Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 15:16   #121
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik ben blij dat je het ook knap vindt van Vlaanderen ook al doet het niets terzake.
nu ben je ze echt aan het opvrijen hé !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:16   #122
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
sta mij toe daar geen kloten van te geloven ... ik heb wat zitten grasduinen in door jou gestartte draden ... ik heb nog niks in die zin gevonden
Hela Anna, een beetje rustig tegen Kim he.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:17   #123
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nu ben je ze echt aan het opvrijen hé !
Anna! Laat ons nu is even gerust zeg.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:18   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ja, voor de burger in eigen land lijkt me dat niet meer dan normaal.

Maar het gaat hier over een buitenlander, iemand die de wetgeving hier totaal niet kent op taalgebied.
het probleem is natuurlijk dat omwille van sommige onwillige burgers er een wettelijke richtlijn moet worden verordend, en dan is de vraag maar of die enkel voor "belgen" telt of ook voor "buitenlanders".

Wat als madam of mijnheer de gemeentelijke ambtenaar deze Engelsman wèl in zijn native tongue te woord staat er toevallig staat er een Marokkaanse onderdaan aan dat loket mee te luisteren? Zou Youssef Le Blanc niet snel onder de arm genomen worden om deze discriminatie aan te klagen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:18   #125
Anna List
Banneling

Standaard

ok ik geef mij over

ge ziet ik heb ook schrik van u

maar ik sta nog niet te schrobben, blijkbaar toch minder schrik dan pietje ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:40   #126
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nochtans heeft slechts 6% van de wereldbevolking het Engels als haar moedertaal. Wat u hier propageert is linguïstisch imperialisme.
Engels is de taal van de wetenschap, techniek, internationale handel....

De mensen die engels kunnen of gebruiken is enorm groot.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:44   #127
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Engels is de taal van de wetenschap, techniek, internationale handel....

De mensen die engels kunnen of gebruiken is enorm groot.
Correctie: Engels is momenteel de dominante taal van wetenschap, techniek, internationale handel... Er is echter niets intrinsieks aan die taal dat daarvoor zorgt; evenmin is er iets intrinsieks aan een andere taal (of het nu Nederlands of Swahili is) dat dit verhinderd.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:48   #128
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ja, voor de burger in eigen land lijkt me dat niet meer dan normaal.

Maar het gaat hier over een buitenlander, iemand die de wetgeving hier totaal niet kent op taalgebied.
Ik ga mee in deze conclusie.

Maar sta me wel toe dat ik grote twijfels heb bij het verhaaltje in de openingspost.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 15:50   #129
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Correctie: Engels is momenteel de dominante taal van wetenschap, techniek, internationale handel... Er is echter niets intrinsieks aan die taal dat daarvoor zorgt; evenmin is er iets intrinsieks aan een andere taal (of het nu Nederlands of Swahili is) dat dit verhinderd.
Klopt, maar om nu morgen in Vlaamse gemeenten ambtenaren aan te gaan werven die vlot tweetalig Nederlands/Swahili zijn, lijkt me een minder goeie zet dan het Engels als tweede voorop te stellen bij aanwerving.

Je kan best tegen de verengelsing van de eigen cultuur zijn, zonder te ontkennen dat die taal wel een verdienstelijke lingua franca is.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 augustus 2008, 15:53   #130
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Maar sta me wel toe dat ik grote twijfels heb bij het verhaaltje in de openingspost.

Natuurlijk! dit is gewoon een verhaaltje om aan te tonen hoe ridicuul we in het buitenland klinken als we onze taalwetten tot in de puntjes wensen uit te voeren.

Anderzijds blijf ik erbij dat Vlaams gemeentepersoneel helemaal niet verplicht hoeft te worden om meertalig te zijn: het is niet hun taak om buitenlandse mensen wegwijs te maken in het Belgische systeem.
Van iemand die op de dienst Toerisme werkt, kan men dan weer gerust veronderstellen dat ie minstens viertalig is. En gewoonlijk zijn ze dat ook.
(wat weer niet kan gezegd worden van hun collega's in vb. Frankrijk! en Wallonië?????)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 augustus 2008 om 15:54.
Oud 21 augustus 2008, 15:58   #131
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Klopt, maar om nu morgen in Vlaamse gemeenten ambtenaren aan te gaan werven die vlot tweetalig Nederlands/Swahili zijn, lijkt me een minder goeie zet dan het Engels als tweede voorop te stellen bij aanwerving.

