![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek? | |||
De Latijnse Mis |
![]() ![]() ![]() |
15 | 51,72% |
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal |
![]() ![]() ![]() |
14 | 48,28% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister
|
![]() Ja, zo'n nietszeggend en toch vrijpostig non-argument had ik eerlijk gezegd al verwacht. Denkt u dan werkelijk, dat alle generaties voor ons niets verstonden van de H. Mis? Blijkbaar heeft u weinig of eigenlijk géén ervaring met hoe het eraan toe gaat in de "eucharistie". Mensen zitten daar maar onbewust af te wachten op hun vreemd stoeltje en dat is het dan. In de Tridentijnse ritus wordt er meegebeden en meebeleefd.
![]() |
![]() |
#104 |
Minister
|
![]() Voor u volstaat dit inderdaad niet, maar u bent dan ook geen Katholiek laat staan dat u iets snapt van de H. Mis. Dat u zo arrogant blijft doordrammen vind ik werkelijk straf. De "eucharistie" is nep, een afkooksel met enkele vreemde en zelfs ongeldige gebeden. Dat is de samenvatting.
![]() |
![]() |
#105 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 20 juni 2009 om 21:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alle vlamingen zijn Calotten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon een bescheiden vraagje. Waarom organiseer je een peilinkje met keuzemogelijkheden onder de vraag 'wat vindt u als Katholiek' om daarna te zeggen dat - je stemt zus?, ergo je bent geen Katholiek en daarom kunnen we niet op eenzelfde niveau discuteren.
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Als een construct door het leven gaan is moeilijk ze Lombas, onderschat dat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom maak je hier zo'n punt van? Ik ken verscheidene mensen die de traditionele mis hier in Antwerpen bijwonen - prima voor hen. Het feit dat je echter die keuzevrijheid in vraag stelt, maakt dat je heel Vaticaan II verwerpt. Want na Vaticaan II kun jij vandaag gerust een Latijnse mis bijwonen. Het gaat echter om de gedachte van optimale, moderne geloofsbelijding. Daarom begin ik ook over taal. Je negeert dat zélf namelijk niet eens door te wijzen op de schoonheid van Latijnse gezangen (waar ik je enkel maar in volg, mijn kalme momenten van innerlijke rust in de kerk komen best tot uiting bij een Missa van Palestrina &c.). Indien je je aan dat aspect van taal (en ik weet dat dat niet alles is, of zelfs nog niet eens meer dan het begin) mee vastklampt, volg ik echt stukken uit je redenering niet. Deze zaken zijn niet vast. Er staan geen voorschriften in de bijbel rond het uitvoeren van een mis. Ze zijn historisch, veranderlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het betekent vooral dat er niets verkeerd is met personalisatie.
![]() |
![]() |
#114 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister
|
![]() Precies, dat is ook wat de huidige Paus inziet zo denk ik tenminste. In alle geval heeft de congregatie voor de goddelijke liturgie, verantwoordelijk voor de inhoud van de H. Mis, in de voorbije jaren en maanden duidelijk te verstaan gegeven dat de "eucharistie" zoals ze wordt gehouden in het overgrote deel van alle parochies niet meer voldoet. Zelfs de vorige, zéér NO-gezinde prefect van deze congregatie, de Nigeriaanse Z.E. Kardinaal +Arinze, uitte in 2007 harde kritiek op hoe het er in de meeste parochies aan toe gaat. Edoch werd er weer niets concreets ondernomen om het weer in de juiste banen te leiden, dat is grote drama. Christus haalde zelfs de "zweep van koorden" boven om de godsdienstlasteraars te tempel uit te jagen. Het probleem is natuurlijk ook dat elke bisschop zo'n beetje paus over zijn eigen bisdom is. Als we dus opgezadeld zitten met de meest incompetente, modernistische en in feite anti-Katholieke bisschoppen zijn is onze peer grondig gestoofd.
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb jaren geleden in Venetië op Palmzondag een misviering bijgewoond tijdens de Italiëreis van het middelbaar. Stukken beter dan de misvoeringen hier in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens heeft de palmprocessie voor de eredienst een zéér mooi antifoon: Pueri Hebraeorum. Hier is naar mijn mening de mooiste versie op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cnv6nIz5kQc Let ook op hoe dat heiligenbeeld op de achtergrond is afgedekt met een paars doek: zo moet het tijdens de vasten. Alle heiligenbeelden en kruisbeelden moeten worden afgedekt, dat heeft zowel een praktische (concentratie op het lijden van Christus, het triomfantelijke verdwijnt naar de achtergrond) als een symbolische (de leerlingen en Christus verstopten zich in die tijd voor de huurlingen van de farizeeërs, die hen zochten) betekenis. Natuurlijk wordt ook dit niet meer gedaan in de parochies zodat het er allemaal nog fletser op geworden is.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 21 juni 2009 om 14:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het jammer dat de musicalversie ontbreekt in de poll... Die geniet nochtans mijn voorkeur.
|
![]() |
![]() |