Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Vertel dan eens hoe jij over de kern van de zaak denkt?
|
Ik vind dat hele gedoe omtrent die taalwetten nogal ridicuul. Mensen bij wet dwingen een andere taal te spreken is belachelijk omdat het van wereldvreemdheid getuigt en het duidelijk is dat het gaat om een egokwestie gericht tegen de Walen. Als we dan toch zo 'vriendelijk' voor onze medelandgenoten zijn, waarom dan hypocriet doen en zeggen dat er enkel Vlaams gesproken mag worden? Gewoon zeggen dat er geen Frans mag gesproken worden getuigt dan tenminste nog van oprechtheid, en het voorkomt zaken als deze (als ze waar gebeurt zouden zijn) die te zot voor woorden zijn en me doen denken aan een Chinese documentaire die ik onlangs gezien heb.
Maar iedereen die een openbare ambtsfunctie heeft of een ander beroep waarbij communicatie met de bevolking belangrijk is, zou perfect tweetalig moeten zijn. Dat lijkt me niet meer of minder dan een heel logische job-eis in een regio waar er meerdere talen gesproken worden. We willen toch niet meemaken dat er mensen niet geholpen kunnen worden in ziekenhuizen omdat ze de andere landstaal niet spreken?
Van mij moeten ze aan de andere kant van de taalgrens ook geen Nederlands leren omdat we toevallig in hetzelfde gebied noemen dat België wordt genoemd en dat geografisch gezien een land is. Bovendien is het een minderheidstaal waar ik het voordeel voor hun niet mee zie in het buitenland. Akkoord, ze zouden zo meer kans maken op een job in het grensgebied of in Vlaanderen, maar als ze dat niet willen moeten ze dat zelf maar weten. Je kan mensen of een regio niet dwingen om zich te ontwikkelen, want dan begin je al te bepalen wat voor een ander van waarde zou moeten zijn enzo, en dat gaat gewoonweg niet. Het enige probleem is dat op die plek het financiele aspect wringt omdat wij in België een groot 'werklozen-onderhoud/instandhoudingssysteem' hebben wat nogal asymmetrisch werkt in Vlaanderen vs. Wallonië, en dat is niet echt proper gezien we allen evenveel belastingen betalen (per inwoner gezien).
Maar als we ons beklagen over 't feit dat wij Frans moeten spreken en dat unfair vinden, moeten we ons maar eerst eens afvragen wat de verhouding Frans/Nederland in de wereld is, waarom we ook niet verplicht Duits invoeren op scholen (=ook een landstaal) en als de conclusie is dat we het niet tof vinden gaan klagen bij het Vlaamse ministerie van onderwijs.
Het land had nooit bestuurd mogen worden op gemeenschappenniveau, dan was de huidige crisis gewoon niet mogelijk geweest.
Maar momenteel worden er wederzijds zo stokken in de wielen gestoken en is het beleid dergelijk schandalig, dat ik bang ben dat een splitsing de enige uitkomst is om weer deftig te kunnen functioneren.