![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() T'Serclaes is 'forummoe' geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Minister-President
|
![]() Iemand die aan Albert woont, woont in Vorst, niet in Sint-Gillis, hoewel dat gemeentehuis nog geen 5 minuten wandelen is, en dat van Vorst 10 �* 15 minuten per bus is. Het betekent dat je in Vorst zal moeten stemmen, in Vorst belasting zal moeten betalen, en bij de Vorstse schepenen zal moeten gaan zagen als er iets niet gebeurt of net wel. Moest de burgemeester van Sint-Gillis niet als 2e petje dat van minister-president hebben, had hij geen bal te zeggen in Albert.
Als je in de Rand woont, mag je nog zoveel te doen hebben in Brussel, bestuurlijk woon je in Vlaanderen. Je kan zeggen dat die grenzen geen rekening meer houden met de bevolkingssamenstelling, en je hebt daar gelijk mee. Maar Daarmee is Brussel en de Rand verre van een uitzondering. De agglomeratie van New York ligt voor een groot stuk in New Jersey, met Newark als belangrijkste stad. Newark zal echter niet snel bij New York worden gevoegd. Potsdam, hoofdstad van de deelstaat Brandenburg, ligt volledig binnen de agglomeratie van Berlijn. Potsdam wordt echter niet bij Berlijn gevoegd. Laat ons gewoon afblijven van de grenzen, en er ons voor de rest niets van aantrekken. Het is niet omdat er een administratieve grens is, dat er niet kan samengewerkt worden. En die samenwerking is hard nodig, in het kader van openbaar vervoer, van ruimtelijke ordening, en van nog heel wat zaken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Voor Vlaanderen is het gemakkelijk : geld verdienen door het feit dat Brussel groeit, dat middenklassen geen geld genoeg hebben om in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... te wonen en geen zin hebben om in Molenbeek te wonen. Ik zou liever in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... wonen. Ik had zelf geen geld genoeg om in een faciliteiten gemeente te wonen. Die faciliteiten zijn niet nodig voor mij ... dus heb ik een keuze gemaakt voor een gemeente vlakbij Brussel zonder faciliteiten. Mijn buurman is een nederlandstalige brusselaar en heeft mij gezegd (in het Vlaams ![]() Het was evident, ik heb hetzelfde gedaan ! Het voorbeeld van Berlijn en Brandenburg is slecht : behalve het feit dat Berlijners voor een fusie zijn en Brandenburgers tegen weten politici dat het zeer nuttig zou zijn ! Er is nog geen volledige fusie gebeurt maar alles wat ze mogen fusionneren worde gefusionneerd ! En een nieuwe referendum zal binnenkort gebeuren ! Hte probleem van Brussel is dat, als een fusie tussen Brussel en zijn hinterland moet gebeuren, het zal niet met Vlaanderen maar met de vorige Brabant dat het zal moeten gebeuren. Uiteindelijk, op politieke vlak BHV, de taalgrens en de faciliteitengemeenten zijn geboren op een akkoord. Het is gemakkelijk nu te zeggen : BHV is ongondwettig geworden dus ... splitsing. De enige diplomatieke antwoord zou zijn : terug naar vorige kieskringen en op dit basis negocieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ga er volledig mee akkoord ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Parlementslid
|
![]() Jij moet rekening houden dat Brussel niet alleen een "carrefour" functie heeft voor Belgie in het algemeen maar speciaal ook voor 'de rand'. Als jij pakweg een Vilvoordenaar of Alsembergenaar bent is het niet (logistiek en financieel) verantwoord om voor de meest futile redenen (bijvoorbeeld elke zaterdag) naar Antwerpen of Gent of Leuven te trekken terwijl alles om de hoek ligt (ook al is de "service" in een ander taal).
|
![]() |
![]() |