Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2009, 18:04   #446
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Daar haalt u iets interessants aan. Ik heb contact met mensen die in een gelijkaardige situatie zijn verzeild geraakt, met name MOVE wier huis in 1985 door de FBI en de Philadelphia Police werd gebombardeerd. Het resultaat was 11 doden en 65 afgebrandde huizen. In het stadscentrum nota bene. Bekijk als introductie misschien dit eens.

Toen ik de mensen ontmoette, herinnerde ik me dat men hier op televisie ook beweerde dat het om een sekte ging en dat ze zelf hun huis in brand hadden gestoken. De realiteit bleek heel anders. Ik heb daarna wat studiewerk verricht naar de Branch Davidians en People's Temple en daaruit blijkt een patroon:

- mensen die kiezen voor een andere levensstijl, worden nogal snel 'sekte' genoemd, vooral als ze zich kritisch uitlaten over de samenleving. Zowel Branch Davidians (in mindere mate), People's Temple als MOVE verklaarden zich openlijk tegen het systeem, vaak vanuit een antikapitalistische visie en praktijk.
- wat als een zelfmoord wordt voorgesteld, blijkt bij nader inzien gewoon een moorddadige actie van de politiediensten. Bij People's Temple is dat minder duidelijk, maar er zijn tal van aanwijzingen dat het verhaal ook daar minder eenduidig is dan wat men ons voorhoudt. Ter illustratie daarvan:

Ik wil me hiermee niet bekennen tot sympathisant van dat soort 'sektes' of organisaties die rond een charismatisch figuur kunnen ontstaan maar ik wil enkel wijzen op de attitude en rol van de overheid en de manier waarop ze dissidente bewegingen bestrijden. Daarover vind je meer als je bijvoorbeeld COINTELPRO bestudeert.
Men kan zich ook de vraag stellen of de 'overheid' niet een sekte is!

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 31 maart 2009 om 18:04.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden