![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hela Anna, een beetje rustig tegen Kim he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Anna! Laat ons nu is even gerust zeg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat als madam of mijnheer de gemeentelijke ambtenaar deze Engelsman wèl in zijn native tongue te woord staat er toevallig staat er een Marokkaanse onderdaan aan dat loket mee te luisteren? Zou Youssef Le Blanc niet snel onder de arm genomen worden om deze discriminatie aan te klagen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() ok ik geef mij over
ge ziet ik heb ook schrik van u maar ik sta nog niet te schrobben, blijkbaar toch minder schrik dan pietje ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mensen die engels kunnen of gebruiken is enorm groot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Correctie: Engels is momenteel de dominante taal van wetenschap, techniek, internationale handel... Er is echter niets intrinsieks aan die taal dat daarvoor zorgt; evenmin is er iets intrinsieks aan een andere taal (of het nu Nederlands of Swahili is) dat dit verhinderd.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar sta me wel toe dat ik grote twijfels heb bij het verhaaltje in de openingspost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan best tegen de verengelsing van de eigen cultuur zijn, zonder te ontkennen dat die taal wel een verdienstelijke lingua franca is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk! dit is gewoon een verhaaltje om aan te tonen hoe ridicuul we in het buitenland klinken als we onze taalwetten tot in de puntjes wensen uit te voeren. Anderzijds blijf ik erbij dat Vlaams gemeentepersoneel helemaal niet verplicht hoeft te worden om meertalig te zijn: het is niet hun taak om buitenlandse mensen wegwijs te maken in het Belgische systeem. Van iemand die op de dienst Toerisme werkt, kan men dan weer gerust veronderstellen dat ie minstens viertalig is. En gewoonlijk zijn ze dat ook. (wat weer niet kan gezegd worden van hun collega's in vb. Frankrijk! en Wallonië?????)
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 21 augustus 2008 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Overigens vind ik wel dat gemeentelijke bedienden hun best moeten doen om iemand die iets komt vragen te helpen, en als de persoon enkel Engels spreekt en de bediende in kwestie kent die taal ook, dan lijkt het mij normaal dat de bediende de persoon in het Engels tracht te helpen. Zeker indien het om een passant gaat, en niet om iemand die al jaren in de gemeente woont en de taal van de streek nog steeds niet kent. Dat is natuurlijk nog iets geheel anders dan kennis van het Engels vereisen voor ambtenaren van een eentalig-Nederlandse gemeente, ook niet voor loketbedienden. (Met uitzondering bvb. voor een eventuele gemeenstelijke toeristische dienst of iets dergelijks; in dat geval hoort zo'n kennis bij de aard van de job.) In de realiteit is dat uiteraard ook geen probleem, aangezien de gemiddelde Vlaming ook wel min of meer het Steenkolenengels beheerst.
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Ik vind dat hele gedoe omtrent die taalwetten nogal ridicuul. Mensen bij wet dwingen een andere taal te spreken is belachelijk omdat het van wereldvreemdheid getuigt en het duidelijk is dat het gaat om een egokwestie gericht tegen de Walen. Als we dan toch zo 'vriendelijk' voor onze medelandgenoten zijn, waarom dan hypocriet doen en zeggen dat er enkel Vlaams gesproken mag worden? Gewoon zeggen dat er geen Frans mag gesproken worden getuigt dan tenminste nog van oprechtheid, en het voorkomt zaken als deze (als ze waar gebeurt zouden zijn) die te zot voor woorden zijn en me doen denken aan een Chinese documentaire die ik onlangs gezien heb. Maar iedereen die een openbare ambtsfunctie heeft of een ander beroep waarbij communicatie met de bevolking belangrijk is, zou perfect tweetalig moeten zijn. Dat lijkt me niet meer of minder dan een heel logische job-eis in een regio waar er meerdere talen gesproken worden. We willen toch niet meemaken dat er mensen niet geholpen kunnen worden in ziekenhuizen omdat ze de andere landstaal niet spreken? Van mij moeten ze aan de andere kant van de taalgrens ook geen Nederlands leren omdat we toevallig in hetzelfde gebied noemen dat België wordt genoemd en dat geografisch gezien een land is. Bovendien is het een minderheidstaal waar ik het voordeel voor hun niet mee zie in het buitenland. Akkoord, ze zouden zo meer kans maken op een job in het grensgebied of in Vlaanderen, maar als ze dat niet willen moeten ze dat zelf maar weten. Je kan mensen of een regio niet dwingen om zich te ontwikkelen, want dan begin je al te bepalen wat voor een ander van waarde zou moeten zijn enzo, en dat gaat gewoonweg niet. Het enige probleem is dat op die plek het financiele aspect wringt omdat wij in België een groot 'werklozen-onderhoud/instandhoudingssysteem' hebben wat nogal asymmetrisch werkt in Vlaanderen vs. Wallonië, en dat is niet echt proper gezien we allen evenveel belastingen betalen (per inwoner gezien). Maar als we ons beklagen over 't feit dat wij Frans moeten spreken en dat unfair vinden, moeten we ons maar eerst eens afvragen wat de verhouding Frans/Nederland in de wereld is, waarom we ook niet verplicht Duits invoeren op scholen (=ook een landstaal) en als de conclusie is dat we het niet tof vinden gaan klagen bij het Vlaamse ministerie van onderwijs. Het land had nooit bestuurd mogen worden op gemeenschappenniveau, dan was de huidige crisis gewoon niet mogelijk geweest. Maar momenteel worden er wederzijds zo stokken in de wielen gestoken en is het beleid dergelijk schandalig, dat ik bang ben dat een splitsing de enige uitkomst is om weer deftig te kunnen functioneren. Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2008 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister-President
|
![]() Not quit. België is voor zijn economie afhankelijk van buitenlandse investeerders. Het is een belachelijke maatregel. Bekrompen, oervlaams en dom met een angstaanjagend gebrek aan vooruitziendheid. Het zijn zo'n maatregelen die me doen gruwen bij het zicht van de vlaamse leeuw.
![]() |
#135 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 22 augustus 2008 om 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Nee, Zaventem houdt zich bezig met linguïstische bekrompenheid. Stel je even voor dat een echte investeerder belt en dergelijk nonsens te horen ktijgt. Trouwens, Duitse, Japanse, Amerikaanse investeerders zullen ook Engels spreken. Het is tegenwoordig de taal van de economie en wetenschap.
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik meen ergens gehoord te hebben dat Vlaanderen (VLAANDEREN, niet BELGIQUE) aan de top staat van talenkennis overal ter wereld? Dat wil dus niet zeggen dat het Zaventemse GEMEENTEPERSONEEL tientalig moet zijn volgens mij. Of meent U dat het gemeentepersoneel van Bommerskonte ook zeventalig moet zijn voor het geval er een chinese pipo op een aantal velden wat papyrus wil komen planten?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 augustus 2008 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Tja, Vlaamsheid doet me nu eenmaal denken aan de mentaliteit van een boerenlul uit een achterlijk gat.
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Tommm, houd toch eens op met zo oervlaams te zijn!
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |