Los bericht bekijken
Oud 11 april 2004, 16:04   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Ik weet wel iets over China en Chinezen. Ik heb anderhalf jaar in Shanghai gewerkt en nooit over Esperanto gehoord.
Wel kan men er probleemloos reizen, de grote hotels en bedrijven bezoeken als men Engels kent.
Dat was ook zo in talloze andere landen waar ik verbleef.
De ervaringen van een goede vriend van mij die door het noorden van China reisde (meer bepaald in de omgeving van Dalian) waren totaal anders.

Natuurlijk kunt u bij de grote hotels en bedrijven terecht. Maar was er niet sprake van 100 miljoen Chinezen die Engels zouden kunnen? Ga maar eens buiten die grote hotels en bedrijven... Dan zult u met lege handen staan wanneer u alleen maar Engels kunt.

En natuurlijk is Esperanto niet zo verspreid. Me dunkt dat dit toch geen punt van discussie was. Alleen is het zo dat wie Esperanto spreekt en op de hoogte is van het reilen en zeilen in de Esperantobeweging, moeiteloos door de landen kan reizen: hij wordt opgevangen door mensen ter plaatse die Esperanto spreken, die hem zullen helpen, desnoods ook gratis onderdak geven (of tegen een heel schappelijk prijsje). Heel wat anders dan reizen van hotel naar hotel en overal opgevangen worden door mensen die in de toeristische sector werken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden