Los bericht bekijken
Oud 15 april 2010, 20:56   #154
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge moet lezen wat er staat en wat ik dus geschreven heb. De mensen die letterlijk de verwoestingen aanrichtten waren meesal slechts een kleine groep. Zelden waren het er meer dan 200 mensen die de boel kapot sloegen. Meestal schooiers die zich op sleeptouw lieten nemen en opgehitst werden door radicale calvinisten. Zo van dat soort calvinsten die een vuige en gewelddadige calvinistische dictatuur oprichtten in Gent en andere steden en waar Willem van Oranje zo'n afschuw van had.

Dat wordt ook bevestigd door ooggetuigen. En nu hebben we toevallig een ooggetuige van de beeldenstorm in Antwerpen, een grote stad, zeker in die tijd. Een Engelsman, Richard Clough, die er toevallig vertoefde in 1566, geeft ons een beschrijving van de Antwerpse beeldenstorm. Hij schreef een brief over dit weinig fraai spectakel aan Sir Thomas Gresham. Dit is wat hij ons weet te vertellen over het aantal amokmakers:

.../...

"Het verwonderlijkst is echter dat ze zo weinig in aantal waren, want ik zag er in sommige kerken niet meer dan 10 of 20 die braken. Meestal kwajongens en ander gespuis; er stonden wel veel toekijkers en misschien wel aanstichters bij."

Nogmaals, ge zoudt er beter aan doen u wat meer te informeren of beter inhoudelijk te leren lezen, in plaats van prietpraat te vertellen.
Dat laatste geldt in de eerste plaats voor jou. Je krijgt het blijkbaar niet uit je toetsenbord, en nog minder uit je hart, dat er in het huidige Vlaanderen (én in Wallonië) wel degelijk een grote Calvinistische aanhang aanwezig was. Neen, dat is jou teveel gevraagd. Je blijft maar doordrammen over het aantal deelnemers aan de kerkplunderingen. Ik heb het over het aantal belijders van het Reformatorisch Christendom. En die was bij ons héél groot. Dan hoef je ook niet verbaasd te zijn over de massale uitwijking naar het Noorden.