Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2009, 23:19   #106
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Tuurlijk, de mensen die naar een Tridentijnse mis gaan zijn dan ook doorgaans fanatieker dan de gemiddelde gelovige. Mocht de Tridentijnse ritus vandaag de dag nog de standaard-mis zijn, het zou er ongeveer hetzelfde aan toegaan als in de eucharistievieringen die u zo veracht. Dat iedereen tijdens eucharistievieringen daar maar onbewust zit af te wachten klopt ook niet, er zijn er genoeg die wel enthousiast, actief en overtuigd deelnemen, maar voor zover het klopt is dat eerder een symptoom van de ontkerkelijking van de samenleving dan een gevolg van de "Novus Ordo". Tenzij u de ontkerkelijking toeschrijft aan het invoeren van de "Novus Ordo", maar dat zou me nogal vergezocht lijken.
Ik betwijfel of u conclusies wel zo bindend zijn, gelet op het feit dat u niet eens wist wat een consecratie was. Al was het maar omdat mijn vaststellingen diametraal tegenovergesteld aan de uwe zijn. Het blijft overigens wachten op argumenten waarom u de "eucharistie" meer geschikter vind.

Citaat:
Ik mag dan in uw ogen misschien geen katholiek zijn, maar met wat ik van uw hand gelezen heb denk ik wel dat ik meer van de christelijke boodschap heb begrepen dan u. Ik weet dat het arrogant en niet-al-te-christelijk is om dat zo bot te stellen, maar zo ervaar ik het wel.
Zo eindigen de meeste discussies hoor, u denkt van zichzelf dat u hier een uniek en ultiem argument heeft neergepoot maar ik zou al die jongetjes en meisjes die "ik ben toch de ware christen!" scandeerden nadat ze de discussie verloren geen eten willen geven.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden