Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe
???
Mijn TV's staan allemaal in standby tenzij ik voor weken wegga. Mijn computers niet natuurlijk, die staan dag en nacht aan.
|
Ja, maar dat is een mooi voorbeeld van wat men beroepsmisvorming noemt. De ambtenaar van pensioenen, die enkel en alleen met pensioenen bezig is, zal ook zeggen dat we meer kinderen moeten kweken om de pensioenen te kunnen betalen – zonder daarbij oog te hebben voor andere factoren of andere gevolgen daarvan. Kortom, hij kijkt niet verder dan zijn neus lang is en hij beperkt zich louter tot zijn nauwe domein en persoonlijke voordeeltje.
De mens is ook een gewoontedier. Het verbinden van een pint drinken en roken is een mooi voorbeeld. “Dat hoort bij elkaar en is altijd zo geweest“ hoort men vaak als argument en de mensen vinden het dan ook een evidentie. De kritische geest bij de beoordeling ervan is daarbij volledig verdwenen, hij stelt zich daarbij m.a.w. geen vragen bij …het is een gewoonte … dus het is toch doodnormaal? De realiteit is natuurlijk dat het een compleet scheefgegroeide situatie is die men gedoogd heeft en op termijn als normaal is gaan beschouwen, maar om dat in te zien moet je natuurlijk een kritische geest hebben. … en die is bij velen mensen jammer genoeg compleet verdwenen en lam geslagen. Ze slikken m.a..w. alles als een kip zonder kop en stellen zich daarbij geen vragen bij. Amen.