Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2010, 17:34   #473
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat u zegt, kan zeker waar zijn voor de oudere generatie Walen. Voor de jonge Walen is dit niet meer zo evident. Niet alleen betonen zij de bereidheid om Nederlands te spreken, zij kunnen vaak ook een aardig mondje Nederlands spreken.

Ook van overheidswege zijn zij op de goede weg. Veschillende zgn. 'immersiescholen' doen hun intrede in Wallonië en dit nu al een paar jaar. En, helaas, op dat vlak schieten de Vlamingen schromelijk tekort. Geen enkele immersieschool. En dit door het gezwets van betweter Frank Vandenbroucke, die nog altijd denkt dat men geen twee talen kan leren in zijn kindtijd. Een volledig door de feiten en wetenschappelijk onderzoek achterhaald idee.

Nu, Vandenbroucke is veel te lang en veel te veel opgehemeld. De man heeft vele kwaliteiten, maar blijkbaar zit hij er soms volledig naast. Maar dan ook volledig!
Overschat de immersiescholen niet. Ik weet echt niet hoe het eraan toegaat, maar ik geef facultatief Nederlandse les aan geïnteresseerden uit een immersieschool( 6de leerjaar) en ik heb moeten vaststellen dat die leerlingen zelfs de meest elementaire zaken niet in het Nederlands kunnen zeggen!!

Ze krijgen bepaalde vakken wel in het Nederlands met als gevolg dat ze die termen niet in het Frans kennen en bij een algemeen franstalig examen (voor alle scholen in Wallonië ) voor de zesde leerjaren de vragen niet begrijpen.

Een doodgewoon zinnetje als; doe de ramen dicht, begrijpen ze zelfs niet.

Ik heb heel veel vragen bij die immersiescholen , als het erom gaat om de taalvaardigheid van de leerlingen te bevorderen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden