Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2009, 18:02   #21
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wat is er het dringendste : het ontvoogden van "het individu" of datzelfde individu onderwerpen aan een "eigen volk" waarvan hij het ongeluk heeft deel van uit te maken/niet uit te maken... Moet elke groep die zich "een volk" noemt het recht hebben een gedeelte van zijn buren "buiten te smijten" ?
Zolang men kan afstappen van die Belgische cultuurnihilistische eenheidsworst is het mij allemaal goed. Geloof me, zolang we naast mensen zitten die zich al beledigd voelen bij het idee van een ééntalige Vlaamse regio, blijven we communautair gespannen. De bal zit bij hen op dit moment, niet bij ons.
Als men dit inter-Europees kan oplossen, mij goed, maar chauvinisme voor uw naaste dient niet beloond te worden, en assertiviteit ertegen mag zolang je jezelf niet tot hetzelfde niveau verlaagt.

De minachting blijft enkel in stand als je je nederig blijft opstellen. Ik ben heel beleefd en moet walgen van menige Voorposters of TAK-activisten, maar het bestaan van gortigheden aan onze zijde moet onze eigenwaarde niet aantasten. Wees trots op uw volk, maar respecteer andere volkeren. Dat is een beginvoorwaarde om volkeren eventueel aan elkaar te kunnen smeden in de toekomst (eerst moet er respect zijn, voor er vriendschap kan ontstaan).
Zolang er Franstaligen rondlopen die zich beledigd voelen als je je Nederlands als evenwaardig als hun Frans aanziet, mag er kritiek op geleverd worden en is er sprake van een psychologische ontvoogding tegenover een heersergevoel in sommige hunner hoofden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 18:08.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:33   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Schotland is blijkbaar Vlaanderen niet, maar het is toch straf hoe Vlaanderen's onafhankelijksgedachte nog jaren achterop hinkt.
Tja, soms bekruipt mij ook wel eens de gedachte dat het Schotse natiegevoel een stuk verder staat dan dat in Vlaanderen en dan ben ik wel wat jaloers op de Schotten. Maar hey, 'dit is mijn volk, ik heb er geen ander', nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:54   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Kerktorenmentaliteit is inderdaad een beschaamtelijke houding binnen Vlaanderen. Zelfs als ze nog anti-Vlaams zou geweest zijn, dan nog dienen we op z'n minst te weten. Stoïcijns verder gaan en zeker niet beperken tot forums.
De mooiste illustratie van die nefaste mentaliteit zijn diegenen die ergens wonen in West-Vlaanderen, de Antwerpse Kempen of de Limburgse hei en dan leukweg verklaren "dat ze van BHV niet wakker liggen" of dat het "'een ver van hun bed'-show' is. Het is dezelfde mentaliteit die sedert 1830 er voor heeft gezorgd dat de Franstalige hegemonie in la Belgique zich onafgebroken kon handhaven.
Oud 1 december 2009, 19:08   #24
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zolang men kan afstappen van die Belgische cultuurnihilistische eenheidsworst is het mij allemaal goed. Geloof me, zolang we naast mensen zitten die zich al beledigd voelen bij het idee van een ééntalige Vlaamse regio, blijven we communautair gespannen. De bal zit bij hen op dit moment, niet bij ons.
Als men dit inter-Europees kan oplossen, mij goed, maar chauvinisme voor uw naaste dient niet beloond te worden, en assertiviteit ertegen mag zolang je jezelf niet tot hetzelfde niveau verlaagt.

De minachting blijft enkel in stand als je je nederig blijft opstellen. Ik ben heel beleefd en moet walgen van menige Voorposters of TAK-activisten, maar het bestaan van gortigheden aan onze zijde moet onze eigenwaarde niet aantasten. Wees trots op uw volk, maar respecteer andere volkeren. Dat is een beginvoorwaarde om volkeren eventueel aan elkaar te kunnen smeden in de toekomst (eerst moet er respect zijn, voor er vriendschap kan ontstaan).
Zolang er Franstaligen rondlopen die zich beledigd voelen als je je Nederlands als evenwaardig als hun Frans aanziet, mag er kritiek op geleverd worden en is er sprake van een psychologische ontvoogding tegenover een heersergevoel in sommige hunner hoofden.
Ik heb geen flauw idee hoeveel franstaligen er zo rondlopen en ook niet hoeveel nederlandstaligen er behept zijn van het idee van de "minderwaardige
want economisch zwakkere waal". Het verschijnsel is in ieder geval groter dan België : de nabije "anderen" zijn altijd een heel stuk minderwaardiger dan de ver verwijderde volkeren waarmee je solidair kan zijn. Het meest typische is de visie van de doorsnee antwerpenaar die zijn omgeving indeelt in "mensen van over het water" , "boerkes van de kempen" , "ollanders" en de twijfelachtige waarheid dat er "ook mensen wonen achter Kontich". Deze sinjeurse geestesgesteldheid vind je overigens ook in andere havensteden
(ik bracht 1/12 van mijn jeugd door in mijn geboortestad Hamburg & ik kan je verzekeren dat ook daar deze antwerpse mentaliteit bestaat). Nu is deze mentaliteit wel wat gelardeerd met de nodige zelfspot ... Maar dit particularisme uit de quasi voorhistorie kan toch geen reden zijn om aan staatsinrichting te blijven sleutelen !

