Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Ik ben het wel met Quercus eens. Om het eens in het frans te zeggen: "C’est le ton qui fait la musique"
Als System zegt dat Willem van Oranje geen engel was met vleugeljes op zn rug en dat zijn veldtochten óók schade berokkenden aan de betreffende omgeving, dan zal iedereen het er mee eens kunnen zijn.
Als dit echter (te pas en te onpas) wordt geroepen in topics over hereniging, culinaire curiosa, geschiedenis, staatshervorming of communautaire verschillen tussen Vlamingen en Walen. Dan roepen uitspraken als "onwijze willem was een ordinaire warlord die met een bende schorriemorrie het ene (spaanse) onderdrukkende regime voor eeuwen van hollandse bezetting en onderdrukking van de onderdrukte bevolking in de generaliteitslanden, terwijl een bende zeerovers de omgeving van zeeland afschuimden en de katholieken zwaar onderdrukt werden. Gelukkig hebben wij arme Belgen al regelmatig de Hollanders buiten gesjot en we zouden het zo weer doen"
Ja dan doet dat geen recht aan de geschiedenis, nog aan het topic, en daarmee kan dat dus wrevel opwekken.
U neemt de andere forummers niet serieus als u denkt dat wij geen opbouwende kritiek kunnen verdragen. Het belichten van de geschiedenis dient evenwichtig te gebeuren, en niet vanuit een eenzijdige negatieve blik.
|
Maar u hebt toch ook altijd kritiek op België. De hele tijd door. Waarom zou ik dan geen kritiek mogen hebben op Willem van Oranje bijvoorbeeld. En dit herhalen. Dan doe ik maar juist hetzelfde als u doet met bijvoorbeeld de Belgische Omwenteling om nu maar wat te zeggen. Dus verwijt nooit iemand iets wat ge zelf doet.