Los bericht bekijken
Oud 5 december 2009, 11:10   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Spinoza, ik ben toevallig een halve Nederlandse. Ik heb een deel van mijn leven in Nederland gewoond en ik kan je verzekeren dat er een enorm gore Vlamingenhaat of Belgenhaat leeft in Noord-Brabant (waar ik gewoond heb en nog steeds familie heb wonen). De haat komt echt van 2 kanten hoor ! Je wilt echt niet weten hoe zwaar ik gepest ben geweest, en hoe ergerlijk en racistisch heel wat opmerkingen van vrienden en buren van mijn familieleden overkomen als ik eens op bezoek ben.
Mij doen dergelijke gevoelens van aversie denken aan gelijkaardige tegenstellingen in Ierland. Ierstaligen kunnen ook op dergelijke wijze op elkaar reageren. Als ze Iers horen van een andere streek, dan komen bij bepaalden de haren recht. Ik herinner me nog eens dat in een pub de tv aanstond en dat er nieuw programma begon. Vrijwel onmiddellijk begonnen er een paar te schreeuwen en veel misbaar te maken. Toen ik nadien vroeg wat ze daar allemaal in het Iers aan het roepen waren, bleek dat ze die presentator niet lustten want "het was hun Iers niet".

Nederlanders en Vlamingen staan zo dicht bij elkaar dat kleine zaken er juist voor zorgen dat er soms ergernis ontstaat. Juist dergelijke zaken tonen aan hoe verwant we eigenlijk met elkaar zijn. Met volkeren die veraf staan en waar we geen emotionele band mee hebben, kennen we dergelijke reacties niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden