Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 08:12   #121
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht

Waar zit T'Serclaes ?
T'Serclaes is 'forummoe' geworden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 08:16   #122
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist

Nee, geen geld genoeg om een huisje binnen Brussel te kopen. Anders was in nog in Brussel.

Ik ben en blijf brusselaar :
- Ik ben er 2/3 van de dag
- Ik ga boodschappen doen in Brussel
- Ik ga naar het restaurant in Brussel
- Ik ga naar bioscoop of theater in Brussel
- Mijn kinderen gaan in Brussel naar school
- ik doe een 30tal kms in Brussel elke dag en 1 km in Overijse
- en ik slaap in Overijse ... (niet genoeg om Vlaming te worden !)
dat is allemaal mooi maar wat is er zo moeilijk om te beseffen dat je eens je in een ander gewest of land gaat wonen er nu eenmaal andere wetten gelden??
Oud 12 januari 2010, 08:18   #123
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze band met Brussel maakt ons (FR en NL Brusselaar) duidelijk geen Vlamingen !
Jullie willen niet begrijpen dat wij niks tegen een Vlaams invloed om Belgïe en op Wallonïe hebben, dat wij niks tegen het Vlaams al taal hebben maar wel tegen Vlaanderen als staat. Wij zijn en zullen blijven voor een sterk federale staat !

Zouden Vlamingen ineens zeggen :
2 keuzes :
- Ofwel een sterk federale staat waar Vlaanderen mag Wallonïe en Brussel beïnvloeden
- Ofwel sterke deelstaten.

Brusselaars zullen zonder twijfel voor de eerste keuze kiezen !

Voor het eerst hebben de Vlamingen de macht in gans Belgïe, voor het eerst mogen ze Belgïe vernederlandsen maar toch blijven ze bekrampt ... Dit begrijp ik niet.
iemand die tegen een staatshervorming is, kan niet voor een sterke federale staat zijn! ons huidig federaal bestel is gebouwd op los zand, er moeten dringend duidelijke bevoegdheidspaketten afgesproken worden met fiscale verantwoordelijkheid.
Oud 13 januari 2010, 03:19   #124
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Iemand die aan Albert woont, woont in Vorst, niet in Sint-Gillis, hoewel dat gemeentehuis nog geen 5 minuten wandelen is, en dat van Vorst 10 �* 15 minuten per bus is. Het betekent dat je in Vorst zal moeten stemmen, in Vorst belasting zal moeten betalen, en bij de Vorstse schepenen zal moeten gaan zagen als er iets niet gebeurt of net wel. Moest de burgemeester van Sint-Gillis niet als 2e petje dat van minister-president hebben, had hij geen bal te zeggen in Albert.
Als je in de Rand woont, mag je nog zoveel te doen hebben in Brussel, bestuurlijk woon je in Vlaanderen. Je kan zeggen dat die grenzen geen rekening meer houden met de bevolkingssamenstelling, en je hebt daar gelijk mee. Maar Daarmee is Brussel en de Rand verre van een uitzondering. De agglomeratie van New York ligt voor een groot stuk in New Jersey, met Newark als belangrijkste stad. Newark zal echter niet snel bij New York worden gevoegd. Potsdam, hoofdstad van de deelstaat Brandenburg, ligt volledig binnen de agglomeratie van Berlijn. Potsdam wordt echter niet bij Berlijn gevoegd.
Laat ons gewoon afblijven van de grenzen, en er ons voor de rest niets van aantrekken. Het is niet omdat er een administratieve grens is, dat er niet kan samengewerkt worden. En die samenwerking is hard nodig, in het kader van openbaar vervoer, van ruimtelijke ordening, en van nog heel wat zaken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 20:42   #125
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Iemand die aan Albert woont, woont in Vorst, niet in Sint-Gillis, hoewel dat gemeentehuis nog geen 5 minuten wandelen is, en dat van Vorst 10 �* 15 minuten per bus is. Het betekent dat je in Vorst zal moeten stemmen, in Vorst belasting zal moeten betalen, en bij de Vorstse schepenen zal moeten gaan zagen als er iets niet gebeurt of net wel. Moest de burgemeester van Sint-Gillis niet als 2e petje dat van minister-president hebben, had hij geen bal te zeggen in Albert.
Als je in de Rand woont, mag je nog zoveel te doen hebben in Brussel, bestuurlijk woon je in Vlaanderen. Je kan zeggen dat die grenzen geen rekening meer houden met de bevolkingssamenstelling, en je hebt daar gelijk mee. Maar Daarmee is Brussel en de Rand verre van een uitzondering. De agglomeratie van New York ligt voor een groot stuk in New Jersey, met Newark als belangrijkste stad. Newark zal echter niet snel bij New York worden gevoegd. Potsdam, hoofdstad van de deelstaat Brandenburg, ligt volledig binnen de agglomeratie van Berlijn. Potsdam wordt echter niet bij Berlijn gevoegd.
Laat ons gewoon afblijven van de grenzen, en er ons voor de rest niets van aantrekken. Het is niet omdat er een administratieve grens is, dat er niet kan samengewerkt worden. En die samenwerking is hard nodig, in het kader van openbaar vervoer, van ruimtelijke ordening, en van nog heel wat zaken.
Iemand die aan Albert woont zou gemakkelijker naar St Gillis gemeentehuis gaan, zeker ... maar zou niet zijn belastingen in Vorst betalen en dan horen dat St Gillis heeft besloten dat Vorst slecht bestuurd is en moet onder controle van St Gillis worden !

