Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2009, 22:06   #41
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Deze ga ik eens proberen - kost nog wel 45 Euro;

Komt overeen met een gloeilamp van 40 Watt.

http://www.prismaecat.lighting.phili...eft_nav=nl_nl&

Wat die "bewuste " fouten betreft, dat gebeurt inderdaad. Ik weet nog dat ze destijds de Renault Espace op zo'n manier spoten dat die na x aantal jaar begon te verkleuren. Onwaarschijnlijk maar waar.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 december 2009 om 22:13.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:40   #42
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ah, de energie die een gewone gloeilamp extra verbruikt gaat naar warmte, en als het koud is zal de gewone verwarming dus moeten bijspringen (al is het maar een klein beetje). Aangezien de meeste mensen nog steeds op stookolie of aardgas verwarmen, en electriciteit tenminste voor een deel uit kernenergie bestaat, zou ik dus zeggen dat deze maatregel het omgekeerde effect gaat hebben, namelijk méér CO2-productie

((Natuurlijk niet meegerekend dat spaarlampen langer meegaan enzo)).
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 01:29   #43
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ah, de energie die een gewone gloeilamp extra verbruikt gaat naar warmte, en als het koud is zal de gewone verwarming dus moeten bijspringen (al is het maar een klein beetje). Aangezien de meeste mensen nog steeds op stookolie of aardgas verwarmen, en electriciteit tenminste voor een deel uit kernenergie bestaat, zou ik dus zeggen dat deze maatregel het omgekeerde effect gaat hebben, namelijk méér CO2-productie

In de zomer niet. Maar ja, hebben we nog een fatsoenlijke zomer gehad sinds 2003?
Oud 8 december 2009, 05:40   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Effe bedenken. Die gloeilamp/warmte toestand.

Een gloeilamp geeft 85% warmte. In een normale woning zijn tot 5 ruimtes tegelijk verlicht, met een gemiddelde van 50 W (slaapkamer-leeslamp is 25W, keuken/werkplek is een pak meer, kelder zit dan weer gemiddeld). Da's 250W- oftewel 212.5W aan warmte.
Een kleine centrale verwarming leverd tot 12000 Watt aan verwarming.

Ik denk dat de bijdrage van "gloeilamp verwarming" niet de moeite is. 1,77% alstublieft. Het sluiten van een dik gordijn helpt waarschijnlijk meer.
Oud 8 december 2009, 11:36   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Voorbeeld met die digitale ontvangers: KABELBEHEERDERS gebruiken uiteenlopende systemen; het TV-toestel moet weliswaar "voorbereid" zijn maar zonder een/hun extra kastje ertussen gaat niets. Ik blijf "voordeel-aanbiedingen" ontvangen van mijn kabelmaatschappij om maar, voor extra zenders en "beter beeld" over te gaan op hun zoveelste extra-kastje-met-voeding-en-nog-meer-snoertjes (Essent/Ziggo).
Ik ken mensen die digitale TV kijken zonder "tussenkastje". Dus ik denk niet dat ik "goedgelovig" ben...
De meeste TVs hebben een DVB tuner tegenwoordig. Dat is iets wat je gewoon kan verifiëren. Ga maar eens op de Philips website kijken bijvoorbeeld.
Dat sommige kabelbedrijven je niet een smartcard willen leveren zonder je ook een kastje te leveren is inderdaad iets waar de overheid wel eens tegen mag optreden.

Citaat:
Trouwens, ben jij in de jonge bankcrisis ook al geld kwijtgeraakt aan banken/verzekeraars-troep? Enige van mijn kennissen wel, vooral in verband met ingewikkelde hypotheek-constructies waartegen ik ze soms al, vergeefs, 10-15 jaar geleden had gewaarschuwd.
Ik ben geen cent kwijtgeraakt. Zonder het hele media circus zou ik zelfs niks gemerkt hebben van die hele "crisis".
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 11:41   #46
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hier nog een voorbeeldje: kunststof brilleglazen (polycarbonaat).

Met de verwoed aangeprezen "coating(s)" worden ze bij gemiddeld gebruik in 2 jaar gevaarlijk-ondoorzichtig, halfmat.
Ik heb ook zo'n bril met kunstof glazen. Overigens werd de bril niet mat na lang gebruik. Je kon gewoon zien dat de coating er af gesleten was.

Citaat:
Veel regelingen van verzekeringen en ook van bedrijven waarin aan de werkers veiligheids-brillen worden verstrekt, voorzien in een nieuwe bril per iedere 2 jaar.

Vèruit de meeste brildragenden hebben niet sneller dan per 5 jaar een nieuwe sterkte van glazen nodig.
Ik heb in de regel om de twee jaar een nieuw montuur nodig.

Citaat:
Het is moeilijk om in een brillenwinkel ONgecoate kunststofglazen te krijgen, "vallen buiten normaal assortiment", speciale bestelling tegen meerprijs.
Er is gewoon minder vraag naar dergelijke lenzen. Zonder die coating is het draagcomfort een stuk minder. DAt heb ik zelf kunnen vaststellen toen van mijn vorige bril na een paar jaar de coating weggesleten was. Je hebt een stuk meer last van spiegelingen.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 12:06   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en dan in de zomer een airco zetten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 12:20   #48
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik heb ook zo'n bril met kunstof glazen. Overigens werd de bril niet mat na lang gebruik. Je kon gewoon zien dat de coating er af gesleten was.

Ik heb in de regel om de twee jaar een nieuw montuur nodig.

Er is gewoon minder vraag naar dergelijke lenzen. Zonder die coating is het draagcomfort een stuk minder. DAt heb ik zelf kunnen vaststellen toen van mijn vorige bril na een paar jaar de coating weggesleten was. Je hebt een stuk meer last van spiegelingen.
Wegslijtende coating is juist de ellende: slechter zicht, vergelijk maar eens met heldere glazen waarop nog geen coating geknoeid is geweest.

Misschien maakt het in effect verschil bij gemiddelde plus- of minlenzen: ik heb uitsluitend "plus" in gebruik, "vergrootglas" dus.

Sinds 1946 ben ik brildragend, dus denkelijk voldoende "practijkervaring" en vergelijkingsmogelijkheden.

Dat er "geen vraag" zou zijn naar ongecoate glazen zie ik als een kuddeverschijnsel, mensen vreten de intensieve aanprijzing.

Ik droeg de brillen uiteraard ook op de bromfiets die ik veel gebruikte, meest 7.000-8.000 km per jaar en in de 70-er jaren 20.000 per jaar. In de 70-80-er jaren was die coaterij nog weinig bekend, mijn ogen veranderden weinig, 2 brillen in totaal gebruikt. In de 90-er jaren kreeg ik op het werk de "veiligheidsbril" met zeer aanvaardbaar, beschaafd montuur, plus heel verhaal erbij over de bijzondere en extra harde coatings (2 of 3 lagen, weet ik niet meer precies) en die waren geheid binnen 2 jaar levensgevaarlijk om in het verkeer nog te dragen, wazig en schitterig beeld; tevens vreselijk vermoeiend bij het werken aan het computerscherm.

Mijn nieuwste zelf-aangekochte bril-zonder-coating draag ik nu al weer meer dan een jaar (aug 2008); vario-glazen blijven perfect helder, geen waas en geen glinster-effecten en probleemloos bij het computerscherm waaraan ik sinds mijn pensionering minstens zo veel uren doorbreng als vroeger op het werk. De vorige van het jaar 2001 is ook nog helder maar ik had na 7,5 jaar een half puntje sterkere plusglazen nodig dus de oude ligt nu "op reserve" voor het geval er iets met mijn huidige bril gebeurt. Ik kies altijd een solide montuur met de grootste glazen, sterk, degelijk en wijd zicht, zonder "pootjes" op het neusbeen want die blijven mij pijn doen.
Oud 8 december 2009, 12:30   #49
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en dan in de zomer een airco zetten
Airco is inderdaad een stroomvreter, dat red je niet gauw met zonnepanelen en backup-accu's, meerdere kW voor huiselijk gebruik.
Oud 8 december 2009, 14:55   #50
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik ken mensen die digitale TV kijken zonder "tussenkastje". Dus ik denk niet dat ik "goedgelovig" ben...
De meeste TVs hebben een DVB tuner tegenwoordig. Dat is iets wat je gewoon kan verifiëren. Ga maar eens op de Philips website kijken bijvoorbeeld.
Dat sommige kabelbedrijven je niet een smartcard willen leveren zonder je ook een kastje te leveren is inderdaad iets waar de overheid wel eens tegen mag optreden.
Klopt, om digitale TV te kijken heb je geen extra toestel nodig maar in België verplichten Telenet en Belgacom je om er zo'n digiding tussen te hangen.

Die digicorder van Telenet is niet alleen vrij traag, maar hij verbruikt ook veel meer stroom dan nodig. In standby zou dat ding tot 20W verbruiken.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 15:27   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Die digicorder van Telenet is niet alleen vrij traag, maar hij verbruikt ook veel meer stroom dan nodig. In standby zou dat ding tot 20W verbruiken.
Mss wel meer ik weet het niet, als je goed luistert hoor je een gezoem, van de harde schijf denk ik.

Maar als je de geregelde voeding naast de digicorder legt hoef je maar de kleine stekker eruit te trekken... mss 20 W x ... uren gespaard als je het niet gebruikt.

Een PC of TV laat je toch ook niet in standby staan als je hem niet benut.

