Los bericht bekijken
Oud 12 december 2009, 19:37   #3758
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Kijk, mdma productie laat schadelijke afval achter.
Dat zegt toch genoeg?
1) Nee. Illegaal kweken van planten kan ook schadelijk zijn. Voorbeelden zijn: destructie van het regenwoud doordat cocaboeren door de war on drugs steeds dieper het woud ingejaagd worden ;; introductie van zonevreemde planten in een ecosysteem ;; introductie van symbionten (zoals schimmels) die meegaan met die planten in het ecosysteem ;; overdadig gebruik van bestrijdingsmiddelen...
2) De ILLEGALE synthese van drugs is iets waar ik --zowel als natuurliefhebber, chemieliefhebber & psychonaut-- geen woorden aan ga vuilmaken: het is slecht op elk mogelijk vlak en voor iedereen. Menselijk gezien zeg ik: eigen schuld, dikke bult. Het is wat je krijgt als je alles verbiedt.
3) i.v.m. 2 zijn er ook wat ik noem de hoofdwetten van de economie:
1e hoofdwet) er zal altijd een vraag bestaan
2e hoofdwet) als het aanbod beperkt wordt, zal er altijd een zwarte markt ontstaan om aan de vraag te voldoen
Meer moet je niet weten om in te zien wat er gebeurt & waarom.
4) nog i.v.m. 2: MDMA is nu niet iets dat zeer moeilijk te maken is. Het startprodukt is volledig natuurlijk en op grote schaal kan het echt wel zonder veel afval zuiver bereid worden. De chemische industrie behoort trouwens tegenwoordig tot de top van eco-efficiënte bedrijven (raar maar waar). Door schaalvergroting b.v. kan je afval van het ene proces gebruiken als grondstof voor een 2e (idem voor energie). Maar afval ga je altijd hebben natuurlijk -> grootste vervuiler is trouwens de farmaceutische industrie omdat het daar vaak over erg ingewikkelde produkten gaat met een heel lang syntheseproces.

Citaat:
U laat het open, maar ik wil toch graag bevestiging hebben.
Ik vind die nergens in terug, zelfs niet in de encyclopedie van Peter Stafford.
Ik kende dat werk niet dus ik heb het opgezocht. Het dateert van 1993. Alhoewel het een boek is dat ik misschien nog ga bestellen moet je wel weten dat men in 1993 van heel veel drugs nog niet wist hoe ze werkten, hoe schadelijk ze waren enzovoorts. Zowat alle publicaties in die aard die echt uitsluitsel konden brengen (zowel voor MDMA als voor cannabis is dit ZEKER waar) zijn na 2000 geschreven. Ik heb wel de indruk dat de opinies voor beide drugs "milder" geworden zijn, m.a.w. men schat de risico's nu veel lager in dan 15 jaar geleden, hoewel men wel specifieke problemen in kaart heeft kunnen brengen (b.v. neurotoxiciteit bij MDMA, factor voor schizofrenie bij cannabis).
Maar ik ga u de officiële wetenschappelijke publicaties bezorgen. Beloofd!!

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 12 december 2009 om 19:44.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden