Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Zolang men kan afstappen van die Belgische cultuurnihilistische eenheidsworst is het mij allemaal goed. Geloof me, zolang we naast mensen zitten die zich al beledigd voelen bij het idee van een ééntalige Vlaamse regio, blijven we communautair gespannen. De bal zit bij hen op dit moment, niet bij ons.
Als men dit inter-Europees kan oplossen, mij goed, maar chauvinisme voor uw naaste dient niet beloond te worden, en assertiviteit ertegen mag zolang je jezelf niet tot hetzelfde niveau verlaagt.
De minachting blijft enkel in stand als je je nederig blijft opstellen. Ik ben heel beleefd en moet walgen van menige Voorposters of TAK-activisten, maar het bestaan van gortigheden aan onze zijde moet onze eigenwaarde niet aantasten. Wees trots op uw volk, maar respecteer andere volkeren. Dat is een beginvoorwaarde om volkeren eventueel aan elkaar te kunnen smeden in de toekomst (eerst moet er respect zijn, voor er vriendschap kan ontstaan).
Zolang er Franstaligen rondlopen die zich beledigd voelen als je je Nederlands als evenwaardig als hun Frans aanziet, mag er kritiek op geleverd worden en is er sprake van een psychologische ontvoogding tegenover een heersergevoel in sommige hunner hoofden.
|
Ik heb geen flauw idee hoeveel franstaligen er zo rondlopen en ook niet hoeveel nederlandstaligen er behept zijn van het idee van de "minderwaardige
want economisch zwakkere waal". Het verschijnsel is in ieder geval groter dan België : de nabije "anderen" zijn altijd een heel stuk minderwaardiger dan de ver verwijderde volkeren waarmee je solidair kan zijn. Het meest typische is de visie van de doorsnee antwerpenaar die zijn omgeving indeelt in "mensen van over het water" , "boerkes van de kempen" , "ollanders" en de twijfelachtige waarheid dat er "ook mensen wonen achter Kontich". Deze sinjeurse geestesgesteldheid vind je overigens ook in andere havensteden
(ik bracht 1/12 van mijn jeugd door in mijn geboortestad Hamburg & ik kan je verzekeren dat ook daar deze antwerpse mentaliteit bestaat). Nu is deze mentaliteit wel wat gelardeerd met de nodige zelfspot ... Maar dit particularisme uit de quasi voorhistorie kan toch geen reden zijn om aan staatsinrichting te blijven sleutelen !
Behalve Europa domineren de Vlamingen ook België ! Recent in het nieuws : een vlaamse neuroloog aan de Luikse universiteit , vlaamse ondernemers , die in Wallonië de hoogste en krachtigste windmolens ter wereld opzetten !
Hoeveel mensen zijn er overigens niet die hier woonden en werkten van diverse "etnische " oorsprong ? Ga eens naar de "Gouden eeuw " der Nederlanden - en bekijk de befaamde filosofen en wetenschappers uit die tijd. Bekijk bv. eens de bekende humanist Justus Lipsius... Of de beroemde franstalige Vlamingen (voelden die zich allemaal eigenlijk vooral belg ?)
Velen vergeten overigens dat in de voor -revolutionaire periode het gevoel van volk = natie eigenlijk niet bestond. Men voelde zich verbonden aan zijn stad, zijn vorst en uiteindelijk de keizer of de paus (tot aan de reformatie).
Antwerpen en Mechelen waren aartsvijanden (Op sinjoorke is hier een folkloristische erfenis van).
Het Nederlands is inderdaad de taal van onze cultuur, maar onze cultuur gaat verder dan dat : ze heeft ,en doet dit nog steeds, de buren met hun specifieke andere talen beïnvloedt (Albrecht Dürer....) De taalgrens tussen het Nedrlands en Duits is overigens een toevallige historische ontwikkeling...
het tot stand komen van de grenzen binnen en buiten de Benelux is een fascinerende geschiedenis (na 1830 en voor het definitief sluiten van een vredesverdrag in 1839 waren er diverse "belgische enclaves" in Noord-Brabant
waren dat "franskiljons" of "anti-hollandsgezindten" ?)
Wat ook in deze discussie ontbreekt is het feit dat wat betreft Schotland en Catalonië het taalelement in de emancipatiestrijd veel beperkter aanwezig is.
Alle Catalanen spreken Kastiliaans & vooral de talrijke re-immigranten vanuit Zuid Amerika (vooral Argentinië), een groot gedeelte spreekt bovendien Catalaans, maar nog een ander gedeelte Occitaans.. Catalonië zou als "onafhankelijk" land dus 3 talig zijn !
Zoals in Ierland het Iers een minderheidstaal is, is het schots in Schotland
bijna archeologisch. Men zou minstens lichte dwang moeten voorzien om in die gebieden de verengelsing terug te dringen. Voor de komende decennia zie ik het niet gebeuren dat het engels in die streken zou kunnen verdwijnen:
fervente schotse nationalisten denken er volgens mij niet aan om schots te gaan leren op school ! Het onafhankelijkheids of zelfstandigheidsstreven heeft in die landen alvast weinig met taalperikelen te maken.