![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Duitsers weten dat Belgie bestaat uit Vlaanderen en Wallonie, maar alleen diegenen, die echt met Belgie te maken heeft gehad. De jongste bezetting was meer dan zestig jaar geleden, de laatste oorlogsmisdadiger die gisteren in München tot levenslang is veroordeeld, is 90 jaar en waarschijnlijk overmorgen al dood. Duitsland heeft met zeven buurlanden te maken. Belgie is daarvan zeker niet de belangrijkse. Omdat ik dagelijks met Duitsers te maken heb, kan ik je zeggen, dat bij het grote publiek een duidelijk idee van Polen, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en zelfs Luxemburg bestaat. Belgie wordt meestal beschouwd als de brede grens tussen Nederland en Frankrijk. Zelfs Pommes Frites worden als Nederlandse uitvinding beschouwd, niet als Belgisch. Daar Duitsers doorgaans niet dommer zijn dan Nederlanders of Belgen zegt het zegt wel iets over het feit, dat Nederland een betere public relations voert. Niets weerhoudt Belgie om hetzelfde te doen. Manneken Pis geldt hier als Brussels symbool, nauwelijks Belgisch. Overigens heten Vlamingen in het Duits Flamen, niet Flämen, ondanks het feit dat ze inderdaad Flämisch spreken. Overigens, wist je dat tijdens de Ostkolonisation veel Vlaamse boeren zich in Brandenburg gevestigd hebben en dat naar deze kolonisten het Fläming-gebergte genoemd is: "Den Namen führt der Fläming nach den Flamen (Flemingen), die nach der Gründung der Mark Brandenburg 1157 und dem anschließenden Landesausbau in hoher Zahl den Höhenzug besiedelten. Jahrhundertelang stellte der Fläming den Grenzwall zwischen Slawen und Deutschen und anschließend zwischen Kursachsen und Brandenburg dar."Voor onze discussie natuurlijk niet direkt relevant, maar met zo'n citaat kan ik mijn betweterigheid heerlijk uitleven ![]() Ja, misschien hebben de Belgen in het begin van de twintigste eeuw regelmatig een potje voetbal van ons gewonnen en daarvoor feliciteer ik hen van harte. Jammer dat ze dat de afgelopen vijftig jaar niet meer doen, zodat dat feit internationaal gezien uit de verschillende collectieve geheugens verloren is gegaan. Zonder ironisch te willen zijn, ik bemerk een lichte Abneigung van Holland . ![]() ![]() Zulks gezegd zijn we weer waar we in het begin waren. Het beeld bepaalt hoe andere landen over je denken. En als je de Nederlandse taal wilt versterken in Europa, dan is het een goede zaak dat Nederland en Vlaanderen samenwerken. Ik ben het met je eens dat dat niet staatkundig tot een eenwording hoeft te leiden. Vlaanderen kan prima vanuit een onafhankelijk positie de culturele banden met Nederland aanhalen en omgekeerd. Dat doen Oostenrijk en Duitsland ook, zonder dat Oostenrijk door Duitsland wordt opgeslokt. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 augustus 2009 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en voor vlaanderen is een staatkundige unie met nederland beter gezien vlaanderen in de eu anders wordt weggevaagd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dit begrip refereert aan het feit, dat Bourgondie een personele unie had met alle verschillende gewesten in het gebied dat je als Belgica kan omschrijven, dat stuk Gallie en Friesland, dat in de vroege Middeleeuwen Nederfrankisch, Fries, Nedersaksisch (=Diets) en Romans (=Frans) is gaan spreken en door Bourgondie tezamen gesmeed worden is. Belgie heette na de onafhankelijkheid van de Noordelijke provincies de Spaanse Nederlanden en later de Oostenrijkse Nederlanden, totdat het door Napoleon geanexeerd werd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
|
![]() Citaat:
dus geen wallonie want het waals/picardisch is een romaanse taal en geen germaanse taal zoals het nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De term Nederlanden heeft niets te maken met een vermeende Germaanse of Romaanse taal van de bevolking, maar is in de eerste plaats een geografische aanduiding voor een uitloper van de Rijndelta, inclusief de buiten Nederland en Belgie gelegen gebieden Departement du Nord (Frankrijk), het Land van Cleef en Oost-Friesland(Duitsland). Hoewel oorspronkelijk in Duinkerke een Zuid-Vlaams en rondom Cleef een Zuid-Gelders dialect gesproken werd, werd zover bekend in Rijsel (Lille) altijd Frans gesproken. Siegfried, de bekende krachtpatser uit het Nibelungenlied, kwam uit Xanten aan de Rijn. Hij wordt in de Duitse literatuur met Niederländer aangeduid. Als je de hele Nederlanden in een "imperium" tezamen wilt brengen, dan zul je dus ook Frankrijk en Duitsland de oorlog moeten verklaren ![]() Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 13 augustus 2009 om 06:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat mij persoonlijk betreft, wat Vlaanderen doet zal me niet lang wakker houden. Indien ze toch, door toedoen van een toverstokje, een deelstaat van Nederland worden zijn het tenslotte zijzelf die er de "geneugten" van mogen proeven. Ik ben het met je eens dat, op gebied van marketing, de Belgen nauwelijks aan de hielen van de Hollanders raken. Sinds de federalisatie is dat nog 10 maal erger geworden. Het noorden dacht dat ze nu eens het zuiden een hak konden zetten door het bekonkurreren (en in sommige gevallen saboteren) van elkaars industrie. Sommige "denk-tankers" maakten het nog bonter door theoretische strategies als praktische oplossingen voor te doen. Het gevolg van die schurkenstreken is dat al wat België rijk was aan top-industrie in buitenlandse handen viel.
![]() |
![]() |
#234 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#235 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik weiger in ieder geval Nederlandener genoemd te worden. Even voor de duidelijkheid: ik behoor NIET tot de groep van Shadowke, Niessen en andere Nederlandeners. Ik ben in de eerste plaats een Rotterdammer, die in Hannover woont.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 13 augustus 2009 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
|
![]() je mag jezelf blijven rotterdammer noemen in een nederlands-vlaamse staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het wordt tijd dat de Vlamingen het juk van de minderwaardigheidscomplex afwerpen en Vlaanderen als een fier, bourgondisch, Nederlandstalig land met een rijke (katholieke) traditie en geschiedenis aan de wereld presenteren! Daar hebben ze staatkundig Nederland niet voor nodig, cultureel is het verstandig. Immers, Oostenrijk en Duitsland hebben binnen het kader van culturele en taalkundige samenwerking beiden een heel duidelijk waarneembare eigen identiteit! Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 13 augustus 2009 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is nu eenmaal een historische benaming voor deze contreien. Persoonlijk vind ik dat een betere benaming dan de Lage Landen of de BeNeLux. Hoewel Luik daar uiteraard historisch gezien direct minder mee van doen heeft gehad. Dat wil zeggen dat is nooit verenigd geweest onder Personele Unie of andere verbanden zoals dat wel grotendeels voor de rest van de Nederlanden geldt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |