Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2009, 00:28   #2013
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
"Je zou eens moeten weten ...." ja, dat zouden we eens moeten kunnen ...
Ik ken er zelf meer als genoeg, en ik vertoef nog in universitaire milieus. Verder was het nog maar onlangs in het nieuws over een studie die specifiek de nadruk erop legde dat cocaïne in alle mogelijke milieus gebruikt wordt, VOORAL de hogere sociale klasse. Ik zal eens zien of ik die kan terugvinden, zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Iets anders: Gelieve mij te corrigeren indien ik er naast zit, maar ik heb nogal de indruk dat je ervan uit gaat dat alle drugs die niet alcohol of tabak zijn, sowieso méér schadelijk zijn dan alcohol of tabak.

Nog iets. Raar maar waar, maar ik ben geen voorstander (op lange termijn) voor het gratis controleren van drugs in het systeem waar we nu in zitten. Mijn argumentatie is als volgt: als je drugs gratis laat controleren, impliceert dat automatisch dat je ze gedoogt. Als je ze gedoogt, komt er vroeg of laat een gedoogbeleid in een wettelijk kader, want anders is dat niet vol te houden. Een gedoogbeleid ondersteunt de illegale markt en is dus niet wenselijk omwille van de redenen die op deze draad hier tot in den treure herhaald worden. Bovendien kosten die tests veel geld, en ik zou het niet juist vinden als de zich abstinerende medemens daarvoor mee zou moeten betalen (hoewel ik nu ook al meebetaal voor de ziektekosten van rokers, maar swat).
Echter, als je naar een legalisatiesysteem zou gaan, zouden die tests wel nuttig kunnen zijn:
1) in kaart brengen van wat er gebruikt wordt, vooral nieuwe "designer"drugs waar nog weinig over gekend is (b.v. in de context van hulpverlening bij overdosis)
2) identificeren van illegaal verkregen substanties van bedenkelijke kwaliteit. In een legaal beleid wil je namelijk alleen gecontroleerde middelen op de markt. Net zoals er gesjoemeld wordt met diesel en alcoholische dranken, mag je er wel van uitgaan dat de "underground" het daar niet zomaar bij zal laten. Door de gebruikers echter de "geleiden" naar gecontroleerde middelen, verliest de illegale markt haar vraag.

Over reclame: ik vind dat alle reclame voor potentieel gevaarlijke substanties meteen verboden zou moeten worden. Alcohol en tabak reken ik daar bij. De pakjes met rookwaren, cannabis, pillerie of whatever zie ik als steriel wit, en niet te krijgen in elke mogelijke winkel op de hoek maar bij gecertificeerde verdelers (desnoods apotheken).
Het zou namelijk niet opgaan om een hele hetze te maken rond de legalisatie van pakweg cannabis als iedereen er rustig op los blijft paffen en de commerciële wereld voortdurend het beleid tegenwerkt. Helaas zit er hier nogal veel geld achter, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 5 januari 2009 om 00:57.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden