Iemand vertelde me onlangs dat een moslim zich bij de directie ging beklagen over de talrijke crucifixen overal in het hotel waar hij logeerde. De man had er geen oren naar dat dit hotel gerund werd door... kloosterzusters. Had hij maar een ander hotel moeten kiezen hé... Nochtans blijven in dat hotel wel vaker moslims overnachten. De meesten van hen hebben echter niet zo'n kort lontje en stoppen dat kruisbeeld gewoon weg voor de duur van hun verblijf, zonder daar zo'n probleem van te maken.

Kortom: de hoteldirectie en niemand anders kiest voor het surplus dat zij de gasten aanbiedt. Ik zou dus zeggen: wees kritisch en kies je hotels voortaan zodanig dat je je kan vinden in het aangeboden surplus. Persoonlijk kan dat surplus me weinig schelen, en ben ik allang tevreden met een correcte bediening, een deugdelijk maal, een goed bed en een niet al te luidruchtige en propere kamer.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden