Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Waar heb het precies over? Over het Vlaanderen-beeld van Nederlanders of over het Hollander-beeld in Vlaanderen. Ik kan daar alleen maar zover zeggen: Vlamingen weten heel veel over Nederland, omgekeerd is de kennis over Belgie en Vlaanderen praktisch nihil. Je suggereert alsof de Hollanders hier duistere bedoelingen met Vlaanderen hebben. Die gedachten spruiten eerder voort uit je paranoide fantasie dan de houding van de Hollanders zelf, hoewel ik eigenlijk alleen namens mijzelf werkelijk iets zinnigs zeggen kan. Maar je kunt rustig slapen gaan: Nederlanders hebben aan een tiendaagse veldtocht genoeg gehad. De legers blijven in de kazernes en zullen het Belgische grondgebied niet schenden. Er zal geen Hollander van Belgie wakker blijven. Als ik de reacties van veel Belgen hier lees, dan is dat omgekeerd veleer het geval.
Duitsers weten dat Belgie bestaat uit Vlaanderen en Wallonie, maar alleen diegenen, die echt met Belgie te maken heeft gehad. De jongste bezetting was meer dan zestig jaar geleden, de laatste oorlogsmisdadiger die gisteren in München tot levenslang is veroordeeld, is 90 jaar en waarschijnlijk overmorgen al dood. Duitsland heeft met zeven buurlanden te maken. Belgie is daarvan zeker niet de belangrijkse. Omdat ik dagelijks met Duitsers te maken heb, kan ik je zeggen, dat bij het grote publiek een duidelijk idee van Polen, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en zelfs Luxemburg bestaat. Belgie wordt meestal beschouwd als de brede grens tussen Nederland en Frankrijk. Zelfs Pommes Frites worden als Nederlandse uitvinding beschouwd, niet als Belgisch. Daar Duitsers doorgaans niet dommer zijn dan Nederlanders of Belgen zegt het zegt wel iets over het feit, dat Nederland een betere public relations voert. Niets weerhoudt Belgie om hetzelfde te doen.
Ja, misschien hebben de Belgen in het begin van de twintigste eeuw regelmatig een potje voetbal van ons gewonnen en daarvoor feliciteer ik hen van harte. Jammer dat ze dat de afgelopen vijftig jaar niet meer doen, zodat dat feit internationaal gezien uit de verschillende collectieve geheugens verloren is gegaan. Zonder ironisch te willen zijn, ik bemerk een lichte Abneigung van Holland .  Dat mag best, maar het is geen grond om schamper en denigrerend te wezen. Dat doe ik ook niet, want er is niets waarvoor Belgie zou moeten schamen afgezien van de Belgische wegen 
|
Laten we die beelden voor wat ze zijn want zowel Belgen als Nederlanders hebben er positieve en negatieve onder elkaar en van buiten af.
Wat mij persoonlijk betreft, wat Vlaanderen doet zal me niet lang wakker houden. Indien ze toch, door toedoen van een toverstokje, een deelstaat van Nederland worden zijn het tenslotte zijzelf die er de "geneugten" van mogen proeven.
Ik ben het met je eens dat, op gebied van marketing, de Belgen nauwelijks aan de hielen van de Hollanders raken.
Sinds de federalisatie is dat nog 10 maal erger geworden. Het noorden dacht dat ze nu eens het zuiden een hak konden zetten door het bekonkurreren (en in sommige gevallen saboteren) van elkaars industrie. Sommige "denk-tankers" maakten het nog bonter door theoretische strategies als praktische oplossingen voor te doen. Het gevolg van die schurkenstreken is dat al wat België rijk was aan top-industrie in buitenlandse handen viel.