Iemand die aan Albert woont zou gemakkelijker naar St Gillis gemeentehuis gaan, zeker ... maar zou niet zijn belastingen in Vorst betalen en dan horen dat St Gillis heeft besloten dat Vorst slecht bestuurd is en moet onder controle van St Gillis worden !
Voor Vlaanderen is het gemakkelijk : geld verdienen door het feit dat Brussel groeit, dat middenklassen geen geld genoeg hebben om in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... te wonen en geen zin hebben om in Molenbeek te wonen.
Ik zou liever in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... wonen. Ik had zelf geen geld genoeg om in een faciliteiten gemeente te wonen. Die faciliteiten zijn niet nodig voor mij ... dus heb ik een keuze gemaakt voor een gemeente vlakbij Brussel zonder faciliteiten.
Mijn buurman is een nederlandstalige brusselaar en heeft mij gezegd (in het Vlaams
): "Goed, jij woon hier nu maar jij bent Brusselaar zoals mij, wij kunnen Brussel niet loslaten, Brussel heeft onze belastlingen nodig ! Ik blijf officieel in Brussel en hier heb ik officieel een tweede verblijf ! Het is heel belangrijk op politieke vlak : Vlaanderen doet alles om Brussel te verzwakken en profiteert van het geld dat Brusselaars hier betalen !" ... Dit alles zonder taalredenen !
Het was evident, ik heb hetzelfde gedaan !
Het voorbeeld van Berlijn en Brandenburg is slecht : behalve het feit dat Berlijners voor een fusie zijn en Brandenburgers tegen weten politici dat het zeer nuttig zou zijn ! Er is nog geen volledige fusie gebeurt maar alles wat ze mogen fusionneren worde gefusionneerd ! En een nieuwe referendum zal binnenkort gebeuren !
Hte probleem van Brussel is dat, als een fusie tussen Brussel en zijn hinterland moet gebeuren, het zal niet met Vlaanderen maar met de vorige Brabant dat het zal moeten gebeuren.
Uiteindelijk, op politieke vlak BHV, de taalgrens en de faciliteitengemeenten zijn geboren op een akkoord. Het is gemakkelijk nu te zeggen : BHV is ongondwettig geworden dus ... splitsing. De enige diplomatieke antwoord zou zijn : terug naar vorige kieskringen en op dit basis negocieren.