Los bericht bekijken
Oud 25 september 2009, 12:25   #71
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ten eerste bestaat er niet zoiets als 'indifferentie' (op een wijze die relevant is voor economische wetenschap.) Ten tweede is een indifferentiecurve ook geen middel dat iets kan duidelijk maken, dus is het een irrelevant concept.

Dus ik heb geen idee waarom je dat in hemelsnaam aanhaalt.

Dus: wat bewijst uw 'feitje'?
Indifferentiecurven gebruikte ik hier als een middel om duidelijk te maken dat mensen afwegingen maken tussen verschillende doelstellingen. Dat zoiets enkel in nauwelijks te achterhalen formules kan geformuleerd worden lijkt me nagenoeg evident, maar dat bewijst het niet-bestaan van zo'n afwegingen natuurlijk niet. (Ik neem hier aan dat u het bestaan van die afwegingen/voorkeuren zelf niet in twijfel trekt.)

In ieder geval is je reactie compleet naast mijn punt: dat de 'vrijheid' die Rusland kreeg, en de 'dwang' die grotendeels werd afgeschaft, niet leidden tot meer welvaart en welzijn.
Citaat:
Over welk nirvanaland heb jij het? Ik vroeg u om iets te bewijzen en je komt af met iets waarvan ik vermoed dat het een stroman is.

Moet ik daaruit afleiden dat je niets kán bewijzen?
Over een nirvana dat massaal sociale zekerheden heeft geschrapt in naam van een vrije marktlogica, met een enorme verrijking voor sommigen tot gevolg. Hier werd een volk voorgelogen over de 'kansen' die ze zouden krijgen in een competitieve omgeving, terwijl de doorsnee Russische burger wellicht langs geen kanten de gevolgen van de aangekondigde maatregelen tijdig kon inzien om zijn opportuniteiten te grijpen. Vergelijk het met het beursgebeuren, waar enkel grote institutionele beleggers de tijd en moeite kunnen nemen om de meest complexe analyses uit te voeren teneinde hun beleggingen het best te laten renderen. Zij die dat niet kunnen, maken veel zwakkere analyses, fouten en uiteindelijk leiden ze meer verliezen.
Het boek van Klein bvb biedt op het gebeuren in Rusland al een mooie introductie, hoewel ik vermoed dat mensen die zelf nog achter het gordijn leefden (Flanelcondoom, Tomm,...) u daarover nog veel meer info zouden kunnen geven. Dat deden ze overigens ook al in andere draden.

Laatst gewijzigd door Andy : 25 september 2009 om 12:28.
Andy is offline   Met citaat antwoorden