Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2009, 19:27   #181
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Ach het bewijs dat u zeer emotionele reacties geeft. Als ex leraar kan ik u verzekeren dat de meeste islamitische allochtonen weinig tot geen steun van thuis krijgen om te studeren. Opgelet u komt in gevaarlijke wateren. Heb vele watertjes doorzwommen. Uw geliefde islam zorgt ervoor dat de allochtoonse kinderen klein woirden gehouden door thuis. Omdat bij hen thuis de woonkamer en slaapkamers zo vol met kinderen en familieleden zitten dat hen weinig stilte wordt gegund om te kunnen studeren. U bent het probleem van onze samenleving. U niet de mensen die de islam onder ogen zien. Ja jij omdat je hen zegt doe maar verder jullie zijn goed bezig. Dat zijn ze niet ! Alles met dank aan uw geliefde vredevolle islam.
Van een religiefanaat gesproken...

Is dat een excuus voor het CLB om de allochtonen naar TSo en BSO te sturen, ook al kunnen ze in ASO beginnen?
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:27   #182
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
neen als ze niet instemmen dan mogen ze eremoord of erewraak verwachten de maagdjes van 16. Te moeilijk voor je om het te begrijpen? U hebt een roze bril op. De islam is achterlijk en niet gunstig voor de meisjes. Bent u soms een mannelijke aanhanger van de valse profeet? U hoopt op uw maagdje van 16.
Oud 22 juli 2009, 19:29   #183
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Van een religiefanaat gesproken...

Is dat een excuus voor het CLB om de allochtonen naar TSo en BSO te sturen, ook al kunnen ze in ASO beginnen?
Ze kunnen is aso beginnen en dan afzakken. Want de meeste mogen hun ambities wel opdoeken omwille van de toestand thuis. En over religiefanaten gesproken ... u bent diegene die dweept met de islam. Ik niet. Ik heb genoeg gezien.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:30   #184
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had dus gelijk. Ach weet je 1 terroristische aanslag en u kan 72 maagdjes krijgen in het hiernamaals.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:30   #185
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ze kunnen is aso beginnen en dan afzakken. Want de meeste mogen hun ambities wel opdoeken omwille van de toestand thuis. En over religiefanaten gesproken ... u bent diegene die dweept met de islam. Ik niet. Ik heb genoeg gezien.
Als het Centrum voor Leerlingen Begeleiding de allochtonen aanraadt om TSO of BSO te beginnen, dan kunnen ze niet zogenaamd afzakken. En woon jij bij zo'n gezin thuis?
Oud 22 juli 2009, 19:31   #186
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik had dus gelijk. Ach weet je 1 terroristische aanslag en u kan 72 maagdjes krijgen in het hiernamaals.
Religiefanaat-alert!!
Oud 22 juli 2009, 19:44   #187
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het Centrum voor Leerlingen Begeleiding de allochtonen aanraadt om TSO of BSO te beginnen, dan kunnen ze niet zogenaamd afzakken. En woon jij bij zo'n gezin thuis?
Er zullen zeker kinderen die meer in hun mars hadden onterecht doorverwezen worden door het CLB. Maar evengoed zijn er onder allachtonen te weinig kinderen die aantonen in de twee voorbereidende jaren met sukses die richting van ASO te kunnen beeindigen waardoor ze net als andere kinderen worden doorverwezen naar TSO en BSO, niet "alles" is "de schuld" van een "discriminerende" samenleving.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:45   #188
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Er zullen zeker kinderen die meer in hun mars hadden onterecht doorverwezen worden door het CLB. Maar evengoed zijn er onder allachtonen te weinig kinderen die aantonen in de twee voorbereidende jaren met sukses die richting van ASO te kunnen beeindigen waardoor ze net als andere kinderen worden doorverwezen naar TSO en BSO, niet "alles" is "de schuld" van een "discriminerende" samenleving.
Er zijn er ONTZETTEND veel die worden doorgestuurd naar het TSO en BSO. En dit niet alleen in het gemeenschapsonderwijs: ook in het katholiek onderwijs is dit frequent.
Oud 22 juli 2009, 23:00   #189
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn er ONTZETTEND veel die worden doorgestuurd naar het TSO en BSO. En dit niet alleen in het gemeenschapsonderwijs: ook in het katholiek onderwijs is dit frequent.
En waar ligt dit aan?
Oud 22 juli 2009, 23:28   #190
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten onrechte volgens jou mischien ?
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 23:32   #191
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is natuurlijk de schuld van het CLB ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 00:08   #192
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wacht even, geef Anoniempje de kans haar mening te geven.
Kallikles hou uw paarden even binnen?
Oud 23 juli 2009, 00:54   #193
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kallikles hou uw paarden even binnen?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 08:20   #194
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En waar ligt dit aan?
Het CLB verwijst de allochtone jongeren stuk voor stuk door naar het TSO en BSO, zonder hun capaciteiten af te tasten, enkel op basis van hun origine. Zo moeilijk is het dan niet om te zien waaraan het ligt. Of ga je nu ook nog 11-jarigen viseren met je vooroordelen?
Oud 23 juli 2009, 08:20   #195
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Ten onrechte volgens jou mischien ?
Ja.
Oud 23 juli 2009, 08:20   #196
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En dat is natuurlijk de schuld van het CLB ?
Nee, het is de schuld van Koningin Fabiola.

Of nee, wacht, het is de schuld van het gearrangeerde huwelijk. (?* la Alice)

Laatst gewijzigd door anoniempje : 23 juli 2009 om 08:22.
Oud 23 juli 2009, 10:11   #197
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het CLB verwijst de allochtone jongeren stuk voor stuk door naar het TSO en BSO, zonder hun capaciteiten af te tasten, enkel op basis van hun origine. Zo moeilijk is het dan niet om te zien waaraan het ligt. Of ga je nu ook nog 11-jarigen viseren met je vooroordelen?
Ieder kind wordt door het CLB doorverwezen naar BSO of TSO omdat ze allochtoon zijn op basis van origine?? Ge looft u dat zelf, Als uw houding zo negatief is tegenover de samenleving, die op basis van origine alle kinderen in deze studierichtingen propt , gewoon "omdat ze allochtoon" zijn illustreert u prima de cliché's over allochtonen" alles wordt als schuld van de samenleving gezien die rascistisch is" en verder kijken willen we niet, zeker niet naar factoren waarop zelf invloed uitgeoefend kan worden.
Ik kan me niet voorstellen dat u echt dit zelf gelooft, uw "oordeel" over het CLB.

Uw"allochtonen" hebben hetzelfde verhaal als andere kinderen, ze begonnen in ASO maar zakten later af, niet het CLB adviseert hier maar de school zelf op basis van prestaties.Zijn allochtone kinderen dan minder intelligent? Nee, maar er schort wel vaak wat aan hun taalontwikkeling. Daardoor ontwikkelt abstract denken ( rond de leeftijd van twaal, toevalling net wanneer het middelbaar begint)zich minder makkelijk waardoor kinderen het moeilijker hebben in ASO.

Er zijn ook kinderen die onmiddellijk worden doorverwezen naar TSO of BSO, omdat hun schoolresultaten in het basisonderwijs onvoldoende zijn om ASO als advies te kunnen geven, niet CLB maar onderwijzers die als leerkracht kinderen les geven adviseren meestal welke richting een kind het best aankan al of niet in samenspraak met CLB.

De oververtegenwoordiging van kinderen in TSO en BSO heeft dus te maken met behaalde resultaten in basisonderwijs en het gekende watervalsystheem waar andere kinderen evengoed mee te maken krijgen.

Natuurlijk gebeurd het dat bij meisjes wordt geredeneerd" de kans dat jij gaat werken is klein, je zult trouwen en thuis blijven" dus adviseren we snit en naad, handig voor huisvrouwen" maar dat heeft niet zozeer te maken met allochtoon zijn, ook bij Vlaamse meisjes gebeurde dit vroeger, richting snit en naad zat vroeger vol arbeidersdochters, waarover gedacht werd zoals nu over Marokkaanse en Turkse meisjes, die inderdaad vaak hun school afmaken maar daarom niet deel nemen aan de arbeidsmarkt.Toch is dit verkeerd, ook bij meisjes zou enkel naar capaciteiten mogen worden gekeken wat de laatste jaren ook echt wel gebeurt.