Je kan best tegen de verengelsing van de eigen cultuur zijn, zonder te ontkennen dat die taal wel een verdienstelijke lingua franca is.
Ik heb dan ook nooit gepleit om specifiek Swahilitalige ambtenaren aan te werven. En evenmin heb ik ontkend dat Engels tegenwoordig de lingua franca is; ik wou enkel die "tegenwoordigheid" benadrukken.

Overigens vind ik wel dat gemeentelijke bedienden hun best moeten doen om iemand die iets komt vragen te helpen, en als de persoon enkel Engels spreekt en de bediende in kwestie kent die taal ook, dan lijkt het mij normaal dat de bediende de persoon in het Engels tracht te helpen. Zeker indien het om een passant gaat, en niet om iemand die al jaren in de gemeente woont en de taal van de streek nog steeds niet kent.

Dat is natuurlijk nog iets geheel anders dan kennis van het Engels vereisen voor ambtenaren van een eentalig-Nederlandse gemeente, ook niet voor loketbedienden. (Met uitzondering bvb. voor een eventuele gemeenstelijke toeristische dienst of iets dergelijks; in dat geval hoort zo'n kennis bij de aard van de job.) In de realiteit is dat uiteraard ook geen probleem, aangezien de gemiddelde Vlaming ook wel min of meer het Steenkolenengels beheerst.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 21 augustus 2008, 16:02   #132
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens vind ik wel dat gemeentelijke bedienden hun best moeten doen om iemand die iets komt vragen te helpen, en als de persoon enkel Engels spreekt en de bediende in kwestie kent die taal ook, dan lijkt het mij normaal dat de bediende de persoon in het Engels tracht te helpen. Zeker indien het om een passant gaat, en niet om iemand die al jaren in de gemeente woont en de taal van de streek nog steeds niet kent.
Die mening deel ik totaal.

Citaat:
Dat is natuurlijk nog iets geheel anders dan kennis van het Engels vereisen voor ambtenaren van een eentalig-Nederlandse gemeente, ook niet voor loketbedienden. (Met uitzondering bvb. voor een eventuele gemeenstelijke toeristische dienst of iets dergelijks; in dat geval hoort zo'n kennis bij de aard van de job.) In de realiteit is dat uiteraard ook geen probleem, aangezien de gemiddelde Vlaming ook wel min of meer het Steenkolenengels beheerst.
Ik zeg niet dat het moet opgaan voor alle ambtenaren. Enkel diegenen die jobsgewijs kans maken om met buitenlanders in contact te komen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 augustus 2008, 18:37   #133
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Vertel dan eens hoe jij over de kern van de zaak denkt?

Ik vind dat hele gedoe omtrent die taalwetten nogal ridicuul. Mensen bij wet dwingen een andere taal te spreken is belachelijk omdat het van wereldvreemdheid getuigt en het duidelijk is dat het gaat om een egokwestie gericht tegen de Walen. Als we dan toch zo 'vriendelijk' voor onze medelandgenoten zijn, waarom dan hypocriet doen en zeggen dat er enkel Vlaams gesproken mag worden? Gewoon zeggen dat er geen Frans mag gesproken worden getuigt dan tenminste nog van oprechtheid, en het voorkomt zaken als deze (als ze waar gebeurt zouden zijn) die te zot voor woorden zijn en me doen denken aan een Chinese documentaire die ik onlangs gezien heb.

