Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
Idem voor verkrachters, zowel van vrouwen, mannen als kinderen, dat zijn totale egoïsten, die niet het minste respect voor hun medemens hebben, je moet die niet meer " heropvoeden ".
|
Verkrachting is een erge daad, maar het is verschrikkelijk veel gecompliceerder dan dat. Je kan onmogelijke elke verkrachting gelijkstellen aan "de ergste daad". Soms is het een subtiele grens die overschreden word, zonder dat het slachtoffer zelf door heeft wat er op het moment aan het gebeuren is. Soms beseft de verkrachter niet dat hij een grens overschreden heeft (en is die persoon tòch niet totaal ziekelijk).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea
Persoonlijk zou ik zeggen: enkel als het als euthanasie van een zwaar zieke geest kan aanzien worden. (...)
Dat is dus mijn eerlijke mening na het zien van een bepaalde documentaire over gevangenissen, waar dus "mensen" opgesloten zitten, die zo gevaarlijk zijn, dat men ze enkel in isoleercellen kan vastzetten, zonder enig comfort, om te voorkomen dat ze slachtoffers maken. De vraag is hoe humaan dat is.
|
Proficiat, na 10 jaar discussies over de doodstraf (als't niet langer is) ben je er in geslaagd als eerste een ECHT argument naar voren te schuiven pro doodstraf. I'm impressed!
Nu alleen de uitwerking nog. Het criterium "een gevaar betekenen" is niet echt quantiseerbaar en vooral een subjectief, rekbaar en dus gevaarlijk begrip om te hanteren. Daar moet dus nog over nagedacht worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg
Gij verwart gerechtigheid met ego, wraak, en vergelding.
Gij hebt de hovaardigheid om voor 'de mensen' te spreken.
|
Inderdaad, inderdaad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
... en enkle uitgevoerd op vreselijke mensen , die het dik verdienen.
En ja, vandaag is de trend van geen doodstraffen meer uit te voeren, maar niemand weet of die wetten nog lang gaan duren...
|
Wat zijn "vreselijke mensen die het dik verdienen"? Voor sommigen zijn dat pedofielen, moordenaars en verkrachters, maar hoe ziet het er binnen 10 jaar uit? 20? 50? Volgens sommigen zou de doodstraf voor homo's terug ingevoerd moeten worden... of voor drugsdealers, of weet ik wat allemaal.
Er klopt toch iets niet met de redenering volgens mij.
Trouwens, "menselijke moordmachines" komen zijn gelukkig maar zeldzaam maar de vraag is waarom die er zijn. Vergeet niet dat, tegen de tijd dat de straf dan uitgesproken wordt, het kwaad allang geschied is. Zoals Jef Vermassen ook eens verklaarde: dergelijke zaken (massamoorden) zijn eigenlijk niet te voorkomen, want de mensen die ze plegen zijn immuun voor het afschrikeffect... dus de doodstraf helpt niks voorkomen.
De enige manier om het te voorkomen, is proberen te begrijpen WAAROM zoiets kan. Het feit dat we meer en meer fenomenen zien als massamoorden in scholen, is toch een indicatie dat de uiteindelijke oorzaak van alle ellende niet alléén maar bij de daders ligt nietwaar...