Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2002, 18:19   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Beste,

leuk om eens een gelijkgestemde ziel tegen te komen op dit vlak! Ik heb dit onderwerp inderdaad al wel enkele malen eerder aangekaart, onze Nederlandse taal wordt systematisch weggedrukt door het Engels. Wie dat niet ziet, is blind. Of een collaborateur.
eergisteren nog zei iemand doodserieus tegen me: 'het zou toch veel gemakkelijker zijn als we het Nederlands afschaffen en allemaal Engels gaan spreken, zoals de Amerikanen'. En dan te bedenken, dat er serieuze ideeën geopperd zijn in die richting, in politieke kringen.

En dit fenomeen beperkt zich niet tot het Nederlandstalige gebied. Op dit moment zijn meer dan de helft van de talen in de wereld 'in gevaar' en zullen ze tegen het einde van de 21ste eeuw verdwenen zijn. Een frappant voorbeeld van de houding van de media en de elitaire kringen is bijvoorbeeld Noorwegen, waar de Noorse staatsradiozender enige tijd geleden uitdrukkelijk heeft gezegd dat beginnende artiesten niet meer moeten afkomen met Noorse liedjesteksten, omdat dat 'out' is.

Ik heb hier ook al meerdere malen het Esperanto als alternatief voorgesteld, maar dat stuit keer op keer weer op onjuiste vooroordelen en allerhande beschuldigen in de trand van 'Esperanto is een uitvindsel van extreem linkse vrijmetselaars' (heb ik echt ooit eens als antwoord gekregen!).

Europa (ik verkies de term nieuw Amerika) gaat ook de richting in van het Engels als globale werktaal. ironisch, want ten eerste staat Engeland niet zo enthousiast tegenover Europa, en ten tweede zijn de Engelsen in een grote minderheid binnen Europa. Frankrijk en Duitsland, toch twee chauvinnistische landen, proberen hun taal nog min of meer 'er door te krijgen', maar zij zullen toch moeten ruimen.

Het Engels als voertaal is al misschien een bedreiging voor ons cultureel erfgoed, maar het probleem is niet zozeer het Engels, als wel het New speak dat tegenwoordig 'engels' genoemd wordt, een soort ghetto-oxford mix met zo weinig mogelijk moeilijke termen, zoveel mogelijk afkortingen en trefwoorden a la 'shit' en diens meer, en absoluut niet meer waardig aan de oorspronkelijke taal van Shakespeare. Je zou nog kunnen zeggen dat met een Engelse overheersing we ons eigen erfgoed verliezen, maar we er toch een minstens evenwaardig erfgoed voor in de plaats krijgen. Niets dus, het enige erfgoed dat wij krijgen is McDonalds, Coca Cola (tegenwoordig gewoon coce), Disney en aanverwanten. Meestal wordt dat New Speak engels nog wat vermengt met eigen volkstaal, zodat je het Nengels krijgt. In Frankrijk noemen ze dat fenomeen Frenglish, geloof ik.

Ik erger mij ook aan het almaar Engelser worden van de teeveereclame en het argeloos gebruiken van Engelse termen en clichézinnen. Maar ja, blijkbaar is dat wat het Vlaamse Volk wil? Als dat zo is, vraag ik mij af waar al die nationalisten eigenlijk voor willen vechten.