Behalve Europa domineren de Vlamingen ook België ! Recent in het nieuws : een vlaamse neuroloog aan de Luikse universiteit , vlaamse ondernemers , die in Wallonië de hoogste en krachtigste windmolens ter wereld opzetten !
Hoeveel mensen zijn er overigens niet die hier woonden en werkten van diverse "etnische " oorsprong ? Ga eens naar de "Gouden eeuw " der Nederlanden - en bekijk de befaamde filosofen en wetenschappers uit die tijd. Bekijk bv. eens de bekende humanist Justus Lipsius... Of de beroemde franstalige Vlamingen (voelden die zich allemaal eigenlijk vooral belg ?)

Velen vergeten overigens dat in de voor -revolutionaire periode het gevoel van volk = natie eigenlijk niet bestond. Men voelde zich verbonden aan zijn stad, zijn vorst en uiteindelijk de keizer of de paus (tot aan de reformatie).
Antwerpen en Mechelen waren aartsvijanden (Op sinjoorke is hier een folkloristische erfenis van).

Het Nederlands is inderdaad de taal van onze cultuur, maar onze cultuur gaat verder dan dat : ze heeft ,en doet dit nog steeds, de buren met hun specifieke andere talen beïnvloedt (Albrecht Dürer....) De taalgrens tussen het Nedrlands en Duits is overigens een toevallige historische ontwikkeling...

het tot stand komen van de grenzen binnen en buiten de Benelux is een fascinerende geschiedenis (na 1830 en voor het definitief sluiten van een vredesverdrag in 1839 waren er diverse "belgische enclaves" in Noord-Brabant
waren dat "franskiljons" of "anti-hollandsgezindten" ?)

Wat ook in deze discussie ontbreekt is het feit dat wat betreft Schotland en Catalonië het taalelement in de emancipatiestrijd veel beperkter aanwezig is.
Alle Catalanen spreken Kastiliaans & vooral de talrijke re-immigranten vanuit Zuid Amerika (vooral Argentinië), een groot gedeelte spreekt bovendien Catalaans, maar nog een ander gedeelte Occitaans.. Catalonië zou als "onafhankelijk" land dus 3 talig zijn !

Zoals in Ierland het Iers een minderheidstaal is, is het schots in Schotland
bijna archeologisch. Men zou minstens lichte dwang moeten voorzien om in die gebieden de verengelsing terug te dringen. Voor de komende decennia zie ik het niet gebeuren dat het engels in die streken zou kunnen verdwijnen:
fervente schotse nationalisten denken er volgens mij niet aan om schots te gaan leren op school ! Het onafhankelijkheids of zelfstandigheidsstreven heeft in die landen alvast weinig met taalperikelen te maken.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:10   #25
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De mooiste illustratie van die nefaste mentaliteit zijn diegenen die ergens wonen in West-Vlaanderen, de Antwerpse Kempen of de Limburgse hei en dan leukweg verklaren "dat ze van BHV niet wakker liggen" of dat het "'een ver van hun bed'-show' is. Het is dezelfde mentaliteit die sedert 1830 er voor heeft gezorgd dat de Franstalige hegemonie in la Belgique zich onafgebroken kon handhaven.
Intussen is de franstalige bourgeoisie in Vlaanderen wel zo goed als verdwenen (behalve in Brussel, waar ze langzaam maar zeker vervangen wordt door een engelstalige bourgeoisie)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:29   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Catalonië is nu al officieel drietalig: catalaans, castilliaans en aran-occitaans. Het was het Catalaanse autonome parlement dat daartoe het initiatief nam, want als het aan Spanje had gelegen bestond er niet eens een autonome regio Catalonië.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:33   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tja, soms bekruipt mij ook wel eens de gedachte dat het Schotse natiegevoel een stuk verder staat dan dat in Vlaanderen en dan ben ik wel wat jaloers op de Schotten. Maar hey, 'dit is mijn volk, ik heb er geen ander', nietwaar?
Datzelfde gevoel had ik ook in Occitanië een maand geleden. Men moet de reden niet ver zoeken. Institutioneel staan deze naties vér achter op Vlaanderen, maar de bewegingen daar zijn wel volksbewegingen. Daar zit alles in: milieubewegingen, vakbondswerking, vredesbeweging, cultuurverenigingen, boerenbeweging, alles wat enigszins als middenveld kan beschouwd worden (idem voor een hele reeks andere nationale bewegingen).