Maar iedereen die een openbare ambtsfunctie heeft of een ander beroep waarbij communicatie met de bevolking belangrijk is, zou perfect tweetalig moeten zijn. Dat lijkt me niet meer of minder dan een heel logische job-eis in een regio waar er meerdere talen gesproken worden. We willen toch niet meemaken dat er mensen niet geholpen kunnen worden in ziekenhuizen omdat ze de andere landstaal niet spreken?
Van mij moeten ze aan de andere kant van de taalgrens ook geen Nederlands leren omdat we toevallig in hetzelfde gebied noemen dat België wordt genoemd en dat geografisch gezien een land is. Bovendien is het een minderheidstaal waar ik het voordeel voor hun niet mee zie in het buitenland. Akkoord, ze zouden zo meer kans maken op een job in het grensgebied of in Vlaanderen, maar als ze dat niet willen moeten ze dat zelf maar weten. Je kan mensen of een regio niet dwingen om zich te ontwikkelen, want dan begin je al te bepalen wat voor een ander van waarde zou moeten zijn enzo, en dat gaat gewoonweg niet. Het enige probleem is dat op die plek het financiele aspect wringt omdat wij in België een groot 'werklozen-onderhoud/instandhoudingssysteem' hebben wat nogal asymmetrisch werkt in Vlaanderen vs. Wallonië, en dat is niet echt proper gezien we allen evenveel belastingen betalen (per inwoner gezien).
Maar als we ons beklagen over 't feit dat wij Frans moeten spreken en dat unfair vinden, moeten we ons maar eerst eens afvragen wat de verhouding Frans/Nederland in de wereld is, waarom we ook niet verplicht Duits invoeren op scholen (=ook een landstaal) en als de conclusie is dat we het niet tof vinden gaan klagen bij het Vlaamse ministerie van onderwijs.
Het land had nooit bestuurd mogen worden op gemeenschappenniveau, dan was de huidige crisis gewoon niet mogelijk geweest.
Maar momenteel worden er wederzijds zo stokken in de wielen gestoken en is het beleid dergelijk schandalig, dat ik bang ben dat een splitsing de enige uitkomst is om weer deftig te kunnen functioneren.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2008 om 18:39.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 10:00   #134
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Tja, draai het eens om. Waar kan een Nederlandstalige in het Nederlands terecht in Engeland, Frankrijk, Spanje...? Dat is toch het zelfde?
Not quit. België is voor zijn economie afhankelijk van buitenlandse investeerders. Het is een belachelijke maatregel. Bekrompen, oervlaams en dom met een angstaanjagend gebrek aan vooruitziendheid. Het zijn zo'n maatregelen die me doen gruwen bij het zicht van de vlaamse leeuw.
Oud 22 augustus 2008, 10:02   #135
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Not quit. België is voor zijn economie afhankelijk van buitenlandse investeerders. Het is een belachelijke maatregel. Bekrompen, oervlaams en dom met een angstaanjagend gebrek aan vooruitziendheid. Het zijn zo'n maatregelen die me doen gruwen bij het zicht van de vlaamse leeuw.
Dat jij bekrompenheid en "oervlaamsheid" blijkbaar ongeveer gelijkstelt, getuigd m.i. van een stuitend racisme en bekrompenheid... Om het met je eigen termen te gebruiken: blijkbaar ben je zelf oervlaams

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 augustus 2008 om 10:02.
Oud 22 augustus 2008, 10:03   #136
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nochtans heeft slechts 6% van de wereldbevolking het Engels als haar moedertaal. Wat u hier propageert is linguïstisch imperialisme.
Nee, Zaventem houdt zich bezig met linguïstische bekrompenheid. Stel je even voor dat een echte investeerder belt en dergelijk nonsens te horen ktijgt. Trouwens, Duitse, Japanse, Amerikaanse investeerders zullen ook Engels spreken. Het is tegenwoordig de taal van de economie en wetenschap.
Oud 22 augustus 2008, 10:04   #137
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u bent heel grappig.

Ik meen ergens gehoord te hebben dat Vlaanderen (VLAANDEREN, niet BELGIQUE) aan de top staat van talenkennis overal ter wereld?

Dat wil dus niet zeggen dat het Zaventemse GEMEENTEPERSONEEL tientalig moet zijn volgens mij.
Of meent U dat het gemeentepersoneel van Bommerskonte ook zeventalig moet zijn voor het geval er een chinese pipo op een aantal velden wat papyrus wil komen planten?

Laatst gewijzigd door circe : 22 augustus 2008 om 10:05.
Oud 22 augustus 2008, 10:04   #138
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat jij bekrompenheid en "oervlaamsheid" blijkbaar ongeveer gelijkstelt, getuigd m.i. van een stuitend racisme en bekrompenheid... Om het met je eigen termen te gebruiken: blijkbaar ben je zelf oervlaams
Tja, Vlaamsheid doet me nu eenmaal denken aan de mentaliteit van een boerenlul uit een achterlijk gat.
Oud 22 augustus 2008, 10:05   #139
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, Vlaamsheid doet me nu eenmaal denken aan de mentaliteit van een boerenlul uit een achterlijk gat.
Tommm, houd toch eens op met zo oervlaams te zijn!
Oud 22 augustus 2008, 10:06   #140
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, Zaventem houdt zich bezig met linguïstische bekrompenheid. Stel je even voor dat een echte investeerder belt en dergelijk nonsens te horen ktijgt. Trouwens, Duitse, Japanse, Amerikaanse investeerders zullen ook Engels spreken. Het is tegenwoordig de taal van de economie en wetenschap.
Of: journalisten houden zich bezig met onzin te verkopen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be