Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje
Waarom vergelijk je altijd met Duitsland?
|
Ochzo, mss omdat ik daar (22 jaar) meer kilometers afgelegd heb als in België (15 jaar), en bijna perfect sta om de rijmentaliteit te vergelijken (de mijne is Duits

), in Nl heb ik 1 jaar gewoond. Ik rij nog altijd dikwijls door Nederland naar Duitsland (tja, nu wonend in Noord-Limburg kan je niet anders...)
Ook omdat Duitsland de hoogste toegelaten max-snelheden heeft, en toch tot de 5-veiligste landen van Europa behoren (ondanks DDR-erfenis)
België hoort ondanks een van de laagste toegelaten snelheden bij de onveiligste landen van Europa. Be en D zijn ook buurlanden.
Nog beter vergelijkbaar is buurstaat Nordrhein-Westfalen (ook ~ geografisch/klimaat); ook omdat het dichter bevolkt is als Be
en ook minstens zoveel afritten per km heeft als Be.

Nochtans zijn daar 55% van de (betere) snelwegen onbeperkt of toch meestal dynamisch onbeperkt, en mag men op de gewone 1+1 wegen (
Landstrasse) 100 kmh.
Maar als ik NRW neem zou het veiligheidsverschil met Be nog groter zijn, want NRW is statistisch de veiligste (volwaardige) deelstaat van D (geen stadstaat).
NRW met
38 verkeersdoden/milj. inwoners is trouwens ook "verkeersveiliger" als Nederland met
45.
Staat alles te lezen in post # 63:
Citaat:
Land/gewest/staat | verkeersdoden/milj. inw. | bevolking inwoners/km²
Nederland | 45 | 397
Nordrhein-Westfalen | 38 | 528
België : | 88 | 349
Gewest Vlaanderen | 80 | 451
|
Citaat:
Duitsland = Goede wegen, goeie mentaliteit.
België = Slechte wegen, egoïsme alom (mijn auto mijn vrijheid), 10 af-en opritten per 10 kilometer autosnelweg.
|
Houdt dus maar beperkt steek, zie
hierboven vb NRW, ook vb. NL heeft algemeen "betere wegen" als Duitsland, toch zeker als NRW ("fietswegen" horen er ook bij), hebben Nederlanders een betere rijmentaliteit dan ?
En "mijn auto mijn vrijheid" is blijkbaar een vertaling uit Duitsland:
"Freie fahrt für freie Bürger", enkel daar mag men verantwoordelijk soms "tot volgas" geven op de meeste
Autobahnkms, dit komt natuurlijk het vlottere in- en uitvoegen ten goede, veel korter dodehoekgevaar, de lege verkeersstroomgaten worden sneller opgevuld, bestuurders blijven alerter qua spiegelen en voorrang, veel minder hinderen door te langzaam inhalen, enz...; daar kan men nog wettelijk inhalen volgens het verkeersreglement...
Citaat:
Waar je cijfers zou moeten hebben is van België en dan met en zonder snelheidbegrenzer. Zijn daar statistieken van?
|
Natuurlijk niet (dat weet je ook) maar België was wel in 1970 dubbel zo "verkeersveilig" als NR-W, toen er geen drastische snelheidsbeperkingen waren, nu is het omgekeerd, daar zijn wel statistieken van:
Waar die slechte Be-rijmentaliteit vandaan komt is ook aan de ongeloofwaardigheid, laksheid en onkunde van ons mobiliteitsbeleid te wijten...
De belangrijkste regels op de Duitse Autobahn zijn voorrang-veiligheidsafstand-hoffelijkheid-verkeersregels (rechtshouden indien redelijkerwijze mogelijk), de gereden snelheid ttz aangepaste snelheid regelt zich vanzelf omdat snelwegen meersporige eenrichtingswegen zijn, goede snelwegen behoeven geen snelheidsbeperking, want de drukte en/of de traagste inhaler(s) bepaald de (plaatselijke) gereden snelheid, als ge genoeg/voldoende veiligheidsafstand aanhoudt is "snelheid"
nebensache, laten in/uitvoegen wordt daardoor ook gemakkelijker door enkel het gas te lossen en niet te remmen veroorzaakt men ook geen harmonica-effect. Sneller inhalen (*zonder enige vrees voor bermtoeristen) laat het ook toe sneller te reageren ttz sneller invoegruimte te maken aan auto´s die in Be meestal achter camions afgeblokt zouden worden.
*maakt anticiperend-vooruitziend rijden eenvoudiger want de ogen blijven altijd op het verkeer gericht.