![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie niets over Esperanto weet, doet er best aan een toontje lager te zingen. Wie deel uitmaakt van de Esperantobeweging, kan probleemloos door China reizen en op zijn tocht kennis maken met de plaatselijke Esperantogroepen. Door de code die er onder Esperantisten heerst, wordt u dan meestal nog eens gratis onderdak gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
|
![]() Citaat:
Wel kan men er probleemloos reizen, de grote hotels en bedrijven bezoeken als men Engels kent. Dat was ook zo in talloze andere landen waar ik verbleef. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kunt u bij de grote hotels en bedrijven terecht. Maar was er niet sprake van 100 miljoen Chinezen die Engels zouden kunnen? Ga maar eens buiten die grote hotels en bedrijven... Dan zult u met lege handen staan wanneer u alleen maar Engels kunt. En natuurlijk is Esperanto niet zo verspreid. Me dunkt dat dit toch geen punt van discussie was. Alleen is het zo dat wie Esperanto spreekt en op de hoogte is van het reilen en zeilen in de Esperantobeweging, moeiteloos door de landen kan reizen: hij wordt opgevangen door mensen ter plaatse die Esperanto spreken, die hem zullen helpen, desnoods ook gratis onderdak geven (of tegen een heel schappelijk prijsje). Heel wat anders dan reizen van hotel naar hotel en overal opgevangen worden door mensen die in de toeristische sector werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Schepen
|
![]() Leuke discussie, al zit ik hier met een dilemma. Ik ben zelf gestart met een R&D instituut gericht op systeem ontwikkeling. ( www.OpenLicenseSociety.org ) Doel is tot een 'unified and coherent system development methodology' te komen. Waarom ? Omdat de markt een allegaartje is van uit een specifiek domein afkomstige methodologien. Ik ben dus ergens op zoek naar zo'n Esperanto (in mijn taal het 'meta-model'). Heeft veel te maken met semantiek. Als ik refereer naar wat met natuurlijke taal gebeurt, dan denk ik niet dat Esperanto ooit universeel gebruikt gaat worden, maar dat de facto standaards nemen over (nu Engels, was ooit Frans, morgen misschien Chinees). Pragmatisch gezien, ga ik dus beter op zoek naar het engels van de systeem design methodologien. Of niet ?
P.S. Dit heeft veel met taal te maken. System development methodogies gaat infeite over modeleren, waarvoor onze hersenen taal gebruiken. Modeleren is eigenlijk 'mapping'.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Esperanto wordt weinig actief gebruikt, dus is het wel moeilijker om het praktisch aan te leren ... maar dit staat totaal los van de structuur van de taal zelf natuurlijk ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien niet op die wereldschaal als het Engels, maar toch wel actief. Esperanto is heus geen dode boekentaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Schepen
|
![]() Ik begrijp uw 'idealisme' goed. Maar ik vrees dat de wereld kiest voor 'pragmatisme'. Meestal is het niet de beste oplossing (of product) die het haalt. Zou dat zo zijn dan zou vb. computer software er heel wat beter uitzien. Er zijn al verschillende pogingen geweest, maar je kunt niet geloven hoe keer op keer mensen doctoraten kunnen halen met de problemen van verkeerde keuzes proberen op te lossen.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Neen, bijlange niet. Dagelijs spreken mensen esperanto, wat ik bedoel : hoeveel mensen spreken dagelijks esperanto, hoeveel dagelijks engels (en zowel als moedertaal of als andere taal) hoeveel handelstransacties gebeuren in esperanto, hoeveel in engels ? hoeveel politieke discussie op wereldniveau in esperanto, hoeveel in engels ? Hoeveel technische documenten (zoek eens op internet) in engels, hoeveel in esperanto ? Dat bedoel ik... in engels word je tegen wel in dank ondergedompeld, in esperanto niet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Burgemeester
|
![]() *mod*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Tjah, idem met een taal als engels... ook al is engels VERRE van een logische taal, zowel qua spreken, maar zeker ook qua spelling, toch wordt het populair |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het Engels is dat niet anders: de macht van de VS is enorm, politiek, cultureel, economisch en militair. En bijgevolg verspreidt het Engels zich op een tamelijk woeste manier over de wereld. In mijn optiek is die opgang van het Engels geen goede zaak, daar het een aantal minder fraaie gevolgen met zich meebrengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Schepen
|
![]() Meestal is het nog veel simpelder. Wat toevallig meest gebruikt wordt, wat dikwijls neerkomt op eerst gebruikt, wint. Het is een kwestie van critische massa bereiken. Vb. Microsoft valt weinig te verwijten (IBM vb. had veel ergere 'machts-misbruiken'), maar het is MS geworden omdat men bestanden moet kunnen uitwisselen. Persoonlijk bv. heb ik een grondige hekel aan MS-Word (het ding crasht altijd als je een groot bestand aanmaakt en het is dikwijls onvoorspelbaar), maar het simpel feit dat iedereen word files kan lezen en schrijven maakt dat het niet zo evident is ervan af te geraken.
De kritiek op de US is ook misplaatst. De amerikaanse dominantie is een feit (ook al is dit niet iets om over te jubelen), maar het feit dat iedereen nu Engels kan (whatever it's form), is infeite een dam aan het opwerpen tegen amerikaanse hegemonie. Pogingen zoals Arte die bewust het Engels weren, bereiken eerder het ongekeerde want leiden tot isolationisme.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() Is het voordeel van het Engels niet dat het een taal is die op alle mogelijke manieren mag verkracht worden.
Wat blijft er over van het Oxford-english? In feite zeer weinig. Waarschijnlijk mede daarom is het zo populair. Je hoeft je niets aan te trekken van uitspraak, schrijfwijze, wat dan ook. Alles is blijkbaar acceptabel. Maar we mogen niet vergeten dat we in Europa leven en dat we van onze buren moeten leven. Zelf heb ik enkele decennia in Duitsland en Frankrijk zaken gedaan. Daar kan je het vergeten als je het met Engels wil doen. Duits en Frans zijn imperatief. Ik heb de indruk dat die hang naar Engels een gemakkelijkheidsoplossing is, een keuze uit luiheid, maar weinig realistisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Schepen
|
![]() Het klopt dat het Engels nog niet overal doorgedrongen is, net zoals ze nog niet overal 'ABN' spreken in Vlaanderen. Ik zie Engels niet als een gemakkelijkheidsoplossing, eerder een pragmatische oplossing die zich spontaan naar voren schuift. De wereld is globaal geworden en heeft een oplossing nodig om 'real-time' met mekaar te communiceren. Geen enkele vertaal slag die dat kan. Zelfs binnen Europa is dat al een krachttoer. En zelfs met Engels is het resultaat nog verre van perfect. Misschien dat Esperanto inderdaad beter zou zijn, maar dat lijkt mij nog heel veraf.
![]() |
![]() |