Voor Vlaanderen is het gemakkelijk : geld verdienen door het feit dat Brussel groeit, dat middenklassen geen geld genoeg hebben om in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... te wonen en geen zin hebben om in Molenbeek te wonen.

Ik zou liever in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... wonen. Ik had zelf geen geld genoeg om in een faciliteiten gemeente te wonen. Die faciliteiten zijn niet nodig voor mij ... dus heb ik een keuze gemaakt voor een gemeente vlakbij Brussel zonder faciliteiten.

Mijn buurman is een nederlandstalige brusselaar en heeft mij gezegd (in het Vlaams ): "Goed, jij woon hier nu maar jij bent Brusselaar zoals mij, wij kunnen Brussel niet loslaten, Brussel heeft onze belastlingen nodig ! Ik blijf officieel in Brussel en hier heb ik officieel een tweede verblijf ! Het is heel belangrijk op politieke vlak : Vlaanderen doet alles om Brussel te verzwakken en profiteert van het geld dat Brusselaars hier betalen !" ... Dit alles zonder taalredenen !

Het was evident, ik heb hetzelfde gedaan !

Het voorbeeld van Berlijn en Brandenburg is slecht : behalve het feit dat Berlijners voor een fusie zijn en Brandenburgers tegen weten politici dat het zeer nuttig zou zijn ! Er is nog geen volledige fusie gebeurt maar alles wat ze mogen fusionneren worde gefusionneerd ! En een nieuwe referendum zal binnenkort gebeuren !

Hte probleem van Brussel is dat, als een fusie tussen Brussel en zijn hinterland moet gebeuren, het zal niet met Vlaanderen maar met de vorige Brabant dat het zal moeten gebeuren.

Uiteindelijk, op politieke vlak BHV, de taalgrens en de faciliteitengemeenten zijn geboren op een akkoord. Het is gemakkelijk nu te zeggen : BHV is ongondwettig geworden dus ... splitsing. De enige diplomatieke antwoord zou zijn : terug naar vorige kieskringen en op dit basis negocieren.
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 20:58   #126
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die aan Albert woont zou gemakkelijker naar St Gillis gemeentehuis gaan, zeker ... maar zou niet zijn belastingen in Vorst betalen en dan horen dat St Gillis heeft besloten dat Vorst slecht bestuurd is en moet onder controle van St Gillis worden !

Voor Vlaanderen is het gemakkelijk : geld verdienen door het feit dat Brussel groeit, dat middenklassen geen geld genoeg hebben om in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... te wonen en geen zin hebben om in Molenbeek te wonen.

Ik zou liever in Ukkel, Bosvoorde, Ouderghem, Woluwe, Etterbeek, enz ... wonen. Ik had zelf geen geld genoeg om in een faciliteiten gemeente te wonen. Die faciliteiten zijn niet nodig voor mij ... dus heb ik een keuze gemaakt voor een gemeente vlakbij Brussel zonder faciliteiten.

Mijn buurman is een nederlandstalige brusselaar en heeft mij gezegd (in het Vlaams ): "Goed, jij woon hier nu maar jij bent Brusselaar zoals mij, wij kunnen Brussel niet loslaten, Brussel heeft onze belastlingen nodig ! Ik blijf officieel in Brussel en hier heb ik officieel een tweede verblijf ! Het is heel belangrijk op politieke vlak : Vlaanderen doet alles om Brussel te verzwakken en profiteert van het geld dat Brusselaars hier betalen !" ... Dit alles zonder taalredenen !

Het was evident, ik heb hetzelfde gedaan !

Het voorbeeld van Berlijn en Brandenburg is slecht : behalve het feit dat Berlijners voor een fusie zijn en Brandenburgers tegen weten politici dat het zeer nuttig zou zijn ! Er is nog geen volledige fusie gebeurt maar alles wat ze mogen fusionneren worde gefusionneerd ! En een nieuwe referendum zal binnenkort gebeuren !

Hte probleem van Brussel is dat, als een fusie tussen Brussel en zijn hinterland moet gebeuren, het zal niet met Vlaanderen maar met de vorige Brabant dat het zal moeten gebeuren.

Uiteindelijk, op politieke vlak BHV, de taalgrens en de faciliteitengemeenten zijn geboren op een akkoord. Het is gemakkelijk nu te zeggen : BHV is ongondwettig geworden dus ... splitsing. De enige diplomatieke antwoord zou zijn : terug naar vorige kieskringen en op dit basis negocieren.
Goed uitleg Fr-Rand-brusselaar !
Ik ga er volledig mee akkoord !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 21:00   #127
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is allemaal mooi maar wat is er zo moeilijk om te beseffen dat je eens je in een ander gewest of land gaat wonen er nu eenmaal andere wetten gelden??
Jij moet rekening houden dat Brussel niet alleen een "carrefour" functie heeft voor Belgie in het algemeen maar speciaal ook voor 'de rand'. Als jij pakweg een Vilvoordenaar of Alsembergenaar bent is het niet (logistiek en financieel) verantwoord om voor de meest futile redenen (bijvoorbeeld elke zaterdag) naar Antwerpen of Gent of Leuven te trekken terwijl alles om de hoek ligt (ook al is de "service" in een ander taal).
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be