Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD
ik zit niet in het VB, laat staan op een positie alwaar ik de allocatie van middelen zou kunnen beoordelen. Vandaar dat ik ook zei, ik zou het niet weten
ps: 13 jaar verder betekent ook honderden extra gemeenteraadsleden, tientallen extra parlementsleden, zoveel miljoen euro extra dotatie, etc. Ik vermoed dat men -helemaal niet kwaadwillig hoor- met minder politieke activiteiten (sensu stricto) het sterk vergrote electoraat aan zich heeft willen binden. In 1993 was ik op de nieuwjaarsreceptie van het VB in Brugge. Roeland Raes kwam toen spreken als ondervoorzitter. Hoewel het veel te kleine lokaaltje aan de potterierei propvol zat, zat daar hoop en al natuurlijk maar een man of 50. Een vormingsavond met Ceder (over 10 vooroordelen tegen het Vlaams Blok) trok begin 1994 een 25-tal mensen. Ik denk dat het VB in het Venetië van het noorden nu een veelvoud aan mensen kan verzamelen, daar niet van.
|
Je moet geen lid zijn om de aanwending van middelen binnen het Vlaams Belang te kennen. Dat verschijnt jaarlijks in de krant en ik denk dat iedereen wel weet dat heel wat geld naar campagnes gaat en de lokale bladen. Nu, op zich is dat laatste alvast een hele investering. Dat was 13 jaar geleden eerder een uitzondering en op een veel minder frequent niveau.
Het is een vaststelling dat je met festiviteiten meer volk trekt dan met 'politieke' activiteiten. Veel van die vorming is ook verschoven richting mandatarissen en eerder praktijkgericht geworden. Maar de vormingsavonden of dagen komen minder snel in zo'n agenda terecht.
Of er ineens een veelvoud aan mensen er op af komt? Dat zou ik niet zomaar durven zeggen. Ik denk dat een afdeling die goed werkt, ook voor zo'n activiteiten wel kandidaten vindt maar dat heel wat mensen die in 1994 naar Ceder kwamen luisteren nu overleden zijn of mandataris zijn geworden. De essentie is wel dat er mensen zitten die het echt interesseert.
Los daarvan: de tijd van rond 1994, de tijd van de toen halve ondergrondse in heel wat steden en gemeenten, is nadien verdwenen. Al is het maar omdat onderhand in heel wat raden er serieuze fracties zitten.