Evengoed vinden ouders die zelf laag opgeleid zijn dat hun kinderen vooral een vak moeten leren, verder studeren en wat hierbij wordt bepaald door gevolgd onderwijs pikken die ouders niet op, je hebt dan ook een tolk nodig om dat uit te leggen.

soms willen ouders niet dat meisjes te ver van huis naar school gaan, niet het aangeboden onderwijsprogramma maar de ligging bepaald de keuze van school voor meisjes.

Op jongens is dan weer weinig controle, het maken van huiswerk, ondersteunen door als ouders zelf iets uit te leggen is moeilijk in gezinnen waar een of beide ouders de taal niet goed beheersen, en moeder niet de agenda kan lezen, laat staan de opdracht die kinderen kregen omdat een of beide ouders laaggeschoold zijn.

Kennis over onderwijs, opleiding en taalontwikkeling van vooral moeders bepaald evengoed de kansen van kinderen, evenals het aanleren van discipline, omgaan met frustraties en doorzettingsvermogen.

Het verhaal over allochtonen en CLB is dus een pak genuanceerder dan de dooddoener" discriminatie en racisme" wat u er van maakt, waarbij ik niet voorbij wil gaan aan medewerkers die zich mogelijk bij het geven van advies al eens hebben laten leiden door beeldvorming over doelgroepen.
Maar het zijn vooral behaalde resultaten in het onderwijs zelf die bepalen welk advies gegeven wordt, waarbij u nu handig probeert om "origine" als excuus te gebruiken.
Oud 23 juli 2009, 10:38   #198
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het is de schuld van Koningin Fabiola.
Zou ook kunnen, zolang we maar de schuld niet bij ons zelf moeten zoeken.
Citaat:
Of nee, wacht, het is de schuld van het gearrangeerde huwelijk. (?* la Alice)
Dat zou inderdaad ook een oorzaak kunnen zijn.
Nieuw ingevoerde mamma’s zullen het waarschijnlijk moeilijk hebben om tegen hun kinderen nederlands te praten.
Oud 23 juli 2009, 10:45   #199
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.
Neem maar van mij aan dat autochtonen dat ook vinden als het hen overkomt.
Alleen kunnen die wat minder uitvluchten bedenken.
Oud 23 juli 2009, 11:15   #200
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een paar vragen rond dat hele CLB-verhaal: is dat advies tegenwoordig zo dwingend? Toen ik school liep, en dat is nu ook weer niet zo lang geleden, deed het PMS bijzonder weinig. In mijn herinnering was er zelfs geen enkel oriënteringsgesprek tussen het lager en het secundair onderwijs. Ik heb een vriend (andere school, wel een gesprek) die men had aanbevolen om houtbewerking te volgen, hij heeft toch ASO gedaan en is nu historicus.

In mijn laatste jaar in het secundair zaten 4 jongens met een Marokkaanse achtergrond (2de generatie), waarvan er drie het secundair zijn begonnen met een lichte taalachterstand. Daarvan is er nu een econoom, een strafpleiter, een burgerlijk ingenieur en de vierde ben ik uit het oog verloren. Over de rol van het PMS bij de keuze van een verdere studie kan ik kort zijn: die was onbestaand. Je ging dan langs op een kantoortje, je zei waarin je geïnteresseerd was en dan mocht je weer vertrekken.

Een paar weken geleden stond er in dat verband een interessant artikel in Humo, waarin een meisje zei dat ASO haar ook werd ontraden, maar dat ze daarin net een aanmoediging zag om het toch te doen. Ik zie hetzelfde op mijn werk (ik werk aan een universiteit): hoewel het aantal allochtonen nog steeds veel te laag is, zijn het er wel elk jaar meer. Opvallend is dat vooral het aantal meisjes toeneemt. Hebben zij het gemakkelijker bij de oriënteringsgesprekken bij het CLB? Uit gesprekken met hen blijkt dat niet.

Samengevat: dat het CLB veel fouten zal maken en adviezen geeft op basis van incomplete informatie, betwijfel ik geenszins. Dat is een oud zeer. Maar aan de andere kant heeft het CLB geen enkele beslissingsmacht. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid in belangrijke mate bij de ouders en leerlingen zelf. Uiteindelijk zien zij wel alle schoolresultaten en kunnen daaruit hun conclusies trekken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be