Die 10-15 sec "wachten" als je uw digicorder wilt laten opstarten kan geen probleem zijn, en is al een gewoonte bij ons.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2009 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 15:57   #52
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mss wel meer ik weet het niet, als je goed luistert hoor je een gezoem, van de harde schijf denk ik.

Maar als je de geregelde voeding naast de digicorder legt hoef je maar de kleine stekker eruit te trekken... mss 20 W x ... uren gespaard als je het niet gebruikt.

Die 10-15 sec "wachten" als je uw digicorder wilt laten opstarten kan geen probleem zijn, en is al een gewoonte bij ons.
Dat heb ik al een paar keer gedaan maar dan duurt het soms drie minuten eer er eindelijk beeld is, niet echt handig als je even snel naar het nieuws wil kijken.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 00:14   #53
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Mijn ledverlichting woonkamer:

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 00:47   #54
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

???
Mijn TV's staan allemaal in standby tenzij ik voor weken wegga. Mijn computers niet natuurlijk, die staan dag en nacht aan.
Oud 9 december 2009, 16:45   #55
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
???
Mijn TV's staan allemaal in standby tenzij ik voor weken wegga. Mijn computers niet natuurlijk, die staan dag en nacht aan.
Ja, maar dat is een mooi voorbeeld van wat men beroepsmisvorming noemt. De ambtenaar van pensioenen, die enkel en alleen met pensioenen bezig is, zal ook zeggen dat we meer kinderen moeten kweken om de pensioenen te kunnen betalen – zonder daarbij oog te hebben voor andere factoren of andere gevolgen daarvan. Kortom, hij kijkt niet verder dan zijn neus lang is en hij beperkt zich louter tot zijn nauwe domein en persoonlijke voordeeltje.
De mens is ook een gewoontedier. Het verbinden van een pint drinken en roken is een mooi voorbeeld. “Dat hoort bij elkaar en is altijd zo geweest“ hoort men vaak als argument en de mensen vinden het dan ook een evidentie. De kritische geest bij de beoordeling ervan is daarbij volledig verdwenen, hij stelt zich daarbij m.a.w. geen vragen bij …het is een gewoonte … dus het is toch doodnormaal? De realiteit is natuurlijk dat het een compleet scheefgegroeide situatie is die men gedoogd heeft en op termijn als normaal is gaan beschouwen, maar om dat in te zien moet je natuurlijk een kritische geest hebben. … en die is bij velen mensen jammer genoeg compleet verdwenen en lam geslagen. Ze slikken m.a..w. alles als een kip zonder kop en stellen zich daarbij geen vragen bij. Amen.
Oud 9 december 2009, 18:03   #56
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Effe bedenken. Die gloeilamp/warmte toestand.

Een gloeilamp geeft 85% warmte. In een normale woning zijn tot 5 ruimtes tegelijk verlicht, met een gemiddelde van 50 W (slaapkamer-leeslamp is 25W, keuken/werkplek is een pak meer, kelder zit dan weer gemiddeld). Da's 250W- oftewel 212.5W aan warmte.
Een kleine centrale verwarming leverd tot 12000 Watt aan verwarming.

Ik denk dat de bijdrage van "gloeilamp verwarming" niet de moeite is. 1,77% alstublieft. Het sluiten van een dik gordijn helpt waarschijnlijk meer.
Natuurlijk, ik was dan ook een grapje aan het maken. Aan de andere kant: ik denk dat het effect van overal spaarlampen en LED's te installeren zwaar overrated is en mss op termijn weleens een slechte keuze zou kunnen blijken te zijn.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 18:14   #57
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

U doent natuurlijk wat u wilt, ribke, maar of het verstandig is dat is een ander paar mouwen.

Les 1 Brandpreventie:

"Er zijn meer dingen waar u op kunt letten, denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen van uw televisietoestel als er niemand meer kijkt. Laat de TV dus nooit op stand-by staan, dit voorkomt brand en scheelt óók in uw stroomrekening. "
Oud 9 december 2009, 18:15   #58
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, ik was dan ook een grapje aan het maken. Aan de andere kant: ik denk dat het effect van overal spaarlampen en LED's te installeren zwaar overrated is en mss op termijn weleens een slechte keuze zou kunnen blijken te zijn.
Waarom denkt u dat? Verklaar u nader.
Oud 9 december 2009, 20:28   #59
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Voor verlichting van winkels, kantoren, fabrieken kan het wel aardig aantikken denk ik.
Oud 9 december 2009, 21:17   #60
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Denk het ook wel. Het enige negatieve punt dat ik zou kunnen zien is dat de productie van LED lampen misschien meer energie kost dan de traditionele gloeilamp. Maar wat betreft levensduur, verbruik, bestendigheid tegen koude enz spreken de cijfers wel voor zich.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be