In Vlaanderen hebben we enkel VVB en TAK als noemenswaardige niet-partijpolitieke. TAK heeft echter al een beperkt actieterrein, de VVB is dan weer in toenemende mate een aanhangsel van donkerblauwe managerslobbies aan het worden, van de strekking Crols en co.

Vlaanderen als natie bestaat eigenlijk niet meer.
Oud 1 december 2009, 19:38   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat lijkt me ook logisch aangezien Schotland zeer lang een onafhankelijke natie is geweest met duidelijke afgebakende grenzen daar waar Vlaanderen op geen enkel momen in haar geschiedenis onafhankelijk is geweest en het huidig Vlaanderen een erfenis is van 1830 (waarmee ik gewoon wil zeggen dat de grenzen van Vlaanderen dateren van na 1830 en de meerderheid van de Vlamingen in regio's wonen die historisch nooit deel hebben uitgemaakt van Vlaanderen.) In België is er nooit een sterk nationaal identiteitsgevoel geweest (noch in Vlaanderen, noch in Wallonië) en ironisch genoeg is wat er bestaat van natiegevoel in Vlaanderen grotendeels dankzij de Belgische staat. In het beste geval is die streekgeboden of stadsgebonden maar veel meer dan heb je niet. De meeste mensen zijn Bruggeligen, West-Vlamigen, Vlamingen, Belgen én Europeanen zonder dat één niveau echt dominant is. Anderzijds heeft Vlaanderen wel een eigen taal (samen met Nederland) in tegenstelling tot Schotland die het Engels heeft overgenomen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 december 2009 om 19:42.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:54   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen verhoudt zich inderdaad tot Belgique zoals de arbeidersklasse zich verhoudt tot het kapitalisme: tegelijk het product als de antithese ervan.
Oud 1 december 2009, 20:19   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger Verhiest
Intussen is de franstalige bourgeoisie in Vlaanderen wel zo goed als verdwenen (behalve in Brussel, waar ze langzaam maar zeker vervangen wordt door een engelstalige bourgeoisie)
Misschien is dat zo in Meneghem. Maar ga eens rondwandelen in Vlaams Brabant. Dat zal u wel op andere gedachten brengen.
Oud 1 december 2009, 20:22   #31
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Dat heeft ook alles te maken met de opkomst van het nationalisme waardoor taalgroepen zich meer emancipeerden. We zijn eigenlijk het historische Germaanse (meer bepaald "Dietse" al vrees ik dat woord) deel van de Zuidelijke Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden hebben nooit echt een culturele eenheid gekend met de Noordelijke, al kwam er wel zo'n beweging, zo'n eenheidsvorming op gang onder de Spaanse Habsburgers.
Indien de eenheid in 1830 bewaard had gebleven, dan hadden we een Waalse ontvoogdingsstrijd die hoogstwaarschijnlijk het Frans als cultuurtaal koos.
Maar eigenlijk stonden de Nederlanden al op voorhand op splitsen. De Walen waren erg pro-Frans tijdens de Franse tijd in België, alsof ze zich bevrijd voelden bijna. Sommige Walen zijn trouwens als de dood voor hun geschiedenis in de Nederlanden en ervaren dat als bedrukkend (let maar op hoe ze de bijdrage van hun volksgenoten aan het succes van de Nederlandse Republiek onder de mat schuiven).

Nog één ding: de naam Nederlanden is niet populair in Wallonië, maar wel België (uit het Latijn voor de Nederlanden, maar wat eigenlijk al in de Renaissance een 'neutrale' naam was). Hun land is immers niet zo laag. Ik verzin dit niet, een Waalse persoon heeft me dat allemaal verteld.

De Nederlandskundige bovenlaag van de Waalse bevolking leest wat er leeft bij sommige Heel-Nederlanders hoor, maar dat is ook zo omdat roddels snel verspreiden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 20:43.
Oud 1 december 2009, 20:44   #32
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien is dat zo in Meneghem. Maar ga eens rondwandelen in Vlaams Brabant. Dat zal u wel op andere gedachten brengen.
Zijn "tweetalig Vlaanderen" bevalt me allerminst, Waals bewegers gebruiken dat ook steeds, en dan duiden ze de geschiedenis van het Graafschap aan. Twee groepen die elkaar niet verstaan: Vlaams en Waals bewegers. Ik hoop dat dat ooit verandert.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 20:45.
Oud 1 december 2009, 21:37   #33
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
(...) Wat ook in deze discussie ontbreekt is het feit dat wat betreft Schotland en Catalonië het taalelement in de emancipatiestrijd veel beperkter aanwezig is.
Alle Catalanen spreken Kastiliaans & vooral de talrijke re-immigranten vanuit Zuid Amerika (vooral Argentinië), een groot gedeelte spreekt bovendien Catalaans, maar nog een ander gedeelte Occitaans.. Catalonië zou als "onafhankelijk" land dus 3 talig zijn ! (...)
Op basis van de recente geschiedenis van Catalonië en op basis van mijn contacten met Catalanen kan ik u alleen bevestigen dat de Catalaanse kwestie wel degelijk ook een taalstrijd is.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 22:48   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet iedereen in Vlaanderen heeft een passie voor het communautair.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 22:51   #35
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet iedereen in Vlaanderen heeft een passie voor het communautair.........
Jammer genoeg ligt gans francofonië wel wakker van BHV. Zal u wel kunnen slapen als het gesplitst zou worden zonder compensatie? Misschien zijn Vlamingen gewoon killer en minder passioneel.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 22:52.
Oud 1 december 2009, 22:52   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Jammer genoeg ligt gans francofonië wel wakker van BHV. Zal u wel kunnen slapen als het gesplitst zou worden zonder compensatie?
Gans Francofonië? Denkt u echt dat de inwoners van pakweg Charleroi of Arlon van BHV wakker liggen? En ja, ik zal kunnen slapen als BHV gesplitst zou worden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 1 december 2009 om 22:57.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:07   #37
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Dus om relevant te worden moet ze dat doen , om zich daaraan op te trekken en eigen agenda op de voorgrond te krijgen (en te kunnen uitvoeren).
Erg doorzichtig allemaal . ( zie taktiek Bert Anciaux )

De emancipatie bewegingen die opnoemt zijn volwassen genoeg om dit door te hebben en hebben een eigen kijk op de communautaire problemen en hoeven geen steun? van een beweging die zich nooit kan bevrijden uit dat rechts vaarwater (omdat de uitgangspunten rechts zijn).
U hebt een beetje last van een zekere paranoia me dunkt. Straks gaat u nog beweren dat Bert Anciaux is ingebroken in de sp.a om er de socialisten de separatistische kar te doen trekken.
In Schotland, Catalonië, ... staan de autonomisten, regionalisten en independentisten tesamen met andersglobalisten, feministen, ecologisten, syndicalisten, ... op de barrikades. Dat lijkt mij de evidentie zelve. Een evidentie die ook hier meer ingang moet vinden.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 december 2009 om 23:07.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:24   #38
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Dus om relevant te worden moet ze dat doen , om zich daaraan op te trekken en eigen agenda op de voorgrond te krijgen (en te kunnen uitvoeren).
Erg doorzichtig allemaal . ( zie taktiek Bert Anciaux )

De emancipatie bewegingen die opnoemt zijn volwassen genoeg om dit door te hebben en hebben een eigen kijk op de communautaire problemen en hoeven geen steun? van een beweging die zich nooit kan bevrijden uit dat rechts vaarwater (omdat de uitgangspunten rechts zijn).
Wat bedoelt u daar concreet mee als ik vragen mag?
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 23:47   #39
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tron Bekijk bericht
Wat bedoelt u daar concreet mee als ik vragen mag?
o.a. een opdeling maken tussen mensen op gebied van taal,huidskleur,sekse...met andere rechten is rechts.

Laatst gewijzigd door jogo : 2 december 2009 om 23:50.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 23:50   #40
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
U hebt een beetje last van een zekere paranoia me dunkt. Straks gaat u nog beweren dat Bert Anciaux is ingebroken in de sp.a om er de socialisten de separatistische kar te doen trekken.
kom genees me van mijn paranoia en leg me en andere forummers eens uit wat ie daar gaat doen ?
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be