Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
...het huwelijk moet, wordt vaak gearrangeerd en soms opgedrongen met regelrechte dwang
|
Uit mijn ervaring kan ik het hier mee eens zijn, velen lezen hier blijkbaar over de woorden 'vaak' en 'soms'. De familie gaat idd meestal op zoek naar een geschikte huwelijkspartner maar die wordt maar (heel) soms opgedrongen. Bij mijn schoonzussen bijvoorbeeld zijn veel kandidaten de revue gepasseerd, als zij 'nee' zeggen wordt daar verder niet moeilijk over gedaan.
Een van hen is gisteren getrouwd, haar man heeft heel veel bruidsschat moeten geven, ik schrok echt van het bedrag maar daar is geen cent bij voor de familie, dat is allemaal voor haar, door haarzelf te besteden zoals ze wil en een 'verzekering' dat ze verder kan, mocht hij haar ooit willen scheiden. Goed geregeld, toch?
Ik kan niet zeggen of hun manier van werken beter of slechter is dan de onze. Wij zijn dan wel 'vrij' om te kiezen maar maken heel vaak een verkeerde keuze. Voor ons lijkt het wel 'raar' hoe het bij hen gaat maar wil dat daarom zeggen dat het verkeerd of slechter is?
Wat me ook opvalt is dat hier geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende culturen, Marokkanen en Turken worden hier in één adem genoemd maar dat is een wereld van verschil!