Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2009, 10:11   #197
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Het CLB verwijst de allochtone jongeren stuk voor stuk door naar het TSO en BSO, zonder hun capaciteiten af te tasten, enkel op basis van hun origine. Zo moeilijk is het dan niet om te zien waaraan het ligt. Of ga je nu ook nog 11-jarigen viseren met je vooroordelen?
Ieder kind wordt door het CLB doorverwezen naar BSO of TSO omdat ze allochtoon zijn op basis van origine?? Ge looft u dat zelf, Als uw houding zo negatief is tegenover de samenleving, die op basis van origine alle kinderen in deze studierichtingen propt , gewoon "omdat ze allochtoon" zijn illustreert u prima de cliché's over allochtonen" alles wordt als schuld van de samenleving gezien die rascistisch is" en verder kijken willen we niet, zeker niet naar factoren waarop zelf invloed uitgeoefend kan worden.
Ik kan me niet voorstellen dat u echt dit zelf gelooft, uw "oordeel" over het CLB.

Uw"allochtonen" hebben hetzelfde verhaal als andere kinderen, ze begonnen in ASO maar zakten later af, niet het CLB adviseert hier maar de school zelf op basis van prestaties.Zijn allochtone kinderen dan minder intelligent? Nee, maar er schort wel vaak wat aan hun taalontwikkeling. Daardoor ontwikkelt abstract denken ( rond de leeftijd van twaal, toevalling net wanneer het middelbaar begint)zich minder makkelijk waardoor kinderen het moeilijker hebben in ASO.

Er zijn ook kinderen die onmiddellijk worden doorverwezen naar TSO of BSO, omdat hun schoolresultaten in het basisonderwijs onvoldoende zijn om ASO als advies te kunnen geven, niet CLB maar onderwijzers die als leerkracht kinderen les geven adviseren meestal welke richting een kind het best aankan al of niet in samenspraak met CLB.

De oververtegenwoordiging van kinderen in TSO en BSO heeft dus te maken met behaalde resultaten in basisonderwijs en het gekende watervalsystheem waar andere kinderen evengoed mee te maken krijgen.

Natuurlijk gebeurd het dat bij meisjes wordt geredeneerd" de kans dat jij gaat werken is klein, je zult trouwen en thuis blijven" dus adviseren we snit en naad, handig voor huisvrouwen" maar dat heeft niet zozeer te maken met allochtoon zijn, ook bij Vlaamse meisjes gebeurde dit vroeger, richting snit en naad zat vroeger vol arbeidersdochters, waarover gedacht werd zoals nu over Marokkaanse en Turkse meisjes, die inderdaad vaak hun school afmaken maar daarom niet deel nemen aan de arbeidsmarkt.Toch is dit verkeerd, ook bij meisjes zou enkel naar capaciteiten mogen worden gekeken wat de laatste jaren ook echt wel gebeurt.

Evengoed vinden ouders die zelf laag opgeleid zijn dat hun kinderen vooral een vak moeten leren, verder studeren en wat hierbij wordt bepaald door gevolgd onderwijs pikken die ouders niet op, je hebt dan ook een tolk nodig om dat uit te leggen.

soms willen ouders niet dat meisjes te ver van huis naar school gaan, niet het aangeboden onderwijsprogramma maar de ligging bepaald de keuze van school voor meisjes.

Op jongens is dan weer weinig controle, het maken van huiswerk, ondersteunen door als ouders zelf iets uit te leggen is moeilijk in gezinnen waar een of beide ouders de taal niet goed beheersen, en moeder niet de agenda kan lezen, laat staan de opdracht die kinderen kregen omdat een of beide ouders laaggeschoold zijn.

Kennis over onderwijs, opleiding en taalontwikkeling van vooral moeders bepaald evengoed de kansen van kinderen, evenals het aanleren van discipline, omgaan met frustraties en doorzettingsvermogen.

Het verhaal over allochtonen en CLB is dus een pak genuanceerder dan de dooddoener" discriminatie en racisme" wat u er van maakt, waarbij ik niet voorbij wil gaan aan medewerkers die zich mogelijk bij het geven van advies al eens hebben laten leiden door beeldvorming over doelgroepen.
Maar het zijn vooral behaalde resultaten in het onderwijs zelf die bepalen welk advies gegeven wordt, waarbij u nu handig probeert om "origine" als excuus te gebruiken.
alice is offline   Met citaat antwoorden